گروه حوادث: تحقیقات پلیس از تنها مظنون دستگیرشده در حادثه مرگبار کلورادوی آمریکا نشان می‌دهد که این مرد از 60 روز قبل نقشه حمله خونین خود را طراحی کرده است.

بامداد جمعه گذشته مرد سیاهپوشی با ورود به سالن سینمای قرن60 در حومه شهر دنور در ایالت کلورادو، جنایتی خونین را رقم زد. این مرد که ماسک ضد‌گاز به‌صورتش زده بود و جلیقه ضد‌گلوله به تن داشت بعد از انداختن قوطی گاز اشک‌آور در سالن سینما، تماشاگران را به رگبار بست و 12نفر را به قتل رساند و 58نفر را راهی بیمارستان کرد.

مرد تیرانداز در حالی که قصد فرار از محل جنایت را داشت دقایقی بعد در یکی از پارکینگ‌های سینما به دام پلیس افتاد.با گذشت دو روز از این حادثه مرگبار، رسانه‌های آمریکا و مقامات پلیس دنور جزئیات تازه‌ای از تیراندازی خونین را منتشر کردند. به گزارش رویترز، تنها مظنون حادثه، جیمز هولمز نام دارد که جوانی ۲۴ساله است.

این مرد در رشته اعصاب در دانشگاه کلورادو-دنور درس می‌خوانده و به گفته همکلاسی‌هایش به‌دنبال انصراف از ادامه تحصیل در مقطع دکتری بوده است.پلیس اعلام کرده که والدین جیمز در شهر سن‌دیه‌گو در ایالت کالیفرنیا زندگی می‌کنند و جیمز در آنجا از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده و سپس برای ادامه تحصیل به دنور رفته و با اجاره آپارتمانی به‌تنهایی زندگی می‌کرده است. آپارتمان او در شمال منطقه آرورا در حدود پنج‌مایلی سینمای محل حادثه قرار دارد. تنها سوء‌سابقه‌ای که در پرونده این مرد به چشم می‌خورد جریمه‌ای است که او برای رعایت‌نکردن سرعت مجاز در اکتبر سال۲۰۱۱ میلادی پرداخت کرده است.

جان هیکنلوپر، فرماندار کلورادو با اشاره به اینکه در این حادثه 70نفر کشته یا مجروح شده‌اند به خبرنگاران گفت: پس از دستگیری جیمز هولمز، مأموران برای تحقیقات راهی آپارتمان وی شدند اما او آپارتمان را با استفاده از مواد منفجره به یک تله‌ انفجاری تبدیل کرده است.وی ادامه داد: در محل زندگی این مرد مواد شیمیایی قابل احتراق و سیم‌کشی‌هایی وجود دارد که می‌تواند برای ایجاد یک تله انفجاری به‌کار گرفته شده باشد.

رئیس پلیس منطقه آرورا افزود: نیروهای پلیس هنوز وارد آپارتمان متهم نشده‌اند؛ چرا که کارشناسان مواد منفجره ابتدا باید با ورود به آپارتمان، مواد منفجره را خنثی کنند و سپس مأموران پلیس برای انجام تحقیقات وارد آنجا شوند. جان هیکنلوپر با اشاره به اینکه هنوز انگیزه مرد تیرانداز از این جنایت مشخص نیست وعده داده که پلیس به محض یافتن اجازه ورود به آپارتمان متهم به انگیزه او در این جنایت دست خواهد یافت.

نقشه طولانی

«متهم از 60روز قبل در فکر حمله به سینما بوده و خودش را برای این کار آماده می‌کرده است»؛ این جمله‌ای بود که یکی دیگر از مقامات پلیس منطقه آرورا در گفت‌وگو با خبرنگاران به زبان آورد. دانیل اوتس ادامه داد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که جیمز هولمز از 60 روز پیش به‌صورت اینترنتی درصدد خرید مهمات برای اجرای نقشه‌اش بوده و تا زمان حمله به سینما توانسته شش‌هزارعدد فشنگ (از انواع مختلف) خریداری کند. او افزود: از متهم چهار قبضه سلاح کشف شده که وی همه آنها را به‌صورت قانونی و از بازارچه‌های مترو خریداری کرده است.

در برابر بتمن

دانیل اوتس سلاح‌های کشف‌شده از متهم را شامل دو تفنگ بزرگ و دو تپانچه عنوان کرد و یادآور شد: متهم پیش از حمله، موهایش را به رنگ قرمز درآورده و بعد از دستگیری به نیروهای پلیس گفته که او جوکر (شخصیت منفی و دشمن معروف بتمن) است.براساس این گزارش، به‌دنبال این حمله، اقدامات امنیتی سختگیرانه‌تری از سوی پلیس در سینماهای منطقه اعمال شده است. با این حال مقامات پلیس آمریکا اعلام کرده‌اند که این حادثه، حمله‌ای تروریستی نیست و تحقیقات برای کشف انگیزه مرد مهاجم ادامه دارد.

مرگ در جشن تولد

جمعه شب در مراسمی که برای یادبود قربانیان حادثه در منطقه آرورا برگزار شد، صدها نفر از مردم با حضور در زمین‌های چمن محل مراسم شمع‌های روشن، دسته‌های گل و یادداشت‌های یادبود گذاشتند. یکی از شرکت‌کنندگان در مراسم، پدر جوان 27ساله‌ای به نام آلکس سولیوان بود. او به خبرنگاران گفت: آلکس تازه ازدواج کرده بود و شب حادثه، شب تولدش بود.

همکاران و دوستانش آن شب برای او جشن تولد گرفته بودند و آخر شب، همگی برای تماشای فیلم جدید بتمن راهی سینما شده بودند که این حادثه رخ داد و پسرم به ضرب گلوله به قتل رسید. به گزارش خبرگزاری‌های آمریکا، قرار است جیمز هولمز روز دوشنبه، ساعت9:30 به وقت محلی در دادگاه حاضر شود.

کد خبر 178220
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز