یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۱
۰ نفر

زهرا رفیعی: وزارت بهداشت شماره تلفنی را اعلام کرده است که با آن علاوه بر سؤالات تغذیه‌ای و بهداشتی باید بتوان برای انتخاب پزشک خانواده هم تماس گرفت.

تماس‌های مکرر روزنامه همشهری جواب‌های متعدد به‌دنبال داشت.مسئول فناوری‌های نوین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره خط تلفن 8999گفت: مردم می‌توانند هرگونه سؤال درمورد وضعیت بیماری‌ها و سلامت خود در‌ماه رمضان را از کارشناسان این سامانه بپرسند. این سامانه هنوز به‌صورت رسمی رونمایی نشده است.امیرحسین اسدی گفت: 18نفر مشاور مستقر و حدود 20نفر مشاور آنکال آماده پاسخگویی به سؤالات مردمی هستند.

ظرفیت پاسخگویی روزانه این سامانه بیش از 10هزار نفر است.چندی پیش اعلام شد که ساکنان پایتخت می‌توانند از این طریق پزشک خانواده خود را انتخاب کنند. دکتر احمدرضا فرسار معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مدتی است آغاز شده است، گفت: تاکنون 40مرکز بهداشتی و درمانی مجری طرح پزشک خانواده شده‌اند.

بیش از هزارو 500پزشک در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد 160نفر اقدام به عقد قرارداد با بیمه کرده‌اند و باقی پزشکان به مرور و با فراهم آوری امکانات و تجهیز مطب‌های خود این پروسه را طی می‌کنند. وی درباره نحوه ثبت‌نام مردم در طرح پزشک خانواده، اظهار کرد: مردم پس از تماس با شماره تلفن 8999 منطقه محل سکونت خود را اعلام می‌کنند، پس از آن پزشکانی که در نزدیکی محل سکونتشان هستند به آنها معرفی می‌شود. تماس‌های مکرر روزنامه همشهری با این سامانه پاسخ‌های متنوعی داشت.

در تماس اول پس از اینکه اپراتور محل سکونت و سن خبرنگار همشهری را پرسید قرار شد تماس تلفنی را به پزشک خانواده آن منطقه وصل کند. تا دقایق طولانی این ارتباط برقرار نشد و به ناچار مجبور به قطع تماس شدیم. در تماس دوم پس از دقایق بسیار صبوری کردن و در انتظار اپراتور ماندن، یکی از پاسخگویان توضیح داد که این سامانه فعلا برای ثبت‌نام از پزشکان عمومی است. آنها پس از عقد قرارداد با بیمه از شهروندانی که در محدوده جغرافیایی مشخصی زندگی می‌کنند ثبت نام خواهند کرد و پرونده پزشکی برایشان تشکیل خواهند داد.

این پرونده الکترونیک خواهد بود. تماس سوم روزنامه همشهری از همان ابتدا پشت آهنگ انتظار سامانه ماند.دوگانگی در کارکرد فعلی این سامانه جای سؤال دارد. مردم تماس بگیرند تا پزشک خانواده‌شان را پیدا کنند یا پزشکان تماس بگیرند تا ثبت نام کنند؟ اطلاع‌رسانی نا مناسب باعث سرگردانی و ابهام مضاعف در طرحی می‌شود که قرار است به‌صورت سراسری اجرایی شود؛ طرحی که بی اغراق هفته‌ای یک‌بار وزیر بهداشت در مورد محاسن آن سخنرانی می‌کند؛ ضمن اینکه پاسخگویی به سؤالات بهداشتی و تغذیه‌ای نیز مخاطبان خاص خود را دارد.

از آنجا که وعده رایگان بودن هزینه‌های ابتدایی درمان مثل ویزیت پزشک عمومی، انجام آزمایش‌ها، رادیولوژی داده شده است به‌احتمال بسیار زیاد تعداد زیادی از شهروندان برای انتخاب پزشکشان تماس خواهند گرفت. آیا این تعداد اپراتور برای شهر بزرگ و پر جمعیتی مثل تهران کافی است و آیا چنین شیوه‌ای تا اجرایی شدن نهایی آن در سراسر کشور کارآمد است.

نکته حاشیه‌ای دیگر شماره تلفن این سامانه است که از قضا با شماره پیامک شرکت ارتباطات همراه اول یکسان است. این شرکت اعلام کرده است که با ارسال عدد یک به شماره 8999 می‌توان از انبوه پیامک‌های تبلیغاتی که مخاطب خاصی ندارند خلاص شد. خوشحال نشوید این روش نیز امتحان شده و نتیجه بخش نبوده است؛ نکته در اینجاست که در بین این همه شماره تماسی که می‌توان انتخاب کرد باید دو شماره یکسان برای دو کار متفاوت انتخاب شود.

کد خبر 179190
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز