چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

همه مردم تهران خشمگین هستند. دیروز هرکجا که رفتم، صحبت‌ها به نوعی به فیلم 300 ختم می‌شد، فیلمی که هیچکس در تهران ندیده ولی به نظر می‌رسد همه از جزئیات آن با خبر هستند چرا که در آمریکا پرفروش بوده است.

حتی زمانی که در صف خرید آجیل چهارشنبه سوری ایستاده بودم، تمام افراد حاضر در این صف از نوجوانان و کارمندان  دولت تا زنان خانه‌دار با نفرت در مورد این فیلم بحث می‌کردند.

البته من تا آن روز صبح درباره فیلم چیزی نشنیده بودم تا وقتی که رادیو برنامه‌ای را در رابطه با آن پخش کرد. پس از آن هر کجا که رفتم از مغازه گل‌فروشی تا مطب دندانپزشکی، مردم اشاره داشتند که این فیلم با هدف تحقیر ایرانی‌ها با هزینه مخفی دولت آمریکا ساخته شده تا اذهان عمومی را علیه ایران آماده کند.

یک پیرزن به من گفت: اگر این طور نیست چرا آنها باید ذهنیت مردم آمریکا را علیه ما بشورانند. این اهانت بزرگی است.

وقتی به خانه برگشتم، دیدم که خانواده‌ام هم راجع به این قضیه صحبت می‌کنند. زن برادرم  پشت لپ‌تاپ نشسته بود و با ارسال ای‌میل در یک اعتراض اینترنتی نسبت به فیلم شرکت می‌کرد.

همسرم هم کتابی در مورد تمدن هخامنشی در دست داشت و اشاره می‌کرد که ارتش ایران در این جنگ 120 هزار نفر بوده است و نه یک میلیون نفر. همشهری پرتیراژترین روزنامه ایران هم تیتر «300 علیه 70 میلیون» را برای مطلبی در مورد این فیلم انتخاب کرده بود و اشاره کرده بود که هالیوود جبهه جدیدی را درجنگ علیه ایران گشوده است.

زمان‌بندی اکران این فیلم اکشن که به شرح نبرد ایرانیان واسپارتی‌ها در تنگه ترموپیل می‌پردازد، به شدت مشکوک است. این فیلم در آستانه نوروز اکران شد، زمانی که ایرانیان در جشن سال نو در کنار هم جمع می‌شوند. سابقه این جشن به 3هزار سال قبل برمی‌گردد. از این رو اکنون زمان مناسبی نیست که از آنها  به عنوان افراد بربر یاد شود.

با در نظر گرفتن تعطیلات 2هفته‌ای سال نو، مردم قطعاً فرصت زیادی برای بحث پیرامون این فیلم و ارتباط آن با موضع‌گیری‌های اخیر آمریکا در مورد ایران خواهند داشت.

برای برخی از آنها نیز موفقیت 300 در گیشه آمریکا در مقایسه با شکست تجاری فیلم اسکندر (فیلم تاریخی دیگری درمورد ایرانیان) باعث بوجود آمدن تئوری توطئه‌ در اذهان آنها و زنگ خطری درمورد مقاصد نه‌چندان مثبت آمریکا شده است.

مقامات ارشد ایران و نمایندگان مجلس این کشور فیلم را محکوم کرده‌اند و همه مردم نیز با این موضع رسمی دولتی موافقند. تایید بی‌اساس‌بودن این فیلم چندان کار سختی نیست و حتی خود من هم سخنان سخنگوی دولت در اهانت‌آمیز و ساختگی‌بودن این فیلم را تأیید و تحسین می‌کنم.

ایرانیان تاریخ هخامنشی را به عنوان برگ زرینی در تاریخ کشورشان می‌شناسند و نمی‌توانند درک کنند که چرا باید این دوره روایت سینمایی مخدوشی داشته باشد و مردم ایران ژنده‌پوش و پادشاهشان لخت به تصویر کشیده شوند. پادشاهان هخامنشی اولین بیانیه حقوق بشر را نوشتند و مخالف برده‌داری بودند.

لوحه‌ها‌ی خط میخی تخت‌جمشید حاکی از آن است که بناهای آن توسط کارگران مزدبگیر ساخته شده نه بردگان و هر کودک ایرانی که از تخت‌جمشید دیدن کرده باشد می‌تواند بگوید که در 500 سال قبل از میلاد اگر کسی ژنده‌پوش بوده، قطعاً ایرانی نبوده است.

توزیع این فیلم در ایران قطعاً شجاعت فراوانی می‌طلبد چرا که واقعاً 70 میلیون علیه 300 هستند.

تایم/ 13 مارس

کد خبر 17894

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز