گروه بین‌الملل: همزمان با ادامه تنش‌ها و ناآرامی‌ها در بحرین و دیدار مقام‌های این کشور با همتایان آمریکایی به‌منظور حل و فصل بحران، علمای شیعه عربستان هم خواستار انجام اصلاحات در کشور خود شدند.

بیانیه روحانیون شیعه عربستان

درحالی‌که اعتراضات مردمی در عربستان همچنان ادامه دارد، ده‌ها روحانی شیعه عربستانی در بیانیه‌ای، پادشاه را به حل و فصل تبعیض مذهبی در کشور دعوت کردند. به گزارش سایت الانتقاد، 37شخصیت روحانی از منطقه الشرقیه عربستان با تأکید براینکه علت تنش و ناآرامی در این منطقه، به سیاست تبعیض مذهبی بازمی‌گردد، ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان را به حل و فصل این تبعیض‌ها فراخواندند.

در این بیانیه که چند روز پس از بازداشت شیخ نمر النمر از شخصیت‌ها و رهبران دینی شیعیان عربستان و شهادت دو نفر و زخمی شدن شماری دیگر از معترضان، منتشر شده، تأکید شده است که تنش‌های حاکم در این منطقه برایند طبیعی سیاست تبعیض مذهبی است که طی دهه‌های گذشته از سوی دستگاه‌های دینی و دولتی علیه ساکنان این منطقه اعمال می‌شود.

37 روحانی شیعی در این بیانیه، ضمن انتقاد از نبود راهکاری جدی برای حل و فصل این معضل، مقام‌های عربستانی را به آزادی بازداشت‌شدگان سیاسی براساس اصل شهروندی و برابری حقوق برای همگان و جوانان منطقه را به ادامه مطالبات خود از طریق راهکارهای مسالمت‌آمیز فراخواندند. این شخصیت‌ها پادشاه عربستان را به صدور دستورات جدی برای ایجاد کنفرانسی گسترده به‌منظور اصلاحات ملی با مشارکت تمامی گروه‌ها و طیف‌های جامعه عربستان فراخواندند.

درگیری در بحرین

به گزارش شبکه خبری العالم، مناطق مختلف بحرین جمعه شب شاهد تظاهرات گسترده هزاران معترض و اعضای گروه‌ها و احزاب مختلف تحت عنوان ملتی خواستار آزادی و دمکراسی بود که در جریان آن نیروهای امنیتی اقدام به سرکوب معترضان کردند. علت اصلی تظاهرات جمعه‌شب اعتراض به قانون جدید حکومت بحرین در ممنوعیت هرگونه تجمع و تظاهرات بود.

درحالی‌که 17‌ماه از اعتراض مردم بحرین به حکومت آل خلیفه می‌گذرد، هفته گذشته دولت بحرین از ممنوع شدن هرگونه تجمع و تظاهرات خیابانی خبر داد و اعلام کرد که از این به بعد با تجمعات برخورد شدیدتری می‌شود. در واکنش به این سرکوب‌ها، خلیل المرزوق از اعضای کادر رهبری جمعیت اسلامی الوفاق با تأکید بر اینکه توقف اعتصابات و تظاهرات‌ها در بحرین منوط به اعطای حقوق مشروع ملت است، تأکید کرد که مسئولیت دستگاه امنیتی حمایت از تظاهرات‌کنندگان و نه سرکوب آنهاست.

شیخ عیسی قاسم هم از رهبران دینی بحرین با محکوم کردن سرکوب شهروندان و به‌ویژه زنان، تأکید کرد که چنین اقداماتی ملت را در پافشاری بر حقوق خود مصمم‌تر می‌کند. از سوی دیگر و تنها دو روز پس از دیدار نخست‌وزیر بحرین با یک مقام نظامی آمریکایی، وزیر کشور بحرین هم با مقام‌های آمریکایی در واشنگتن دیدار کرد.

به نوشته روزنامه بحرینی الوسط، شیخ راشد بن عبدالله آل خلیفه در چارچوب دیداری رسمی به‌مدت دو روز، روز گذشته با شماری از مقام‌های آمریکایی و اعضایی از دو مجلس نمایندگان و کنگره درباره تحولات جاری در کشور رایزنی کرد. دیدار با رئیس سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، مدیر دفتر اف‌بی‌آی، سه نفر از معاونان وزیر خارجه آمریکا و نیز دیدار با جان مک کین رئیس کمیسیون تسلیحات سنا، جو لیبرمن رئیس کمیسیون امنیت ملی در کنگره بخشی از دیدارهای وزیر کشور بحرین در واشنگتن بوده است.

وی در این دیدارها، ضمن بررسی راهکارهای تعامل با ناآرامی‌های جاری در کشورش، طبق روال گذشته طرف‌های خارجی را به‌دست داشتن در ناآرامی‌ها و تشدید خشونت‌ها متهم کرد و افزود: بحرین مورد تهاجم رسانه‌ای شدیدی قرار دارد.

سفر وزیر کشور بحرین به آمریکا از آنجا حائز اهمیت است که پلیس این کشور زیرنظر وزارتخانه یادشده است و هرگونه تصمیم‌گیری و رایزنی با مقام‌های آمریکا به‌صورت مستقیم بر پلیس و سپس تظاهرات‌ها انعکاس می‌یابد. وزیر کشور بحرین در این دیدارها خواستار فعال‌سازی‌ توافقنامه امضا شده با آمریکا در ژوئن 2007به‌منظور تقویت همکاری امنیتی و تبادل تجربیات با ایالات متحده شد.

این درحالی است که امیر خلیفه بن‌سلمان آل خلیفه نخست‌وزیر بحرین هم طی روزهای گذشته ضمن دیدار با جان میلر رئیس فرماندهی مرکزی نیروهای دریایی آمریکا و فرمانده ناوگان پنجم آمریکا، خواستار تقویت هماهنگی‌ها با واشنگتن در زمینه‌های امنیتی شده بود.

کد خبر 178240
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز