گروه ادب و هنر: این روزها خبرهایی از تأسیس صندوق حمایت از هنرمندان بیمار به گوش‌ می‌رسد؛ طرحی که باعث شد مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت‌هایی از بیماران هنرمند انجام بدهند.

اما گلایه مصطفی عبداللهی، بازیگر و کارگردان باسابقه تئاتر که این روزها در بستر بیماری است، نشان داد که هنوز توجه کافی به هنرمندان نمی‌شود.پیش از این بارها موضوع بیمه تکمیلی هنرمندان مطرح شده‌‌بود، اما این طرح همانند طرح‌های دیگر به‌دست فراموشی سپرده شده است؛ اتفاقی که باعث شده هنرمندان برای روند درمان خود دچار مشکل شوند. حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالک، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قدیمی‌بودن بحث بیمه هنرمندان گفت: «بحث بیمه هنرمندان بحثی قدیمی در ارتباط با مسائل بیمه کشوری است.

تا به امروز در کمیسیون فرهنگی بحثی در رابطه با بیمه‌ دستگاه‌ها ازجمله بیمه هنرمندان صورت نگرفته ‌است، اما در دستور کار ما باید باشد. بالاخره بخشی از مسائل فرهنگی در قالب تنظیم نظامات باید صورت بگیرد. امیدوارم زمانی که این بحث مطرح شد هم از نظر کارشناسان استفاده کنیم و هم بتوانیم در این قضیه رسالتی که برعهده کمیسیون فرهنگی هست را جامه عمل بپوشانیم.» با اینکه طرح بیمه تکمیلی هنرمندان مربوط به دوران قبل است، اما هنوز اقدامات لازم صورت نگرفته‌است.

اقداماتی که نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی آن را اینگونه بیان کرد: «در ابتدا لازم است که چند کار صورت بگیرد. اول باید سوابق این کار را از نظر قانونی مورد مطالعه قرار داد. در ثانی باید جایگاه این مسئله در کمیسیون‌های ذی‌ربط مشخص شود.

ممکن است طرح بیمه هنرمندان به دو کمیسیون اقتصادی و فرهنگی مربوط باشد. از سوی دیگر اگر این موضوع طرح باشد، بعد از اعلام وصول از طریق هیأت رئیسه به کمیسیون‌های مربوطه اعلام می‌شود و اگربیمه هنرمندان در قالب لایحه باشد، باید از طرف دولت به مجلس ارائه شود تا مجلس روی‌ آن کار کارشناسی انجام دهد و سپس نتیجه را اعلام کند.»

مصطفی عبداللهی از سال 86 تا به امروز هفته‌ای دو میلیون و 300هزار تومان هزینه یک آمپول را می‌دهد، محمود استادمحمد ماهانه 10 میلیون تومان وحسین محب‌اهری دیگر هنرمند شناخته شده عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون ماهانه دو میلیون تومان هزینه درمان می‌دهند و علیرضا داوود‌نژاد که به تازگی پیوند کبد کرده، اعلام کرده‌است که روند درمان او نیاز به قرص‌های 200هزار تومانی و آمپول‌های یک میلیون تومانی دارد؛ داروهایی که هیچ‌کدام جزو بیمه نیستند! او در این‌باره به ایسنا گفت:

«یک دوره مصرف آنتی‌بیوتیک برای کسی که پیوند کبد کرده، حدود 10میلیون تومان هزینه دارد و این فقط شامل مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود. واقعا اگر کمک خیرین نبود، نمی‌شدانتظار داشت که مثلا یک کارگر یا کارمند یا خیلی‌های دیگر بتوانند از پس چنین هزینه‌‌هایی بربیایند.»

هزینه گران درمان باعث شده که عبداللهی نامه‌ای سرگشاده به اصحاب وزارت فرهنگ و ارشاد بنویسید و از آنان گله کند. با این حال در این مدت خبرهایی از تأسیس صندوق حمایت از هنرمندان بیمار به گوش می‌رسد که تنها هنرمندان درگیر با بیماری سرطان حوزه‌های تئاتر، موسیقی و تجسمی را در برمی‌گیرد.

افتتاح صندوق حمایت از هنرمندان و بیمه تکمیلی هنرمندان می‌تواند به‌عنوان راهکاری قانونی گره‌های کور هزینه‌های درمان هنرمندان را باز کند. گرچه در این مدت مدیران شهرداری و وزارت ارشاد دست به‌کار شده‌اند اما به‌نظر می‌رسد که نیاز به یک کار اساسی است. حجت‌الاسلام و المسلمین سالک معتقد است که هنرمندان تحت پوشش درمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، به همین دلیل این وزارتخانه باید بانی طرح بیمه و بیمه تکمیلی هنرمندان بشود. او در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح تا آخر امسال عملی خواهد شد، پاسخ داد: «درحال حاضر نمی‌توانم پاسخ بدهم چرا که تا الان وارد این مباحث نشده‌ایم.»

کد خبر 176868
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز