در جلسه ابتدا رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس به بیان مشکلات اقتصادی کشور پرداخته و سپس اعضای کابینه اقتصادی دولت به دفاع از عملکرد خود پرداختند و در نهایت طرفین بر تعامل بیشتر دولت و مجلس برای مقابله با گرانی ، رفع موانع تولید و ساماندهی نظام ارزی کشور تأکید کردند.

با وجود این نمایندگان مجلس دیدگاه‌های متفاوتی در زمینه دستاوردهای این نشست برای مقابله با گرانی کالاهای اساسی مطرح کردند.

مجلس به‌طور نسبی قانع شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نشست غیرعلنی روز گذشته وزرا و نمایندگان را نسبت به نشست‌های کمیسیون‌‌های مختلف قانع کننده‌تر دانست و به خبرنگار ما گفت: پس از نشست غیرعلنی روز گذشته مقرر شد که کمیته‌ اقتصادی متشکل از نمایندگان دولت و مجلس تشکیل و راهکارهای عاجلی برای مقابله با گرانی‌ها و رفع مشکلات بخش‌های صنعت و کشاورزی و ساماندهی نرخ ارز ارائه کند تا در نهایت خروجی مطلوبی را شاهد باشیم.

ابراهیم نکو با بیان اینکه تلاش شده تا مردم هرچه زودتر نتایج این نشست‌های مشترک را با کاهش قیمت مرغ و تخم مرغ تا چند هفته آینده شاهد باشند، گفت: به‌رغم نشست روز گذشته توضیحات اعضای اقتصادی کابینه دولت به‌طور مطلق قانع‌کننده نبود و می‌توان گفت استیضاح وزیر صنعت نیز به گام‌های مثبت برای اجرای نتایج این نشست بستگی دارد. مجلس منتظر خروجی مثبت این کمیته خواهد بود.

خوشبینی نسبت به رفع مشکلات

جعفر قادری ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز با اظهار خوشبینی نسبت به نتایج مثبت جلسه روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، عدم‌مدیریت صحیح را ریشه مشکلات اقتصادی کنونی کشور قلمداد کرد و افزود: گرچه نمی‌توان برای مشکلات اقتصادی راهکار کوتاه‌مدتی ارائه کرد اما به‌نظر می‌رسد با تداوم تشکیل جلسات مشترک در چارچوب کمیته اقتصادی سازوکارهای مقابله با تحریم‌ها ، گرانی و رفع تنگناهای تولید تبیین شود.

سه پیشنهاد مجلس به دولت

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس با اشاره به پیشنهاد‌های نمایندگان در جلسه غیر‌علنی به وزیران اقتصادی دولت گفت: ارائه تسهیلات ویژه بانکی به تولیدکنندگان داخلی در زمان بروز مشکلات اقتصادی از پیشنهاد‌های مهم نمایندگان به دولت بود.
غلامرضا کاتب افزود: یکی از پیشنهاد‌های مطرح شده در جلسه غیرعلنی دیروز تشکیل کمیسیون خاص بود که این کمیسیون مأموریت اتخاذ تصمیمات مهم اقتصادی را به‌عهده داشته باشد. پیشنهاد دیگر این است که دولت مکلف شود در شرایط خاص از بند 29بودجه سال 91که بانک‌ها را مکلف به ورود به عرصه حمایت از تولید می‌کند، بیشتر استفاده کند.

جلسه مجلسی‌ها با احمدی‌نژاد

نماینده دنا و بویراحمد در تشریح جلسه غیر‌علنی دیروز گفت: محور کلی سخنان نمایندگان بر این موضوع تأکید داشت که چرا مسئولین دولتی برای کنترل گرانی‌ها و مقابله با تحریم و آثار آن بر تورم داخلی برنامه‌ریزی نکردند و اقدامی در جهت کنترل و برگردان قیمت‌ها انجام نشده است.

غلام محمد زارعی افزود: برای بحث و بررسی هرچه بیشتر بین دولت و مجلس، نمایندگان پارلمان ساعت هفت بعد از ظهر روز یکشنبه هفته آینده برای نشست مشترک با رئیس‌جمهور حضور خواهند یافت تا هرچه بهتر و بیشتر درخصوص مشکلات اقتصادی کشور تصمیم‌گیری شود.

عزم دولت و مجلس برای حذف هزینه‌های اضافی

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس از تصمیم مشترک نمایندگان و دولتمردان برای حذف هزینه‌های اضافی این دو قوه خبر داد و گفت: در این نشست چندین تصمیم محوری اتخاذ شد ازجمله اینکه از هزینه‌های اضافی در همه حوزه‌ها چه دولت، چه مجلس و چه سایر نهادهایی که از بودجه اعتباراتی دریافت می‌کنند، جلوگیری کنیم.

عبدالرضا مصری افزود: مسئله دوم گزارش دولتمردان از وضعیت تأمین مایحتاج مردم بود که به‌نظر ما برنامه‌ریزی خوبی انجام شده و آینده خوبی متصور است. با گشایشی که در واردات انجام شده و تصمیمات بسیار خوبی که گرفته شده و با توجه به 24میلیارد دلاری که دولت به واردات کالاهای اساسی اختصاص داده، روند خوب و قابل‌قبولی در حال طی‌شدن است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم گزارش‌های تیم اقتصادی دولت را قانع‌کننده دانست و گفت: با تدابیر صورت گرفته ظرف 10تا 15روز آینده ثبات قیمت‌ها به بازار برمی‌گردد.شهباز حسن پور افزود: این جلسات به‌منظور ارائه راهکارهای بهتر برای رفاه مردم کشور، مشکلات بازار و گرانی و فضاهای روانی ایجاد شده تشکیل می‌شود.

البته 20درصد از مشکلات موجود به بی‌تدبیری‌ها بر می‌گردد که مقرر شد در جلسات مشترک تدابیر لازم اندیشیده شود.وی با بیان اینکه برخی کالاهای مورد نیاز مردم وارد گمرکات کشور شده است، تصریح کرد: در این جلسه تأکید شد که هرچه سریع‌تر نسبت به ترخیص کالاها اقدام شود تا در اختیار توزیع‌کنندگان قرار گیرد.

گرانی مرغ، غیرعادی است

نماینده مردم لاهیجان در مجلس نیز با اشاره به جلسه روز گذشته دولت و مجلس گفت: در این جلسه درباره مشکلات صنعت تولید، گرانی‌های اخیر و گرانی مواد غذایی توضیحاتی داده شد.نماینده مردم لاهیجان تصریح کرد: براساس اظهارات غضنفری، واردات کالا با سه مشکل اساسی گشایش اعتبار، انتقال ارز از داخل به خارج و انتقال کالاها مواجه است و امروز بسیاری از کشورها به جای دادن ارز به ما کالا ارائه می‌کنند.وی در مورد گرانی کالاهای اساسی افزود: می‌دانستیم که برخی از کالاها گران می‌شود. برای مثال وقتی گندم را از کشاورز گران می‌خریم، قیمت آرد و نان هم گران می‌شود؛ شاید این قبیل گرانی‌ها دلایلی داشته باشد اما برخی از گرانی‌ها مثل گرانی مرغ غیرعادی است و دولت باید با آن برخورد کند.

پاسخ‌های تیم اقتصادی دولت قانع‌کننده نبود

نماینده ساری هم در مجلس با بیان اینکه مسائل ارز، تورم و کمبود برخی اقلام عمومی مردم از محورهای مورد بحث در جلسه غیرعلنی روز گذشته بود، پاسخ‌های تیم اقتصادی دولت را قانع‌کننده ندانست.عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصریح کرد که باید به تیم اقتصادی دولت فرصت داد و فکر نمی‌کنم استیضاح وزیران در شرایط فعلی مناسب باشد.

رمضان شجاعی تصریح کرد: باید از اهرم‌های قانونی کمک بگیریم و براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب دستگاه‌ها با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند. در برخی موارد ممکن است برگزاری جلسات علنی و موضوع‌‌های مطرح شده سبب التهاب در جامعه شود بنابراین به‌منظور جلوگیری از این موضوع تصمیم به برگزاری جلسه غیرعلنی شد.

کد خبر 178861
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز