همشهری آنلاین: مدیر کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نخستین جلسه محاکمه مسوول نمایندگی خبرگزاری رویترز در تهران به اتهام تروریست خواندن بانوان ورزشکار ایرانی ، نهم مهر ماه امسال برگزار می‌شود.

محمد جواد آقاجری امروز در گفت و گو با خبرگزاری دولتی ایرنا افزود: پیش از این پریسا حافظی مسوول دفتر نمایندگی خبرگزاری رویترز در تهران، دو جلسه در دادسرا حضور یافته و به سوالات پاسخ گفته است.

این مقام مسوول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت بانوان ورزشکار ایرانی که خبرگزاری رویترز در گزارش مجعول بخش تصویری خود از آنها به عنوان تروریست یاد کرده بود، از این خبرگزاری به مراجع قضایی کشور شکایت کرده اند.

وی افزود : خانم حافظی به نمایندگی از خبرگزاری رویترز در دادگاه حاضر می شود.

آقاجری با بیان اینکه قطع فعالیت نمایندگان زسانه های خارجی در کشور معمولا به دو علت است افزود : علت نخست بروز مشکلات مالی در اداره دفتر و کارکنان است که در این شرایط مسوولان چنین دفاتری فعالیت خود را در کشور میزبان خاتمه می دهند و علت دیگر برخی اقدامات مغرضانه و جهت دار است که منجر به قطع همکاری کشور میزبان با رسانه مورد نظر خارجی می‌شود.

مدیر کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: برخلاف باور غلطی که بسیاری از رسانه های خارجی مبنی بر انتقادناپذیری ما داشته اند، امروز درک کرده اند که اگر مانند رسانه های داخلی رفتار کنند هیچ مشکلی با آنها نخواهیم داشت.

آقاجری یادآور شد: البته این به معنی این نیست که در برابر تحریف ها و جعلیات هم همین برخورد را داشته باشیم بلکه در چنین شرایطی برخوردهای متفاوتی خواهیم کرد و تصمیمات دیگری اتخاذ می شود.

آقاجری ادامه داد: در رابطه با خبرگزاری رویترز به علت اینکه حقوق طرف دعوا - بانوان ورزشکار - ضایع شده است، آنان شکایت خود را تسلیم دادگاه کرده اند که این امر، موضوع را از دست ما خارج کرده و باید منتظر رای دادگاه باشیم.

 رویترز پیش از تعلیق موقت هم تذکراتی را داشته است

مدیر کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویترز از جمله رسانه های خارجی است که پیش از تعلیق موقت، تذکراتی را نیز دریافت کرده و مدت زمانی بود که با انتشار برخی مقالات در صدد القای برخی موضوعات مدنظر خود به افکار عمومی ایران بود.

آقاجری افزود: اداره کل رسانه های خارجی به هیچ عنوان علاقه ای ندارد که حمایت بی جایی از برخی نمایندگان رسانه های خارجی کند در حالی که حقوق عده ای در موضوعی خاص ضایع شده باشد.

آقاجری گفت: مسوولان خبرگزاری رویترز  در مکاتبات و مذاکرات تلفنی به اشتباه خود پی برده و اعتراف کرده اند و هم اکنون خواستار حضور در پای میز مذاکره هستند و علاقه مندی آنها تا حدی است که احتمالا همزمان با برگزاری سومین دادگاه به کشور ما بیایند.

مدیر کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به رغم اینکه مسوولان رویترز به صورت کتبی و تلفنی عذرخواهی کرده اند اما باید عذرخواهی خود را به صورت حضوری نیز اعلام کنند و درباره نحوه فعالیت های آینده دفتر این صحبت شود.

مدیر کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: احتمال اینکه فعالیت های خبرگزاری رویترز در تهران با نظر دادگاه به طور کلی خاتمه یابد وجود دارد که در این صورت دفتر این خبرگزاری تعطیل خواهد شد اما تا اعلام حکم دادگاه فعالیت آن به حالت تعلیق درآمده است.

اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهاردهم فروردین ماه جاری، فعالیت دفتر نمایندگی خبرگزاری رویترز در تهران را متوقف کرد.

این تصمیم به دنبال تهیه فیلمی از سوی بخش ویدئویی دفتر این خبرگزاری در اواخر سال گذشته درباره فعالیت های ورزشی شماری از بانوان ورزشکار ایرانی در رشته  نینجتسو و معرفی آنان به عنوان تروریست، گرفته شد.

بنابر اعلام اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد ، خبرگزاری رویترز تیتر مجعول  هزاران زن نینجا به عنوان قاتلان ایرانی آموزش می بینند را برای فیلم ویدئویی خود انتخاب و آن را در اختیار مشترکان تصویری قرار داد در حالی که این بانوان دانش آموز، دانشجو یا خانه دار بوده و تنها به دلیل علاقه شخصی به این رشته ورزشی روی آورده‌اند.

کد خبر 178505
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز