گروه اقتصادی: در پی بازگشت التهاب به بازار سکه و ارز، رئیس‌کل بانک مرکزی در نخستین موضع‌گیری، راهکار بانک مرکزی برای مواجهه با این التهاب را اعلام کرد.

به گزارش همشهری، محمود بهمنی دیروز در حاشیه همایش روز صنعت و معدن با اشاره به افزایش قیمت سکه و ارز در بازار از هفته گذشته، از احتمال عرضه پیش از موعد سکه‌های ثبت‌نامی به بازار خبر داد. وی با بیان اینکه قرار است دو میلیون و 200هزار سکه از دوم مردادماه به خریداران عرضه شود، تأکید کرد: اگر لازم باشد، این اقدام زودتر صورت می‌گیرد.

بهمنی با بیان اینکه 9میلیون و 600هزار قطعه پیش فروش شده گفت: صاحبان چهار میلیون قطعه سکه بدون اینکه طالب سودی باشند، انصراف داده و به سمت بازارهای دیگر ازجمله اوراق مشارکت رفته‌اند. رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه مشکل منابع ارزی نداریم، گفت: مشکل نقل و انتقال داشتیم که با برداشته شدن تحریم‌ها از 20کشور این امر به‌زودی مرتفع خواهد شد. بهمنی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون منابع مازاد ارزی داریم، بنابراین دلیلی برای افزایش قیمت ارز وجود ندارد.

قیمت سکه و دلار که در هفته گذشته نشانه‌هایی از حبابی شدن را از خود بروز داده و بدون ضابطه افزایش یافته بود، روز گذشته درپی کاهش نرخ دلار، روند نزولی در پیش گرفت؛ اما مقاومت بازار، این روند را دوباره به سمت قیمت‌های بالاتر افزایش داد. به گزارش همشهری، بهای هر سکه تمام بهار آزادی که روز پنجشنبه هفته گذشته به 780هزار تومان رسیده بود با 25هزار تومان کاهش به 755هزار تومان رسید.

دلار هم پس از پشت سر گذاشتن یک هفته تاریخی، دیروز دوباره به پایین‌تر از مرز دو هزار تومان رسید و در نرخ 1986تومان تثبیت شد. رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار ما علت افزایش قیمت سکه در پایان هفته گذشته را افزایش قیمت دلار عنوان کرد و افزود: منطقی شدن نرخ دلار در صبح روز گذشته سبب شد تا قیمت طلا هم کاهش بیابد.

محمد کشتی آرای ادامه داد: اما از بعد از ظهر به واسطه انتظارات قیمتی ناشی از شرایط بین‌المللی، بازار تا حدودی با افزایش تقاضا مواجه شد و نرخ دلار بالا رفت. همین امر سبب شد تا بهای طلا مجدداً اندکی افزایش یافته و به 755هزار تومان برسد. به گفته او در آخرین ساعات روز گذشته با توجه به نرخ دلار، قیمت طلا منطقی بوده و حباب قیمتی هفته گذشته از بین رفته است.

کد خبر 175722
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز