رئیس اداره نظارت بر انتشار اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مکاتباتی انجام شده تا وجوه پذیره نویسی بانک آریا به کسانی که ارتباطی با گروه آریا نداشته‌اند پرداخت شود.

غلامرضا ابوترابی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: از نظر بانک مرکزی، بانک آرین تعیین تکلیف شده است، ولی از نظر سازمان بورس بانک آرین همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد. او درباره سرنوشت بانک آریا توضیح داد: در این‌باره مکاتبات لازم با مراجع ذی‌صلاح و دادستان کل کشور انجام شده و سازمان بورس پیگیر مطالبات سهامداران است.

تمام مشکل این بانک به اصل وجوه مؤسسین که در بدو تاسیس تأمین و به‌حساب بانک واریز شده است، برمی‌گردد. اوبا بیان اینکه در فرایند پذیره‌نویسی سازمان بورس قصوری نداشته تأکید کرد: بازار پول و سرمایه دو بازوی اجرایی هستند و زمانی که اینگونه اتفاقات در بازار پول رخ می‌دهد، سازمان بورس هم دچار تبعاتی می‌شود. از مردادماه سال گذشته این پرونده در حال بررسی است و مدارک لازم ارائه شده است و رأی نهایی در این خصوص باید صادر شود.

ابوترابی گفت: با این حال قطعا وجوه پذیره‌نویسان پرداخت می‌شود، ولی این کار زمان‌بر است و از اختیارات سازمان بورس خارج است. او در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد تا این اتفاق برای بانک‌های دیگر در حال تاسیس نظیر بانک خاورمیانه نیفتد، گفت: بعد از اتفاقاتی که در سال گذشته در نظام بانکی رخ داد، بانک مرکزی و سازمان بورس سعی کردند نظارت‌ها را دو چندان کنند، بنابراین اسامی مربوط به پذیره‌نویسان بانک خاورمیانه را کنترل می‌کنند و سرمایه‌ اولیه آن را مورد بررسی قرار می‌دهند. او اضافه کرد:

مؤسسان بانک خاورمیانه 48شخصیت حقیقی و سه شخصیت حقوقی بودند که بالغ بر 206میلیارد تومان از سرمایه‌ بانک را تأمین ‌کردند. او اعلام کرد: بانک مرکزی اعلام کرده سرمایه‌ مؤسسان که به‌حساب بانک واریز می‌شود، نباید از محل تسهیلات باشد که بررسی‌های لازم در این‌باره انجام شده و مجوز‌های لازم ارائه شده است.

کد خبر 178946
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز