همشهری آنلاین: سازمان ملل گزارش داد، برخی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا ممکن است جنایات جنگی تلقی شده و چنین حملاتی دیگران را ترغیب می‌کند تا استانداردهای مربوط به حقوق بشر را به باد استهزا بگیرند و نقض کنند.

هواپیمای بدون سرنشین

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، پس از آنکه روسیه و چین در بیانیه‌ای مشترک به شورای حقوق بشر سازمان ملل از حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا انتقاد کردند، "کریستوف هنیز"، مخبر ویژه سازمان ملل در امور غیرقانونی در کنفرانس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، از حملات این هواپیماها دفاع کرده و آنها را نوعی واکنش منطقی و صحیح در قبال اعمال تروریستی خواند.

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از هواپیماهای بدون سرنشین مسلح در کشورهایی چون پاکستان و یمن برای کشتن مظنونان به انجام اعمال تروریستی استفاده می‌کند و این اقدام را از دوران جورج بوش، رئیس‌ جمهوری سابق آمریکا آغاز کرده است اما این روند تحت نظارت و کنترل دولت کنونی آمریکا تحت ریاست جمهوری باراک اوباما به شدت افزایش یافته است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: فناوری‌های جدید باعث شده تا اپراتورهایی که این هواپیماهای بدون سرنشین را هدایت می‌کنند به راحتی بتوانند به مناطق دور دست در کشورهای مورد نظر دسترسی یابند و این روند باعث افزایش نگرانی‌های دیپلماتیک در مورد تلفات غیرنظامیان در جریان این حملات شده است.

این در حالی است که سایر کشورهای پیشرفته جهان نیز خواهان دسترسی به تکنولوژی استفاده از این هواپیماها هستند.

کریستوف هنیز که خود استاد حقوق بشر در آفریقای جنوبی است، افزود: برخی از کشورها، کشته شدن هدفمند توسط این هواپیماها را جذاب می‌دانند و برخی هم قصد دارند در آینده از این روش استفاده کنند. البته حملات اخیر اجرای قوانین را تضعیف کرده است. کشتار در جنگ‌های مسلحانه چون افغانستان ممکن است قانونمند باشد اما اگر در مناطق دور دست و دور افتاده صورت بگیرد، در حالی که جنگی و درگیری اتفاق نیفتاده باشد، قانونمند نیست.

جان برنان، مشاور ارشد مقابله با تروریسم اوباما نیز گفت: حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در 30 آوریل از وقوع حملات تروریستی علیه آمریکا جلوگیری کرده و جان آمریکایی‌ها را نجات داد.

وی با اعلام اینکه این نوع حملات "قانونی، اخلاقی و هوشمندانه" است، از آنها دفاع کرد.

همچنین یک مرکز بین‌المللی در واشنگتن طی گزارشی اعلام کرد: ما تنها زمانی این حملات را به رسمیت می‌شناسیم که طی آنها غیرنظامیان کشته یا مجروح نشوند. البته در برخی موارد نادر چنین اتفاقی می‌افتد.

پیشتر روزنامه گاردین گزارش داده بود که آمریکا حملاتی را با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان انجام داده است و پس آن اقدام به بمباران مجدد همان منطقه کرده است؛ اقدامی که موجب کشته شدن ده‌ها غیر نظامی شد.

کریستوف هنیز نیز در واکنش به این گزارش گفت: اگر این گزارش‌ها به اثبات برسند، حمله دوم جنایات جنگی محسوب می‌شود.

کد خبر 175034
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز