یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۹
۰ نفر

احمد شفیق یک سال پس از اینکه به عنوان آخرین نخست وزیر رژیم مبارک مجبور به استعفا شد در تلاش بود تا بار دیگر با رسیدن به مقام ریاست جمهوری به صحنه سیاست مصر بازگردد.

احمد شفیق

دوره نخست‌وزیری او بیشتر از ۳۳روز دوام نداشت اما همین مدت کوتاه به همراه مناصب مهمی که در رژیم مبارک بر عهده داشت کافی بود تا مردم مصر او را نامزد رژیم سابق و نظامیان این کشور بخوانند. احمد شفیق در ۲۵ نوامبر ۱۹۴۱ در قاهره به دنیا آمده است. او پس از فارغ‌التحصیلی از آکادمی هوایی مصر در سال ۱۹۶۱ و در حالی که ۲۰سال داشت به نیروهای هوایی این کشور پیوست تا به عنوان خلبان جنگنده خدمت کند. پس از مدتی او به عنوان فرمانده اسکادران جنگنده‌های ارتش منصوب شد.

در مدت خدمت، شفیق فوق لیسانس خود را در رشته علوم نظامی و دکترای خود را در رشته «استراتژی ملی در فضای خارج» کسب کرد. در جنگ اعراب - اسرائیل در سال ۱۹۷۳ او به عنوان خلبان ارشد زیر نظر مستقیم حسنی مبارک فعالیت می‌کرد. گفته می‌شود شفیق در این جنگ موفق به سرنگونی دو جنگنده اسرائیلی شده است. در سال ۱۹۸۴ او به عنوان وابسته نظامی سفارت مصر در رم مشغول به فعالیت شد؛ سمتی که تا دو سال بعد بر عهده داشت. بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱ وی چند پست عالی نظامی را بر عهده گرفت تا به عنوان فرمانده دپارتمان عملیات‌‌های هوایی منصوب شد. پس از آن در سپتامبر ۱۹۹۱ احمد شفیق پست رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش را به دست آورد تا در دستگاه مبارک همچنان مقامش بالاتر رود. در سال ۱۹۹۶ فرماندهی کل نیروی هوایی ارتش مصر به او رسید. در سال ۲۰۰۲ شفیق پس از کناره‌گیری از ارتش به عنوان وزیر هواپیمایی کشوری مصر منصوب شد. در آخرین سال‌های حکومت مبارک گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال انتخاب او به عنوان معاون رئیس جمهور یا حتی جانشین مبارک وجود داشت؛ مسئله‌ای که با مطرح شدن نام جمال پسر مبارک رنگ باخت.

در انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از سقوط رژیم مبارک شرکت او در سه جنگ از جمله جنگ اعراب و اسرائیل یکی از دلایلی بود که برخی عامل رأی بالای شفیق در مرحله اول انتخابات می‌دانستند. نظامیان مصر هم مبلغ هنگفتی را برای تبلیغات او خرج کرده بودند و طرفداران رژیم مبارک امیدوار بودند او بتواند در مقابل نامزد اخوان‌المسلمین به پیروزی برسد؛ مسئله‌ای که با شکست او در مقابل محمد مرسی میسر نشد. اتهام‌های مختلفی علیه احمد شفیق از جمله فساد مالی مطرح است و او باید اکنون با از دست دادن ریاست‌جمهوری در دستگاه قضایی مصر درباره آنها پاسخگو باشد.

به دلیل بیم از رسیدگی به این اتهامات و احتمال محاکمه و حبس، فردای اعلام نتایج انتخابات او به همراه خانواده‌اش به امارات گریخت.

کد خبر 175788

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز