همشهری‌آنلاین: حذف ارز مسافرتی به جز برای زائران عتبات و حجاج با وجود اینکه هنوز ابلاغ نشده در برخی بانک‌ها اجرا شد.

ایسنا نوشت: هر چند روز چهارشنبه گذشته رئیس کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی مجلس با پیشنهاد نمایندگان مجلس مبنی بر حذف ارز مسافرتی موافقت خود را اعلام کرده بود اما اظهار هم کرده بود که این موضوع در مرجع تصمیم‌گرنده تصویب خواهد شد.

در این مورد عبدالکریم رجبی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود: پیشنهاد نمایندگان به رییس کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی این بود که از این پس فقط زائران عتبات و حجاج بتوانند از ارز مسافرتی استفاده کنند و سایر مسافران از بازار آزاد ارز تهیه کنند که این پیشنهاد با نظر مساعد بهمنی مواجه شد و وی قول داد که این موضوع به تصویب برسد.

نهایی نشدن این موضوع را در سخنان رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز می‌توان برداشت کرد زیرا عنوان شده بود: موضوع حذف ارز مسافرتی، ارز تک‌نرخی و ارز چندنرخی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت ولی تا این لحظه هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

پیگیری‌ها در روز چهارشنبه نیز حاکی از این بود که در آن روز ارز مسافرتی از طریق بانک‌ها به متقاضیان داده می‌شد. در واقع این موضوع به نظر می‌رسد اولین بار روز چهارشنبه در مجلس مطرح شده بود و قبل از آن بانک مرکزی این موضوع را اجرا نکرده بود.

اما یک روز بعد از اعلام این موضوع، مراجعه به برخی بانک‌ها نشان داد که برخی شعب بانکی این موضوع را اجرا کرده‌اند و حتی در واکنش به سوالات مراجعه‌کنندگان اظهار کرده‌اند که هرچند هنوز این بخشنامه ابلاغ نشده اما چون طی روزهای آینده ابلاغ خواهد شد آنها دیگر این کار را انجام نخواهند داد.

یک مقام بانکی نیز در این مورد گفت: اعلام رییس کل به نوعی مفهوم ابلاغ دارد. در واقع یک نوع دستور و ضابطه‌ای است که قابلیت اجرا دارد، حتی ابلاغیه‌های دولت هم این گونه است که گاهی برخی از آنها نیاز به طی کردن پروسه‌های اداری دارند و برخی این گونه نیست و این موضوع تاثیرش را هم در بازار آزاد بر روی قیمت دلار گذاشت.

وی با تایید اینکه اعلام رییس کل بانک مرکزی حکم ابلاغ دارد، افزود: حتی گاهی در مورد رییس جمهوری نیز وضعیت این گونه است و اعلام او از پشت تریبون هم حکم ابلاغ دارد. البته چون روز پنجشنبه هست نمی‌توان گفت که تمام بانک‌ها اجرا کرده‌اند بلکه باید روز شنبه عمل بانک‌ها را دید.

این مقام بانکی در توجیه این اقدام بانک‌ها متذکر شد: اگر مثلا این موضوع را شب گذشته اعلام کرده‌ باشند و قرار باشد که تا ابلاغ چند روزی طول بکشد حجم تقاضاها در این مراکز افزایش پیدا خواهد کرد. 

کد خبر 178911
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز