شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۹

همشهری آنلاین: محققان مؤسسه مکس‌پلانک آلمان با استفاده از اطلاعات تلسکوپ فضایی فرمی موفق به شناسایی یک تپ‌اختر خاص پرتو گامای مبتلا به سکسکه شده‌اند

یک تپ‌اختر پرتو گاما که سکسکه می‌کند!

به گزارش ایسنا، تپ‌اختر J1838-0537 با پنج هزار سال سن، بسیار جوان بوده و قوی‌ترین اشکال چرخشی مشاهده شده تاکنون برای یک تپ‌اختر پرتو گاما را تجربه می‌کند.

شناسایی تپ‌اخترهای پرتو گامای خالص به دلیل ناشناخته بودن ویژگی‌های آنها مشکل بوده و ستاره‌شناسان تنها قادر به تعیین موقعیت حدودی آنها در آسمان از روی مشاهدات  فرمی هستند.

ستارشناسان باید ترکیبی از ویژگی‌ها را در یک جستجوی کورکورانه بررسی کنند که تنها راه شناسایی یک حالت تناوبی پنهان در زمان ورود فوتون‌های پرتو گاما است.

رایانه‌های دارای قدرت اجرایی بالا در جریان فرایند کشف این تپ‌اخترها با محدودیت روبه‌رو بوده‌اند؛ از این رو دانشمندان مجبور به استفاده از الگوریتم‌هایی برای جستجوی بهتر در میان داده‌های تلسکوپ فرمی هستند که در اساس برای بررسی اطلاعات موج گرانشی ایجاد شده‌اند.

محققان در نوامبر سال گذشته از کشف 9 تپ‌اختر جدید پرتو گاما توسط فرمی خبر دادند. اکنون آنها با استفاده از همان شیوه یک کشف جدید را به ثبت رسانده‌اند.

این تپ‌اختر تقریبا هفت بار در ثانیه به دور محور خود چرخیده و جایگاه آن در آسمان به سوی صورت‌فلکی سپر است. این جسم آسمانی تنها تا سپتامبر 2009 قابل مشاهده بوده و سپس از نظر ناپدید شده بود.

اما دانشمندان پس از بررسی‌های مجدد دریافتند که تپ‌اختر J1838-0537 ناپدید نشده، بلکه در پی انجام یک گردش 38 میلیونیوم هرتز سریع‌تر از دیگر چرخش‌ها با اشکال مواجه شده بود که به گفته محققان یکی از بزرگ‌ترین اشکالات مشاهده شده در یک تپ‌اختر پرتو گاما است.