همشهری آنلاین: مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: به شورای شهر لایحه‌ای پیشنهاد شده است که براساس آن تخفیفات ویژه‎‌ای برای تبلیغ کالاهای داخلی در سطح شهر در نظر گرفته شود.

محمد جواد شوشتری

به گزارش همشهری آنلاین، سید محمد جواد شوشتری در نشست خبری که روز یکشنبه برگزار شد با بیان این مطلب افزود: نامگذاری سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی برای همه ما امر الزام آوری است و باید در راستای فرمایش و خط مشی مقام معظم رهبری حرکت کنیم اما نباید برای علنی کردن حرف آقا کاری کنیم که این فرمایش را لوث کنیم. بحث تولید ملی یک بسته است که بخشی از آن تبلیغات و بخشی تبلیغات محیطی است.

وی با طرح این پرسش که از ابتدای سال جاری به کدام بخش در خصوص تولید ملی به اندازه نقش تبلیغات محیطی پرداخته شده است، اظهار داشت: به سایت‌هایی که ادعا دارند پشت سر رهبری حرکت می‌کنند اما بنر تبلیغات خارجی را در سایت خود به نمایش می‌گذارند کاری نداریم، برایمان تعریف شود که معنای کالای خارجی چیست؟ بسیاری از کالاها با نام خارجی اما با کار کارگر ایرانی و در داخل تولید می‌شود سرمایه گذاری آن نیز داخلی است و گاهی نیز به طور مشترک انجام می‌شود با این وجود بالاخره ما باید تبلیغ کنم یا نه؟

مدیرعامل سازمان زیباسازی در ادامه گفت: چهار هزار و پانصد کارگر ایرانی در کارخانه یکی از محصولات صوتی تصویری در ایران کار می‌کنند یک و نیم ماه پیش نیز خط تولید محصول دیگری از این برند در کرج راه اندازی شد . بیش از هزار کارگر ایرانی نیز در سیرجان در یکی از کارخانجات تولیدات صوتی و تصویری دیگری کار می‌کنند.

شوشتری افزود: اینجا اشکالاتی وجود دارد که باید آنها را حل کنیم شاید حل کردن این مسائل به وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط باشد. باید به ما جدولی ارائه شود که در آن لیست کالاهای مجاز برای تبلیغات، کالاهی غیر مجاز و کالاهایی که در صورت تغییر نام امکان تبلیغشان وجود دارد اعلام شود.

وی گفت: من اگر امروز تبلیغات تمام کالاهی خارجی را در تهران جمع کردم آیا این حمایت از تولید ملی است در حالیکه در تلویزیون و دیگر نشریات این تبلیغات را انجام می‌دهند. شرکت داخلی که در گرداندن خودش مشکل دارد نمی‌تواند پول تبلیغ را بدهد باید از چنین شرکتی حمایت کرد تا بتواند کالای خود را تبلیغ کند باید قانون را درست کرد.

وی ادامه داد: ما معتقدیم تبلیغات کالا چه داخلی و چه خارجی حیات اقتصادی شهر را نشان می‌دهد و پویایی و زنده بودن شهر را به تصویر می‌کشد این یعنی رقابت که هر کس جنس بهتری دارد ما آن را در ویترین گذاشته و تبلیغ می‌کنیم و در کنار این رقابت باید تولید ملی انجام شود. آیا اگر ما همه این تبلیغات را جمع کنیم تولید ملی شکوفا می‌شود.

مدیر عامل سازمان زیباسازی ادامه داد: برای برخی سازه‌های تبلیغاتی 50 درصد تخفیف در نظر گرفتیم تا تولید کننده‌های داخلی نیز بتوانند تبلیغات انجام دهند اما گفتند پولی برای این کار نداریم.

شوشتری با تاکید بر این که اگر می‌گوییم تبلیغات کالای خارجی ممنوع است باید حساب کنیم کسانی که از قبل این راه نان می‌خورند ایرانی هستند و باید فکری به حال آنها کرد، به مسئله لغو قراردادهای تبلیغاتی نیز اشاره کرد و گفت: شرکت‌هایی که سال گذشته بعد از عقد قرارداد با سازمان زیباسازی برنامه ریزی اقتصادی کرده خسارت وارده را بعد از لغو قرارداد چه کنند؟ نباید فشار وارد کنیم باید مسئله را جامع تر دید و تمام مسائل را کنار هم گذاشته سپس تصمیم گیری کرد.

وی اظهار داشت: بررسی کنید ببینید چه مدت است که به تولید کننده داخلی جایزه صادرات نداده‌اند این مهمتر است یا تبلیغات ؟ دوستان بررسی کنند به ما هم یاد بدهند. سال گذشته به 113 نوع کالا مجوز تبلیغات دادیم که با احتساب نامشان 13 نوع آنها خارجی هستند.

ارائه لایحه تخفیفات ویژه برای تبلیغ کالای داخلی

شوشتری در ادامه سخنان خود به ارائه پیشنهادی به کمیسیون فرهنگی شورای شهر در خصوص تبلیغات کالا اشاره کرد و گفت: از شورای شهر خواستیم اجازه دهد 20 درصد از آن سازه‌ای که کار تبلیغات روی آن انجام نشده به تبلیغات داخلی اختصاص یابد. برای تبلیغات روی بیلبوردها نیز 20 درصد تخفیف و برای تبلیغات روی عرشه پل‌ها نیز 50 درصد تخفیف برای تولیدات داخلی قائل شویم.

به گفته شوشتری همچنین بر اساس این پیشنهاد 15 درصد تبلیغات فرهنگی به جملاتی در خصوص تولید ملی اختصاص یابد و در این زمینه فرهنگسازی صورت گیرد. همچنین در خصوص تبلیغات کالای داخلی اگر کالایی ارجحیت یا ویژگی شاخصی داشته باشد 20 درصد دیگرنیز تخفیف شامل آن خواهد شد و این کاری است که از عهده ما بر می‌آید و اگر شورای شهر تصویب کند ما نیز سریع اقدام خواهیم کرد.

مدیر عامل سازمان زیباسازی با تاکید بر این که این اقدامات نیاز به ساز و کار دارد گفت: قرار نیست با اتمام سال 91 کار را رها کنیم؛ از این پس خط مشی برای کل کشور با توجه به این نامگذاری تعیین شده است و با تصویب ابن لایحه قانونی برای تمامی سال‌ها کار را دنبال خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: از زمانی که این مساله مطرح شده تمام تلاشمان این بوده که با شرکت‌های صاحب کالا و تبلیغاتی کار را ساماندهی کنیم که البته این کار به همکاری وزارت ارشاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز دارد. هرچند که معتقدیم پرداختن به مساله تولید ملی در شرایط کنونی به ویژه با تحریم‌های موجود کار بسیار درست و دقیقی است.

با پول تبلیغات کالا ، فعالیت‌های عمرانی زیباسازی را انجام می‌دهیم

شوشتری همچنین در خصوص شرایط قرارداد با شرکت‌های تبلیغاتی نیز گفت: هر قراردادی شرایط فسخ دارد اما بخش خصوصی می‌تواند فشار شهرداری را قبول نکند ما با پول ناشی از این قراردادها و تبلیغات کالاها پروژه های عمرانی زیبا سازی از جمله ساماندهی میدان امام حسین (ع)، ساماندهی محور جماران و ... را انجام می‌دهیم، نگهداشت این پروژه‌ها نیز از همین منبع درآمد است.

مدیرعامل زیبا سازی تصریح کرد: میزان تخفیفات در نظر گرفته شده برای تبلیغات کالاهای داخلی نیز 5 تا 6 میلیارد تومان به سازمان زیبا سازی ضرر وارد می‌کند که به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر که جا دارد این ضرر را از طریق جایگزینی متمم بودجه جبران خواهند کرد.

شوشتری تصریح کرد: همه درآمد ما به غیر از بودجه‌ای که با تصویب شورای شهر اختصاص می یابد از تبلیغات کالاست، آئین نامه این تبلیغات نیز باید به خوبی کارشناسی شود تا به درستی اجرایی شود، چه اشکالی دارد که ما یک سال بعد یا شش ماه بعد این موضوع را به اجرا درآوریم.

اختصاص فضای کارگاهی برای مجسمه سازی

شوشتری در ادامه به اختصاص فضای کارگاهی برای مجسمه سازان اشاره کرد و افزود: این فضا در منطقه 20 آماده شده است، همچنین نوروز امسال 54 مجسمه ثابت و بیش از 50 سردیس و تندیس در شهر تهران نصب کردیم.

وی گفت: سومین بینال مجسمه سازی و سمپوزیم سنگ نیز در سالجاری برگزار می‌شود، در این سمپوزیم 300 هنرمند شرکت کردند که 90 نفر آنها از سایر کشورها حضور می یابند که در مقایسه با سمپوزیم سنگ دوره پیش این تعداد بسیار افزایش یافته است.

مدیر عامل سازمان زیبا سازی گفت: نقاشی دیواری بسیار بزرگی بالغ بر 10 هزار متر در امتداد بزرگراه یادگار امام در حال اجراست که ماجرای قبل انقلاب تا رهبری مقام معظم رهبری را روایت می‌کند.

وی همچنین از الصاق پلاک مشخصات به کوچه‌های مزین شده با نام شهدا در تهران خبر داد و به اقدامی با همکاری بنیاد شهید اشاره کرد و گفت: بنا بر وضعیت فیزیکی مساجد شهر تهران یادمانی از شهدای همان محله در مسجد برپا می‌شود به عنوان پایلوت 30 مسجد در تهران انتخاب شدند که در آیند کل مساجد شهر را شامل خواهد شد.

وی با اشاره به همکاری تنگاتگ سازمان زیباسازی با دانشگاه‌ها اظهار کرد : در صورت تصویب، دو رشته زیباسازی در مقطع فوق دیپلم در دانشگاه علمی - کاربردی و رشته فوق لیسانس معماری نور در دانشگاه تهران راه اندازی خواهد شد و از مهرماه به مجموعه رشته های دانشگاهی افزوده می‌شود.

اتمام ساماندهی میدان امام حسین (ع) در سه ماهه سوم سال

شوشتری در ادامه از پیشرفت 70 درصدی پروژه ساماندهی میدان امام حسین (ع) خبر داد و گفت: تا 25 تیرماه تمامی روی سطح پل در این میدان پوشیده خواهد شد و ظاهر کار تمام می‌شود، 70 درصد تملک ها نیز انجام شده و تلاش داریم افتتاح این میدان را زودتر از سه ماهه سوم سال که پیش از این قول داده بودیم انجام دهیم اما طبق وعده داده شده زیرگذر میدان را 45 روزه تحویل شهروندان دادیم ولی بقیه موارد را زودتر نمی‌توانیم.

وی در خصوص ساماندهی میدان جماران نیز اظهار کرد: مشکلات تاسیساتی بسیاری در این محور وجود دارد اما بخش عمده‌ای از تملک‌ها انجام شده، دیواره سازی بخشی از کوچه یاسر انجام شده و کف سازی آن نیز آغاز شده است که امیدواریم به سرعت تمام شود.

وی در خصوص میدان انقلاب نیز با تاکید بر این که ساماندهی حواشی این میدان مساله بسیار مهمی است گفت: میدان انقلاب حواشی مساله داری دارد که برخی از اصناف و فروشگاه‌ها در شان این میدان نیست، همچنین کوچک شدن گنبد میان میدان را نیز در دست بررسی داریم، مسجد شمال غرب این میدان نیز به سر میدان انتقال می یابد که امیدواریم تا ابتدای شهریور طرح مور نظر به جمع بندی برسد.

مدیر عامل زیباسازی در ادامه به مقوله نور پردازی شهر تهران اشاره کرد و گفت: از نیمه شعبان تا عید غدیر بخشی از خیابان ولی عصر را به شکل فنی نورپردازی خواهیم کرد و ساختمان تئاتر شهر نیز در این راستا نورپردازی می شود ، همچنین از نورپردازی ساختمان‌های بلند مرتبه در تهران نیز حمایت می‌شود.

شوشتری افزود: از نورپردازی تهران راضی نیستم و این مساله باید با کمک مردم به خوبی انجام شود و همانند نقشه معماری نقشه نورپردازی ساختمان‌ها که فضایی از شهر را گرفتند باید مورد تصویب قرار گیرد.

کد خبر 176643
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز