همشهری آنلاین: برخی از داوطلبان آزمون دکتری که برای انجام مصاحبه دعوت نشده‌اند،به نتایج این مرحله اعتراض کردند.

برخی از داوطلبان دومین آزمون دکتری که برای مصاحبه معرفی نشده‌اند، به نتایج این مرحله آزمون دکتری اعتراض کردند.

به گزارش ایسنا، داوطلبان آزمون دکتری به عدم معرفی برای مصاحبه با توجه به اینکه رتبه کسب شده از سوی آنها پایین‌تر از ظرفیت رشته مربوطه است و افزایش معرفی داوطلبان از سه دانشگاه به چهار دانشگاه برای انجام مصاحبه اعتراض دارند.

همچنین این داوطلبان به برابری ظرفیت با تعداد افراد معرفی شده برای مصاحبه در برخی رشته‌ها اعتراض دارند و می‌گویند اگر ظرفیت رشته‌ای 10 نفر است نباید آخرین رتبه معرفی شده برای آن رشته رتبه 10 باشد.

بر اساس گزارش‌های دریافتی، حدود 33 هزار داوطلب آزمون دکتری مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، که از این تعداد 16 هزار نفر برای انجام مصاحبه معرفی شده‌اند، البته داوطلبان باید توجه می‌کردند که مجاز شدن برای انتخاب رشته محل به معنای قبولی داوطلب برای انجام مصاحبه نبوده است.

بنابراین داوطلبانی که رتبه بالاتری کسب کرده‌اند برای مرحله دوم معرفی شده‌اند و بر اساس انتخاب رشته محل‌های داوطلب هر داوطلبی به چهار دانشگاه معرفی شده است.

بر اساس این گزارش در دوره روزانه 3 برابر ظرفیت، دوره شبانه 4 برابر ظرفیت و برای دانشگاه‌های پیام نور، غیرانتفاعی و واحدهای بین‌الملل حدود 5 برابر ظرفیت برای انجام مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی شده‌اند.

همچنین گزینش داوطلبانی که نسبت به انتخاب رشته محل اقدام کرده بودند بر اساس ظرفیت رشته محلی که انتخاب کرده‌اند انجام شده است، به عبارتی دیگر داوطلبی که محل‌ خاصی را انتخاب کرده است، بر اساس ظرفیت آن محل برای انجام مصاحبه معرفی می‌شود.

طبیعی است از آنجاکه ظرفیت پذیرش نهایی در آزمون دکتری 10 هزار نفر است، 16 هزار نفر برای مصاحبه معرفی شده‌اند که از این میان 6 هزار نفر مردود می‌شوند.

نکته مهم که شاید پاسخ اصلی به معترضان باشد این است که داوطلبان باید توجه کنند درج رتبه آخرین فرد معرفی شده برای مصاحبه در «سهمیه آزاد» است، در حالی که در ظرفیت موجود رشته مربوطه مجازین سهمیه‌های «مربی» و «رزمندگان» نیز معرفی شده‌اند.

بنابراین هر داوطلب بر اساس سهمیه خود، آخرین رتبه معرفی شده به مصاحبه را در کارنامه خود مشاهده می‌کند، بر این اساس برآورد هر داوطلب از معرفی‌شدگان به مصاحبه مطابق با واقعیت نیست.

همچنین در رابطه با اعتراض داوطلبان به معرفی افراد به چهار دانشگاه به جای سه دانشگاه، این پاسخ دریافت شد که با توجه به معرفی افراد در چند برابر ظرفیت وقتی رتبه‌های خوب به سه دانشگاه معرفی می‌شوند ممکن است به دلیل معرفی داوطلبان سهمیه‌های مربی و رزمندگان تعدادی از آنها به مرحله دوم راه نیابند که در واقع حق این دسته از داوطلبان تضییع می‌شود.

به عبارت دیگر اگر رتبه‌های خوب دانشگاه‌هایی را انتخاب کرده‌ باشند و هر کدام آنها به سه دانشگاه معرفی شوند ممکن است تعداد آنها با ظرفیت دانشگاه برابری کند و با توجه به معرفی دیگر سهمیه‌ها تعدادی از این رتبه‌های خوب حذف شوند. بنابراین برای اینکه عدالت آموزشی اجرا شود و حق کسی ضایع نشود تعداد دانشگاه‌ها به چهار دانشگاه افزایش یافته است تا داوطلبان شانس بیشتری داشته باشند.

کد خبر 174592

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز