آرش نهاوندی: دومین نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای امسال، امروز سه‌شنبه ساعت10صبح با حضور دکتر سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر بهروز مینایی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، اعضای شورای فضای مجازی، اعضای شورای انقلاب فرهنگی و جمعی از مدیران فرهنگی و هنرمندان در شبستان مصلای امام خمینی افتتاح خواهد شد.

دومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران با حضور شرکت‌های بازی‌سازی‌ 11 کشور دنیا و جمعی از فعالان عرصه بازی‌های رایانه‌ای داخلی از جمله نهادها سازمان‌ها و نهادها از ساعت 10 صبح تا 20هر روز از ششم تا دهم تیرماه در مصلای امام خمینی برگزار خواهد شد.

در این نمایشگاه سازمان فناوری اطلاعات معاونت اجتماعی شهرداری تهران نیز حضوری پررنگ خواهد داشت. به‌منظور آگاهی از نحوه حضور سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران و دستاوردهای ارائه شده از سوی این سازمان در نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای گفت‌وگویی را با مهندس مسعود سیرتی معاون فناوری اطلاعات معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.

  • شهرداری تهران در چه زمینه‌هایی در نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران حضور خواهد یافت؟

شهرداری تهران در این نمایشگاه با رویکرد محله محوری حضور خواهد یافت، بر این اساس محلات شهر تهران در قالب کانون‌های هفت گانه دستاوردهای خود را در این نمایشگاه ارائه خواهند داد. به‌عنوان مثال کانون‌های محلات منطقه 20 شهرداری تهران دستاوردهای رباتیک خود را در بحث روبات و هلی‌کوپتر در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهند داد.

  • در این نمایشگاه شهرداری تهران علاوه بر دستاوردهای رایانه‌ای محلات تهران چه دستاوردهای دیگری را به معرض نمایش می‌گذارد؟

ما روبات و دستاوردهای خود را در عرصه تلفن همراه نیز در این نمایشگاه ارائه خواهیم داد.

  • درباره بحث گیم سرور و بازی‌های اینترنتی شهرداری تهران نیز توضیح بدهید.

ما در صد برآمده‌ایم تا از گیم سرور شهرداری و بازی‌های رایانه‌ای اینترنتی نیز در این نمایشگاه رونمایی کنیم. در آینده نزدیک هر کدام از شهروندان تهرانی خواهند توانست از طریق سایت gameserver. tehran. ir به سرور اینترنتی شهرداری تهران متصل شوند. با استفاده از این سایت شهروندان قادر خواهند بود بازی‌های رایانه‌ای را به‌صورت آنلاین انجام دهند. در فاز اول این طرح در محلات تهران اجرا خواهد شد و در فازهای بعد نیز تصمیم بر این است که این طرح در استان‌ها نیز اجرا شود.

  • آیا می‌توان گفت طرح گیم‌سرور یک حالتی مانند گیم نت اما با پوشش بسیار گسترده‌تر دارد؟

بله، در واقع یک گیم نت بسیار گسترده اینترنتی که البته از طریق اینترانت هم می‌توان از آن استفاده کرد. در واقع در مجموعه شهرداری از طریق اینترانت می‌توان به این سایت دسترسی داشت. شهروندان نیز از طریق اتصال به اینترنت می‌توانند وارد این سایت شوند. در واقع شهروندان می‌توانند با هماهنگی که ما با بنیاد بازی‌های رایانه‌ای انجام داده‌ایم از منزل خود بازی‌های موجود در گیم سرور را انتخاب کنند و سپس به بازی بپردازند.

  • این بازی‌ها ساخت داخل هستند یا خارج از کشور؟

این بازی‌های هم ساخت داخل و هم خارج هستند. تصمیم داریم با استفاده از کانون بازی‌های رایانه‌ای شرایطی را ایجاد کنیم که نفرات برتر هر محله بتوانند خود دست به تولید بازی‌های ملی ایرانی و اسلامی بزنند. یکی از کانون‌های هفت‌گانه‌ محلات شهر تهران مختص بازی‌های رایانه‌ای است. این کانون‌های هفتگانه شامل بازی‌های رایانه‌ای، وبلاگ نویسی، برنامه‌نویسی موبایل، توسعه مهارت‌های رایانه‌ای، طراحان گرافیکی، رسانه‌های دیجیتال و روباتیک می‌شود که در تمامی مناطق ۲۲گانه شهر تهران فعال هستند.

درکانون‌ بازی‌های رایانه‌ای به شهروندان و علاقه‌مندان آموزش‌های لازم جهت ساخت بازی‌های رایانه‌ای داده می‌شود. ما درصدد استفاده از ظرفیت‌های موجود هستیم، اکنون تعدادی از افراد در محلات هستند که در ساخت بازی‌های رایانه‌ای حرفه‌ای هستند اما شناخته نشده‌اند؛ دنبال شناسایی این ظرفیت‌های ناشناخته هستیم. حتی ما امید داریم که بتوانیم این افراد را وارد فرایند آموزشی کنیم بدین‌ترتیب که خود این افراد نیز روزی بتوانند به سایر علاقه‌مندان در محله خود آموزش تولید بازی‌های رایانه‌ای بدهند. تمرکز نیز بر تولید بازی‌های بومی ایرانی و اسلامی است. محلات در واقع از طریق کانون بازی‌های رایانه‌ای به‌طور فعال وارد این عرصه خواهند شد و با ایجاد سایت گیم سرور بستر لازم در این زمینه فراهم خواهد شد.

  • راه‌اندازی گیم سرور چه تأثیری بر زندگی شهری خواهد گذاشت؟

با ایجاد امکان بازی و رقابت به‌صورت آنلاین تمایل مراجعه حضوری به گیم نت‌ها به‌طور طبیعی کاهش خواهد یافت و به تبع آن از بخشی از بار ترافیک شهری کاسته خواهد شد ، ما در واقع به‌دنبال ایجاد امکانات مجازی برای شهروندان هستیم.
درباره روباتیک نیز صحبت کردید.

  • آیا قرار است دستاوردهای روباتیک نیز در این نمایشگاه به معرض دید علاقه‌مندان گذاشته شود؟

بله، در کنار بازی‌های رایانه‌ای و رونمایی از گیم سرور به ارائه و معرفی دستاوردهای روباتیک خود در این نمایشگاه خواهیم پرداخت. اکنون محله‌های منطقه 20شهرداری تهران که در واقع هسته مرکزی اجرای طرح‌های روباتیک ما هستند در این نمایشگاه دستاوردهای خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهند. تصمیم داریم در این زمینه در نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی برپا کنیم. در این کلاس‌ها از ظرفیت‌های محلات در زمینه آموزشی استفاده خواهد شد.

 

کد خبر 175179
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز