مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴
۰ نفر

با تصویب قانون ارتقای کیفی خودرو و محصولات صنعتی در مجلس شورای اسلامی، چالش‌ها و تکالیف جدیدی برای شرکت‌های خودروسازی و دستگاه‌های نظارتی تدوین شد و آیین‌نامه اجرایی ارتقای کیفیت خودروهای سبک و قطعات و مجموعه‌های خودرو در تاریخ 24خرداد‌ماه سال1389 توسط وزیر وقت صنایع و مدیران شرکت‌های خودرو‌ساز در شورای سیاستگذاری صنعت خودرو به تصویب رسید.

کارخانه خودروسازی

براساس این آیین‌نامه27 تکلیف مختلف برای خودرو‌سازان و قطعه‌سازان تعیین شد و عملا این صنعت را در معرض چالش‌های تازه‌ای قرارداد.

مروری بر برخی الزامات این آیین‌نامه که در قالب سرفصل‌های توسعه و تولید محصولات جدید، رعایت استانداردها، کیفیت قطعات و مجموعه‌های خودرو، خدمات گارانتی و ارتقای کیفیت محصولات از منظر مشتریان تعریف شده حاوی نکات دیگری است. در این آیین‌نامه آمده است:

توسعه و تولید محصولات جدید (الزامات خودرو‌سازان)

ارائه برنامه توسعه محصول و جایگزینی تولیدات جاری با محصولات جدید طی سه‌‌ماه از تاریخ ابلاغ آیین‌نامه
از ابتدای سال1395، عمر محصولات دارای نشان تجاری داخلی از زمان نخستین عرضه آنها در داخل کشور حداکثر از 10سال تجاوز نکند.
از ابتدای سال1395، عمر محصولات دارای نشان خارجی از زمان نخستین عرضه آنها در داخل کشور حداکثر از هفت‌سال تجاوز نکند.
عدم ‌اجازه تولید محصولات جدید خارجی که از عرضه آنها توسط شرکت صاحب نشان تجاری بیش از دوسال گذشته باشد (از سال1390).
عرضه خودروهای مجهز به امکانات جعبه دنده خودکار متناسب با بازار

رعایت استانداردها

الزام انجام آزمون‌های استاندارد مصوب سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از ابتدای مهر 1389
انطباق تولید (COP) تمامی خودروها از ابتدای سال90 و ارائه آنها به مراجع برای اخذ تأییدیه
کنترل میزان آلایندگی خودروها
کنترل و رعایت معیار مصرف سوخت

کیفیت قطعات و مجموعه‌های خودرو (الزامات قطعه‌سازان)

تعداد قطعات تعویضی در شبکه خدمات پس از فروش برای هر 100دستگاه خودرو در دوره سه‌ماهه پس از تحویل خودرو به مشتری (100/ C ) برای تمامی خودروها در سال1392، عدد20 تعیین شده است.
ارزیابی کیفی عملکرد کیفی قطعه- سازنده براساس امتیاز عملکرد هر قطعه سازنده برای قطعات عملکردی و امتیاز عملکرد قطعه سازنده برای قطعات غیرعملکردی و رتبه‌بندی سازنده براساس آن
عدم‌تمدید یا انعقاد قرارداد با قطعه- سازندگان دارای رتبه پایین‌تر از C از سال1390 و عدم‌تمدید یا انعقاد قرارداد با قطعه‌سازندگان دارای رتبه C
الزام رتبه سیستمی- فرایندی قطعه‌ساز/ مجموعه‌ساز براساس ارزیابی در چارچوب نظام‌های کیفی (الزامات ISO TS 16949 و الزامات هر خودروساز)
مسئولیت عرضه‌کنندگان قطعات/ مجموعه‌ها در قبال تضمین کیفیت محصولات خود در دوره تولید

ارتقای کیفیت محصولات از منظر مشتریان

تمامی عرضه‌کنندگان خودرو موظفند به‌گونه‌ای اقدام کنند که میزان رضایت مشتریان از کیفیت دوام نسبت به کیفیت اولیه دومحصول بیش از پنج‌درصد کاهش نیابد. با توجه به‌نظرسنجی وزارت صنایع از کیفیت اولیه (پیمایش 4000کیلومتر یا گذشت سه‌ماه از تاریخ تحویل خودرو) و کیفیت دوام (15‌ماه بعد از دوره کیفیت اولیه)، تمامی عرضه‌کنندگان خودرو موظفند به‌گونه‌ای اقدام کنند که میزان رضایت مشتریان از کیفیت دوام نسبت به کیفیت اولیه هر محصول بیش از پنج‌درصد کاهش نیابد.
از ابتدای سال1390 عرضه‌کنندگان خودرو تنها مجاز به عرضه محصولات جدیدی خواهندبود که حداقل 30درصد از آنها ساخت داخل باشند.
خودرو‌سازان موظفند برنامه توسعه محصول و جایگزینی تولیدات جاری خود را با محصولات جدید طی سه‌‌ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه به وزارت صنایع و معادن ارائه کنند.
تمامی عرضه‌کنندگان خودرو از ابتدای مهر‌ماه1389 ملزم به انجام آزمون‌های استاندارد مصوب تأیید نوع و اخذ تأییدیه از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران هستند.

خسارت قطعات در دوره گارانتی

تمامی خسارات (هزینه‌های تعمیرات، خواب خودرو، درمانی و...) در دوران تضمین و تعهد خودرو که براساس نظریه کارشناسی خودرو‌ساز عیب قطعه تشخیص داده شود به‌عهده قطعه‌ساز است.
قطعات برگشتی در دوره تضمین مطابق با آیین‌نامه ادعای خسارت خودرو‌ساز، پس از اخذ قطعه داغی و بررسی کیفی منهدم می‌شوند. ضمنا هزینه قطعات معیوب با احتساب سایر هزینه‌های مترتب محاسبه و از مطالبات سازنده کسر می‌شود.
به‌منظور ارتقای کیفی قطعات و مجموعه‌های خودرو، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تا پایان سال1389 موظف به توسعه استانداردهای ملی اجباری و نظارت کامل بر توزیع و عرضه تمامی قطعات اصلی مرتبط با کیفیت و ایمنی خودروهاست.
تمامی عرضه‌کنندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ملزم به تضمین قطعات تعویضی، در دوره گارانتی و وارانتی در شبکه خدمات پس از فروش خودرو هستند.

کد خبر 177911

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز