دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

سید محمدهادی ایازی: 1-مفهوم قدیمی محله را باید با نوآوری‌های امروزه دنیای فناوری‌های نوین بازسازی مفهومی و کالبدی کرد و نباید در همان مفهوم و چارچوب تعریف سنتی از محله ماند بلکه باید تلاش کرد که متناسب با فناوری‌های روز، محلات نقشی برجسته در ایجاد بسط و توسعه شهر الکترونیک بر عهده بگیرند

سراهای محلات در 374محله تهران دارای ظرفیت بسیار بالا از نیروی جوانان هستند که جذابیت‌های دنیای فناوری جدید انگیزه آنان را در مشارکت بازسازی محله افزایش خواهد داد، به همین منظور و با استفاده از تجربه برگزاری جشنواره‌های موفق فرهنگی و هنری به‌منظور پوشش فعالیتی قشر جوان، همچنین ورود به موضوعی به روز چون فناوری اطلاعات و دنیای مجازی امری اجتناب‌ناپذیر بود.

مدیریت فرهنگی شهر در رایزنی با شورای فناوری اطلاعات شهرداری تهران طرح‌ریزی جشنواره فناوری اطلاعات را در دستور کار قرار داد که از این هم‌اندیشی مجموعه جشنواره شکوفا متولد شد. شکوفا، مخفف مناسبی از دامنه گسترده‌ای از فعالیت است که آن را از ایده بنیادی شهروند کارآمد و فناوری اطلاعات الهام گرفته‌ایم؛ مفهومی که از آن، درپی شکوفایی ارزش‌های نهفته در کانون اجتماعی و فرهنگ محله و ارزش‌های نهفته در ذات محورهای همسایگی هستیم.

برگزاری اینگونه جشنواره‌ها نیاز به ابزار و امکانات مناسب دارد و قطعا باید قبل از برگزاری، بسترهای لازم برای آن فراهم شود. در مجموعه مدیریت محله و سراهای محلات بخشی از فعالیت‌ها به فناوری اطلاعات اختصاص یافته است که در قالب خانه‌های IT در 374سرای محلات به فعالیت خواهند پرداخت و این خانه‌ها از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری درحدامکان تجهیز شده‌اند.

نتایج مورد انتظار از ایجاد خانه‌های IT و کانون‌های محله‌ای فناوری که در قالب طرح شهروند کارآمد و فناوری اطلاعات (شکوفا) شکفته می‌شوند، مواردی هستند که به شرح زیر می‌توان آنها را خلاصه کرد:

توسعه زمینه‌های فرهنگی و عناصر ارتباطی سالم برای دانش‌اندوزی در حوزه IT و صرف اوقات فراغت، ایجاد و گسترش زمینه برای پرورش خلاقیت‌ها و ابتکار به‌منظور کارآفرینی، ایجاد زمینه‌های پویایی، سرزندگی و نشاط در رفتارهای اجتماعی برای نوجوانان، جوانان و میانسالان، افزایش سطح کیفیت زندگی اجتماعی، پردازش و تقویت زمینه‌های ارتباطی و رفتاری محله‌ای و جمع‌های مکانی هم‌آشنا، فعال‌سازی‌ رفتارهای مبتنی بر پدیده‌های نوین مرتبط با IT و فناوری‌های الکترونیک با هدف توانمندسازی و ارتقای سرمایه‌های اجتماعی و توأم‌سازی‌ توسعه فیزیکی شهر با توسعه فرهنگی و اجتماعی به‌صورت پایدار.

2-معاونت امور اجتماعی و فرهنگی به این نکته می‌اندیشد که وجود کانون‌هایی چون مسجد، خانه‌های فرهنگی، مجتمع‌های فرهنگی - اجتماعی، سالن‌های ورزشی، فرهنگسراها و کانون‌های جدید فناوری و خانه‌های IT، ازجمله سرمایه‌های مکانی هستند که با سرمایه‌های اجتماعی پیوند خورده‌اند و به این ترتیب می‌توان به پشتوانه توسعه این زیرساخت‌های مادی و معنوی، زمینه را برای شکوفا ساختن حس مطلوب بودن و افزایش کیفیت زندگی شهری، پشتیبانی و فراهم کرد. از طرف دیگر ایجاد کانون‌ها باعث جذب مخاطب براساس نیازها و گرایش و سلیقه‌های متنوع خواهد شد. شکوفا جشنواره‌ای است که با ایجاد کانون‌های هفت‌گانه به سلایق و علایق جوانان محلات پاسخ داده و باعث شکوفایی استعدادها و پرورش آنها خواهد شد.

کانون‌های هفت‌گانه مجموعه جشنواره شکوفا عبارتند از: بازی‌های رایانه‌ای با توجه به هجوم فرهنگ بیگانه و استفاده ابزاری از این بازی‌ها و پیچیده شدن محتوا و موضوع بازی‌های رایانه‌ای در جهان امروز طراحی بازی‌های بومی با رویکرد اخلاقی و در عین حال جذاب از انگیزه‌ها و دلایل وجود این کانون است، دانش روباتیک، مجموعه‌ای از نظر و عمل است که در طراحی، ساخت و نگهداری و تعمیر روبات‌ها به‌کار می‌رود. این دانش از رشته‌های مهندسی برق، کامپیوتر و مکانیک تغذیه کرده و فراورده‌های خود را در قالب دانشی مستقل عرضه می‌کند.

مهندسی روباتیک با هوشمندسازی و الکترونیک کردن ماشین‌های مکانیکی کمک‌های بزرگی به صنعت رسانده است. امروزه، نوجوانان و جوانان نخبه ایرانی در دانش روباتیک به موفقیت‌های قابل توجه داخلی و بین‌المللی دست یافته‌اند. با توجه به علاقه روزافزون به تحقیق و نوآوری در این دانش، جا دارد که در کنار دانشگاه‌ها و مراکز و نهادهای علمی بزرگ که به‌طور تخصصی به این دانش می‌پردازند، انجمن‌ها و کانون‌های تخصصی یا نیمه‌تخصصی در مناطق شهری شکل بگیرند، مثلا در حوزه وبلاگ نویسی یا وبلاگ نویس به سادگی مدیر یک صفحه وب یا یک روزنامه شخصی می‌شود که می‌تواند به شکل منظم و زمانمند، اندیشه‌ها، علایق، قطعه‌های هنری و ادبی و دیدگاه‌های گوناگون خود را منتشر کند. نقطه اشتراک وبلاگ با دیگر وسایل ارتباطی، وابستگی به تعامل دوسویه است.

در بخش برنامه نویسی موبایل بسیاری از کاربران موبایل به برنامه موجود موبایل رضایت نمی‌دهند و خواهان نوآوری هستند این کانون زمینه برنامه‌نویسی برای علاقه‌مندان را فراهم می‌کند و‌ ای بسا بازار کار مناسبی با توجه به استعدادهای موجود میان جوانان در این زمینه ایجاد شود. مهارت‌های رایانه‌ای این کانون شاید از بنیادی‌ترین کانون‌ها در مجموعه شکوفا باشد که بقیه کانون‌ها را تغذیه خواهد کرد. طراحی گرافیکی که به‌عنوان یک هنر شناخته می‌شود و هنر امروز بی‌نیاز از این مهارت نیست و با آن امکان طراحی حروف، کلمه، تصویرسازی و... فراهم می‌شود، رسانه‌های دیجیتال که جزو رسانه‌های مرکب دیداری، شنیداری و نوشتاری هستند امروزه جایگاه ویژه‌ای یافته که امکان انتشار محتوا در فضای مجازی را ممکن کرده‌اند.

درصورت شکل‌گیری این کانون‌ها و رقابت محلی بین آنها توانمندی و کارآمدی کانون‌ها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و برترین‌های آنان انتخاب و معرفی خواهند شد. آنچه از مجموعه جشنواره شکوفا مورد انتظار است حرکت و روند رو به رشد شکل‌گیری شهر الکترونیک است که در همه ابعاد و زمینه‌ها مدیریت شهری از نتایج و دستاوردهای آن بهره‌مند خواهد شد و البته ثمره اصلی آن نصیب شهر و شهروندان عزیز خواهد شد.

* معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران

کد خبر 176023
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز