گروه شهری: محمدجواد شوشتری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه مطالعات پنج مکان برای تبدیل به پیاده‌راه آغاز شده است، به گفت: مطالعات میدان امام خمینی و محدوده بازار، میدان انقلاب تا چهارراه ولیعصر، میدان تجریش تا میدان قدس و میدان نبوت حد فاصل رسالت تا دماوند توسط مشاور آغاز شده است.

وی ادامه داد: طرح موضعی میدان انقلاب در حال بررسی است اما نماد آن تصویب شده ولی ترجیح دادیم به جای نصب نماد، مقداری جدی‌تر به این موضوع بپردازیم و به جای عملکرد مسکنی، ساماندهی این میدان و حاشیه آن را در دستور کار قرار دهیم.شوشتری با بیان اینکه براساس پیشنهاد مشاور، قطر میدان انقلاب کوچک می‌شود و بر عرض پیاده‌رو به سمت میدان افزوده خواهد شد، گفت: مطالعات نشان می‌دهد تنها شش درصد ترددهای این میدان مربوط به‌خودروهای شخصی است و سایر ترددها مربوط به ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.

وی افزود: ساختمان‌های حواشی این میدان نیز ترمیم می‌شوند. همچنین احداث پیاده راه فرهنگی از میدان انقلاب تا چهار راه ولیعصر که دانشگاه تهران و مراکز کتابفروشی و... را دربرمی‌گیرد در حال بررسی است.مدیرعامل سازمان زیباسازی در ادامه با اشاره به ترمیم و بازسازی دو زورخانه در سال‌جاری گفت: زورخانه نیرو یزدان یکی از زورخانه‌هایی است که در سال‌جاری بازسازی می‌شود و تاکنون 18 زورخانه نیز ترمیم و مرمت شده‌‌اند.

شوشتری در پاسخ به پرسشی درخصوص شناسایی نمادهای فراماسونری در پایتخت گفت: در کتابی دو جلدی تمامی نمادهای فراماسونری در پایتخت شناسایی و این کتاب در اختیار اعضای شورای شهر و نهادهای مسئول گذاشته شده است. وی ادامه داد: وظیفه سازمان زیباسازی حذف این نمادها از فضاهای عمومی است که این کار انجام شده است؛ ضمن اینکه تخریب فضای خصوصی نیز در محدوده اختیارات ما نیست.

پیاده‌راه‌سازی بازار در پایان راه

از سوی دیگرمعاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران نیز گفت: تا مهرماه پیاده‌راه‌سازی محدوده بازار حد فاصل خیابان گلوبندک تا ابتدای خیابان ناصر خسرو و همچنین از خیابان سعدی جنوبی تا تقاطع خیابان 15خرداد اجرایی خواهد شد.سید جعفر تشکری هاشمی در حاشیه بازدید از پروژ پیاده‌راه‌سازی محدوده بازار تهران با بیان این مطلب اظهار کرد: محدوده منطقه 12شهرداری تهران از محدوده‌هایی است که ایجاد پیاده‌راه در آن ضرورت دارد، چرا که تاریخ و تمدن حدود 230ساله تهران در این محدوده شکل گرفته است و اماکنی مانند دارالفنون، شمس العماره، موزه گلستان، مسجد ارگ و. . . همه و همه در این محدوده واقع شده‌اند.

وی با اعلام اینکه تا چند سال پیش محدوده بازار تهران هویت خود را در لابه‌لای حجم انبوه تردد خودروهای شخصی، موتورسیکلت‌ها، تاکسی‌ها، ترافیک سنگین، آلودگی هوا و آلودگی صوتی از دست داده بود، گفت: هیچ‌یک از جاذبه‌ها و اماکن تاریخی این محدوده به چشم نمی‌آمد به همین دلیل پیاده‌راه‌سازی در محدوده اطراف بازار را با همکاری خوب کسبه و اصناف آغاز کردیم.

تشکری هاشمی تصریح کرد: براساس طرح پیاده‌راه‌سازی محدوده اطراف بازار، پیاده‌راه‌سازی حدفاصل میدان امام خمینی و خیابان‌های ناصرخسرو، پانزده خرداد (از خیابان سیروس تا گلوبندک)، باب همایون و صور اسرافیل در دستور کار قرار گرفت که تاکنون بخش عمده‌ای از این طرح اجرایی شده و تا پایان سال طرح پیاده‌راه‌سازی محدوده اطراف بازار تکمیل خواهد شد.

معاون شهردار تهران با اشاره به بازدید روز گذشته از روند احداث پیاده‌راه‌سازی در محدوده بازار گفت: همانطور که قبلا به شهروندان وعده داده بودیم، قطارهای چرخ لاستیکی نیز وارد محدوده بازار شده‌اند تا نسبت به جابه‌جایی شهروندان در این محدوده که ورود وسایل نقلیه درآن ممنوع است، اقدام کنند. وی با بیان اینکه در مجموع پنج قطار چرخ لاستیکی در محدوده بازار مستقر خواهند شد، گفت: تاکنون دو قطار چرخ لاستیکی در محدوده بازار خدمات‌رسانی به شهروندان را آغاز کرده‌اند و طی هفته آتی سه قطار دیگر نیز در این محدوده مستقر خواهند شد.

تشکری ادامه داد: در تلاشیم تا تعدادی پارکینگ مکانیزه در ضلع شرق پایانه قورخانه ایجاد شود، همچنین با توجه به جابه‌جایی حجم انبوه مسافران از طریق پایانه قورخانه، مقرر شد تا نسبت به بازسازی و مناسب‌سازی‌ پایانه (آسفالت مجدد، بازسازی سکوها، تأمین روشنایی مناسب، احداث سرویس‌های بهداشتی مناسب، تعویض تجهیزات و علائم ترافیکی و...) اقدام شود.

کد خبر 178855
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز