گروه شهری: مجموعه باغ‌موزه قصر اواخر تابستان سال‌جاری آماده بهره‌برداری و پذیرایی از شهروندان تهرانی خواهد بود.

به گزارش همشهری، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: این باغ‌موزه با مساحت هفت هکتاری بالغ بر 20هزار مترمربع زیر بنا داشته و روایتگر تاریخ 200ساله تهران خواهد بود. علی‌اصغر مونسان با اشاره به بررسی ایده‌های بسیاری که از سوی طراحان برای تبدیل این مجموعه به یک مرکز فرهنگی ارائه شد، افزود:

نهایتاً براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، تبدیل زندان قصر به مرکز فرهنگی با محوریت تاریخ انقلاب اسلامی در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت. به گفته وی، با انجام مطالعات گسترده تاریخی شهر تهران، حدود و ابعاد باغ قصر قجر مشخص و در طراحی مجموعه اعمال شد و بناهایی که تخریب شده بودند با استفاده از روش‌های مختلف شناسایی و در مجموعه معین و معرفی شدند.

مونسان تصریح کرد: دو بنای مهم مجموعه یعنی عمارت مارکف و ساختمان موسوم به زندان سیاسی نیز با رعایت اصول فنی مرمت و عین به عین به موزه زندان در دوران پهلوی اول و دوم و گالری‌های موضوعی تبدیل شده است. مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران همچنین اضافه کرد: ایجاد باغ‌راه‌های ایرانی در محوطه مجموعه، فضایی با نشاط و مفرح برای شهروندان و بازدید‌کنندگان ایجاد کرده است.

مونسان از باغ‌موزه قصر به‌عنوان بخشی از تاریخ۲۰۰ساله تهران و مبارزات و دلاورمردی‌های زندانیان سیاسی و مفاهیم غنی انقلاب یاد کرد و گفت: ازجمله بخش‌های این مجموعه هفت هکتاری که با زیربنایی بالغ بر 20هزار مترمربع در مراحل پایانی است، می‌توان به نیایشگاه قصر، زورخانه، کتابخانه و مرکز اسناد قصر، فضاهای نمایشگاهی، مراکز فروش محصولات فرهنگی، کافی‌شاپ و رستوران باغ‌موزه قصر اشاره کرد.

کد خبر 178578
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز