همشهری آنلاین: روبات‌های زیردریایی به تیم جستجویی پیوستند که در اعماق اقیانوس آرام در جستجوی هواپیمای گمشده خلبان افسانه‌ای،‌ "آملیا ارهارت" هستند.

آملیا ارهارت

روبات‌های زیردریایی به زودی در میان بستر آبهای اقیانوس آرام جنوبی رها خواهند شد تا شاید بتوانند نشانه‌ای از هواپیمای گم شده خلبان زن مشهور،‌ "آملیا ارهارت" بیابند.

زیردریایی‌ها و هواپیماهای نیروی دریایی آمریکا نتوانستند زمانی که این هوانورد بلند‌آوازه طی دومین تلاشش برای پرواز به دور دنیا در سال 1937 در جنوب اقیانوس آرام ناپدید شد،‌ نشانی از او بیابند. طی تابستان امسال،‌ باستان‌شناسان هوانوردی قصد دارند از کمک روبات‌های زیردریایی برای یافتن لاشه‌های هواپیمای ارهارت استفاده کنند.

گروه بین‌المللی بازیابی هواپیمای تاریخی یا TIGHAR بر این باور است هواپیمای "لاکهید الکترا"ی ارهارت بر روی صخره‌های مرجانی خالی‌ از سکنه‌ای که به جزیره "گاردنر" شهرت داشت،‌فرود آمده و پیش از اینکه امواج هواپیما را با خود ببرند،‌چند روزی در این جزیره سرگردان بوده‌است،‌مدت زمانی که برای ارسال پیامهای رادیویی درخواست کمک کافی بوده‌است.

در طرح جستجوی جدید کشتی اکتشافی صوتی و دو زیردریایی روباتیک برای جستجوی قطعات هواپیما در نزدیکی این جزیره مرجانی به کار گرفته خواهند شد. هدف این برنامه بازیابی و بیرون کشیدن قطعات احتمالی هواپیما از اعماق دریا نیست،‌بلکه تنها هدف تصویربرداری و عکاسی از منطقه است.

آملیا ارهارت

قرار است این طرح جستجو از دوم ماه جولای،‌برابر با هفتاد و پنجمین سالگرد ناپدید شدن ارهارت،‌ آغاز شود. روباتهای زیردریایی از توانایی جستجو با کمک امواج صوتی و تصویربرداری سیاه و سفید تا عمق هزار و 500 متری برخوردارند. همچنین می‌توانند اهداف صوتی را کنترل کرده و از آنها با وضوح بالای تصویری تا عمق هزار متری تصویربرداری کنند.

سفری هشت روزه به منطقه "نیکومارورو" که پیش از این به جزیره "گاردنر" شهرت داشت،‌ به گروه تحقیقاتی TIGHAR این اجازه را خواهد داد تا برای تقریبا 10 روز در میان فراز و نشیبهای این جزیره مرجانی به جستجو بپردازند. در صورتی که بقایای هواپیمای ارهارت در این منطقه وجود داشته باشد،‌پیش از بیرون کشیدن آن باید از ابعاد،‌شکل ظاهری و جنس آن اطلاعات دقیقی به دست آورد تا پس از آن تجهیزات متناسب و کافی برای بیروین کشیدن هواپیما تامین شود.

با این‌همه تمامی تجهیزات این گروه زمانی موفق خواهند شد که گروه موقعیت سقوط ارهارت را درست تخمین زده باشد. TIGHAR طی 24 سال گذشته 9 برنامه تجسسی را برای یافتن نشانه‌های گم شده ارهارت اجرا کرده است. این گروه با تحلیل ارتباطات رادیویی که در سال 1937 میان نیروی دریایی آمریکا و گشت ساحلی رد و بدل شده بودند دریافت باید در "نیکومارورو" به جستجوی نشانه‌های ارهارت بپردازد.

همچنین در این منطقه استخوانهای انسانی پیدا شده که به زنی با ویژگی‌های فیزیکی این خلبان افسانه‌ای شباهت داشته است. از سویی دیگر چندین سال پس از ناپدید شدن هواپیمای ارهارت،‌بخشهایی از یک هواپیما در روستاهایی که ساکنان آن پیشتر در نیکومارورو سکونت داشتند،‌کشف شده‌اند.

کد خبر 174833
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز