سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

معاون اقتصادی اسبق بانک مرکزی دو دسته عوامل تأثیرگذار بر شتاب تورم در ماه‌های اخیر را تشریح کرد و گفت: راه چاره این است که اصلاح سیاست‌های اقتصادی را در پیش بگیریم و با صبر و حوصله فشارهای تورمی را از دوش جامعه برداریم.

 اکبر کمیجانی در گفت‌وگو با فارس افزود: اگر بخواهیم علل تورم در اقتصاد ایران را در قالب دو دسته بگوییم، یک دسته مربوط به عوامل اقتصادی و ساختاری است که اجرای سیاست‌های اقتصادی در این بخش می‌گنجد. وی سیاست‌های مالی، ارزی و پولی دولت را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: به اعتقاد من به‌دلیل افزایش درآمدهای نفتی و اتکای سیاست‌های بودجه‌ای دولت به این درآمدها یک نوع انبساط مالی و پولی را در سالیان گذشته پیش گرفته‌ایم، حال آنکه این سیاست‌ها بیش از آنکه به تولید و رشد اقتصادی بینجامد، پایه‌های اولیه و ثانویه را برای خیز برداشتن قیمت‌ها و تورم فراهم آورده است.

معاون اقتصادی اسبق بانک مرکزی خاطرنشان کرد: این بیماری میان‌مدت و بلندمدت در اقتصاد ما طی سالیان گذشته وجود داشته است، هرچندگاه یک‌بار سیاست‌های اصلاحی را درپیش گرفته‌ایم اما قبل از اینکه این سیاست‌ها به نتیجه برسد تغییر مسیر داده‌ایم. استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: برای اینکه تورم حدود 20درصدی را بتوانیم به زیر 10درصد برگردانیم، باید همین زمانی که صرف شده را برای اصلاح سیاست‌ها در پیش بگیریم و با صبر و حوصله و متانت فشارهای تورمی را از دوش جامعه برداریم.

کمیجانی به دسته دوم عوامل اثرگذار بر تورم شتابان دوره اخیر اشاره کرد و گفت: در کنار مسائل ساختاری اقتصاد، عوامل غیراقتصادی نیز وجود داشته‌‌اند؛ شرایطی که برای ما در عرصه بین‌الملل وجود داشته و تحریم‌ها اثراتی در تشدید تورم داشته است. وی در پایان تأکید کرد: می‌خواهم بگویم قسمتی از فشارهای تورمی ناشی از سیاست‌های اقتصادی ماست و قسمتی هم به عوامل غیراقتصادی برمی‌گردد.

کد خبر 174549
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز