همشهری آنلاین: حزب پروتستان (طرفدار اتحاد دموکراتیک) بر اساس وضع کنونی شمارش آرا در انتخابات پارلمانی ایرلندشمالی، با فاصله‌ای اندک از حزب کاتولیک شین فین پیشی گرفته است.

خبرگزاری آلمان از بلفاست گزارش داد، حزب طرفدار اتحاد دموکراتیک به ریاست یان پاییزلی پس از شمارش 72 پایگاه از 108 پایگاه شمارش آرا 30.1 درصد و 25 نماینده، حزب شین فین به ریاست جری آدامز 26.2 درصد و 24 نماینده را کسب کرده است.
حزب کاتولیک میانه‌رو «سوسیال دموکرات» نیز 15.2 درصد (10 نماینده) را به دست آورده است. حزب «طرفدار اتحاد اولسیتر» هم 14.9 درصد آرا (9 نماینده) را کسب کرده و حزب مذهبی «اتحاد» هم 5.2 درصد آرا و سه نماینده را در پارلمان ایرلند شمالی از آن خود کرده است.
کشیش پاییزلی 80 ساله نامزد ریاست دولت ایرلند شمالی محسوب می‌شود. هدفی که وی دنبال می‌کند این است که در بخش‌های پیش‌تر ناآرام یک دولت مشترک متشکل از پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها را شکل دهد.

ایجاد دولت چند حزبی
بیش از 1.1 میلیون تن از ساکنان ایرلند شمالی به تصمیم‌گیری درباره 108 کرسی پارلمانی کشورشان فراخوانده شده‌اند. احتمالا نتیجه دقیق انتخابات اخیر امروز (18 اسفند) مشخص شود. انگلیس و ایرلند هشدار داده‌اند، در صورتی که ایجاد دولتی چندحزبی در این منطقه شکست بخورد، دوباره فرومی‌پاشد و در انزوا قرار می‌گیرد. آنها 26 مارس را ضرب‌الاجلی برای پارلمان ایرلند شمالی به منظور رسیدن به این وضعیت تعیین کرده‌اند.

Gerry Adams (Photo: Reuters)

حزب طرفدار اتحاد دموکراتیک و شین فین پیش‌تر دشمنی تلخی با یکدیگر داشتند، اما به تازگی به یکدیگر نزدیک شده‌اند. اما آنها برای ایجاد دولت مشترک مشکلات بسیاری را باید پشت سر بگذارند.
پاییزلی وزیر اول احتمالی ایرلند شمالی (رییس دولت) گفت، شین فین باید از مسیرهای شیطانی بازگردد.
در همین حال، آدامز روز پنجشنبه بار دیگر بر آمادگی‌اش برای ایجاد دولت مشترک با حزب طرفدارد اتحاد دموکراتیک تاکید کرد. وی در گفت‌وگویی با رادیو بی.بی.سی اعلام کرد: پاییزلی است که باید تصمیمش را بگیرد. ما می‌خواهیم قدرت را تقسیم کنیم.

ایرلند شمالی از پاییز 2002 و دوباره زمانی تحت مدیریت مستقیم لندن قرار گرفت که دولت وقت در مناقشه‌ای بر سر فعالان ارتش آزادیبخش ایرلند فروپاشید.
همه تلاش‌ها از زمانی که کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها از کابینه استعفا دادند، به شکست انجامیده است. مبنای انتخابات، توافق جمعه خوب است که در آوریل 1998 به تصویب رسید و به جنگ داخلی ایرلند شمالی پایان داد.

کد خبر 17428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز