دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با‌ گذشت بیش از پنج‎‌ماه از خلع علی عبدالله صالح از قدرت پس از ‎۳۳‎ سال حکومت دیکتاتوری، مردم این کشور هنوز با مشکلات و بحران‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند.

حملات هواپیماهای بدون سرنشین و شبه‌نظامیان القاعده به تنهایی برای بحرانی شدن وضع یک کشور کافی‌است اما یمنی‌ها هر روز با حملات افراد مسلح قبایل و بحران اقتصادی و گرسنگی هم روبه‌رو هستند.در آخرین تحولات این کشور دیروز بیش از ‎۱۰۰‎ نفر از افراد قبیله‌ای مسلح به ساختمان وزارت کشور حمله کردند و توانستند به راحتی یکی از مهم‌ترین مراکز را به اشغال خود درآورند و کارمندهای آن‌را به گروگان بگیرند.

به گزارش رویترز، وزارت کشور یمن اعلام کرده است که این افراد مسلح که از حامیان علی عبدالله صالح به‌حساب می‌آیند خواستار عضویت در نیروهای پلیس یمن هستند. گفته می‌شود دیکتاتور سابق یمن به این افراد وعده داده بود که با همکاری در سرکوب اعتراض‌های سال گذشته این کشور آنها را به استخدام پلیس در خواهد آورد تا حقوق کافی دریافت کنند.

هر چند این افراد مسلح چند ساعت بعد گروگان‌های خود را آزاد کردند اما این حمله بحران در وضع داخلی یمن و ناکارآمدی دولت جدید را به خوبی نشان می‌دهد. در‌ماه آوریل هم درگیری‌ افراد مسلح قبایل و نیروهای امنیتی یمن بعد از برکناری برادر ناتنی علی عبدالله صالح از فرماندهی نیروی هوایی باعث شد تا فرودگاه اصلی یمن تعطیل شود. روز یکشنبه هم پسر ‎۱۴‎ساله یکی از رهبران قبایلی این کشور بر اثر انفجار بسته بمبگذاری شده در صنعا کشته شد.

روز گذشته همچنین تأیید شد که افراد مسلح یک نیروی امنیتی سفارت ایتالیا را در صنعا، پایتخت یمن ربوده‌اند. منابع امنیتی و دیپلماتیک می‌گویند این فرد از خیابانی در نزدیکی سفارت ایتالیا در جنوب غرب صنعا ربوده شده و به منطقه‌ای نامشخص برده شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایتالیا روز گذشته در رم ربوده‌شدن مأمور امنیتی سفارتخانه این کشور را در صنعا تأیید کرد. معمولاً مردان مسلح قبایل یا شبه نظامیان القاعده از ربودن اتباع خارجی در یمن برای چانه زنی با دولت و گرفتن امتیاز استفاده می‌کنند.

به‌صورت معمول این افراد پس از مدتی آزاد می‌شوند اما یک زن سوئیسی که در یمن تدریس می‌کرد و حدود چهار‌ماه پیش توسط اعضای وابسته به القاعده ربوده شده بود هنوز آزاد نشده است. ابوبکر القربی وزیر امور خارجه یمن روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با جولیو ترزی همتای ایتالیایی خود اعلام کرد که همه تلاش‌ها برای تحت تعقیب قراردادن ربایندگان مأمور امنیتی ایتالیا و آزادی او به‌کار گرفته خواهد شد.

هشدار درباره قحطی در یمن

نهادهای بین‌المللی با اشاره به وضعیت بد اقتصادی در یمن هشدار داده‌اند که بسیاری از مردم یمن در معرض قحطی قرار دارند. برنامه جهانی غذا به تازگی اعلام کرد که ‎۱۰‎ میلیون نفر از جمعیت ‎۲۵‎ میلیونی یمن از فقر شدید رنج می‌برند و دچار «نا‌امنی غذایی» هستند. در این میان کودکان یمنی وضعیت اسفبار‌تری دارند.

براساس تخمین برنامه جهانی غذا نیمی از کودکان این کشور از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند و به همین‌خاطر از هر ‎۱۰‎کودک یمنی یکی از آنها آنقدر زنده نمی‌ماند که به سن ‎پنج‌سالگی برسد. گزارش‌ها نشان می‌دهد درحالی‌که نیمی از جمعیت یمن دسترسی به آب آشامیدنی سالم ندارند وضعیت در این کشور هر روز با ادامه درگیری‌‌ها و ناامنی در حال بدترشدن است. سازمان‌های امدادی هشدار داده‌اند که یمن در معرض یک فاجعه انسانی قرار دارد؛ فاجعه‌ای که نا‌امنی اقتصادی و جانی آن را رقم می‌زند.

کد خبر 179332
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز