یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهوری ونزوئلا در جریان سفر دوره‌ای خود به چندین کشور آمریکای لاتین سیاست‌های اقتصادی آمریکا و نظام سرمایه‌داری را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش بی بی سی، هوگو چاوز در دیدار از بولیوی در سخنانی گفت:کاپیتالیسم در مسیر جهنم حرکت می‌کند.

چاوز افزود: آن‌‌هایی که مستقیما می‌خواهند به جهنم بروند، می‌توانند از کاپیتالیسم پیروی کنند و ما که هدفمان ساخت بهشت بر زمین است از سوسیالیسم پیروی خواهیم کرد.هوگو چاوز همچنین با اشاره به میلیارد‌ها دلاری که دولت متبوعش در حال تزریق به اقتصاد بولیوی است اعلام کرد:آمریکا در حال کاهش همکاری‌های اقتصادی خود است.

ونزوئلا به منظور اجرای طرح‌های اقتصادی در بولیوی 14 میلیون دلار به این کشور کمک می‌کند واز این طریق تونسته است پیشنهاد کمک‌های اقتصادی آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد.

در مقابل جورج بوش رییس جمهوری آمریکا که وی نیز مانند همتای ونزوئلایی خود در سفر دوره‌ای در آمریکای لاتین به سر می‌برد.در اروگوئه در سخنانی بدون اشاره مستقیم به اظهارات هوگو چاوز ضمن دفاع از کاپیتالیسم گفت:تنها راه نجات مردم از فقر افزایش سرمایه گذاری(خارجی) است.

او دیپلماسی آمریکا در قبال کشور‌های آمریکای لاتین را دیپلماسی آرام توصیف کرد و ادعا کرد:هدف این دیپلماسی کمک به مردم و بالا بردن شرایط زندگی انسانی است.

این سخنان در حالی از سوی جورج بوش رییس جمهوری آمریکا بیان می‌شوند که مردم آمریکای لاتین و بویژه کشور‌هایی که وی آن‌ها را مقصد دیدار‌های خویش قرار داده است، در تظاهرات گسترده‌ای که بعضا به خشونت نیز کشیده شده‌اند،مخالفت خود را با حضور رییس جمهوری ایالات متحده در بخش جنوبی قاره آمریکا اعلام کرده‌اند.

در جریان تظاهرات ضد آمریکایی در مونته ویدئو، پایتخت اوروگوئه،که بیش از 6 هزار نفر در آن شرکت جسته بودند  دست کم 20 نفر بازداشت شدند.

به منظور اجتناب از به خشونت کشیده شدن تظاهرات در مونته ویدئو دیدار روز شنبه 10 مارس (19 اسفند) جورج بوش و رییس جمهوری اوروگوئه در منطقه‌ای روستایی در 200 کیلومتری پایتخت انجام گرفت.

جورج بوش روز یکشنبه 11 مارس(20 اسفند) وارد کلمبیا می‌شود.پیش از ورود جورج بوش به کلمبیا دولت این کشور که از متحدان نزدیک آمریکا محسوب می‌شود، 22 هزار نیروی امنیتی را به منظور تامین امنیت رییس جمهوری آمریکا در خیابان‌های پایتخت مستقر کرده است.

این در حالی است که هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا پس از دیدار از بولیوی به نیکاراگوئه خواهد رفت.

کد خبر 17515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز