همشهری آنلاین: طبق مصوبه هیئت رئیسه مجلس نهم، منزل، ‌دفتر و خودروی نمایندگان توسط مجلس تهیه شده و فقط برای یک دوره نمایندگی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

چند روز قبل از آغاز مجلس نهم برخی شایعات درباره ارائه وام ۷۰۰ میلیونی به نمایندگان ‌مجلس جدید مطرح شد که البته در‌‌ همان روز‌ها محمدرضا باهنر این مطلب را تکذیب و روزنامه دولت که این شایعه را مطرح کرده بود را به شکایت مجلس تهدید کرد.

چند روز بعد تعدادی از نمایندگان مجلس نهم به دیدار محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور رفتند که احمدی‌نژاد در آن جلسه‌‌ همان شایعه روزنامه دولت را البته با میزان مبلغی کمتر تکرار کرد و گفت که با تقسیم بودجه عمرانی مجلس‌ به هر نماینده ۴۵۰ میلیون می‌رسید.

خبرگزاری فارس در این‌باره نوشت: این شایعات به سرعت در فضای رسانه‌ای و سیاسی دهان به دهان می‌چرخید و البته پاسخ روشنی هم از سوی مجلس به این ادعا‌ها داده نشد.

در این باره خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس به سراغ حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا نماینده مردم نیشابور و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی رفت و صحت و سقم و چند و چون و جزئیات شایعات فوق را از این عضو هیئت رئیسه مجلس نهم جویا شد.

سبحانی‌نیا در این گفت‌وگو ‌ضمن تکذیب ارائه وام‌های چندصدمیلیونی به نمایندگان مجلس نهم ‌گفت: ‌صحت ندارد و خلاف واقعیت بوده که ‌متأسفانه یک سری فضا‌سازی‌های غلطی از سوی برخی رسانه‌ها انجام شده است.


 وام ۷۰۰ میلیونی برای هر نماینده دروغ بود

وی ادامه داد: در ابتدای مجلس نهم برخی رسانه‌ها اعتبارات عمرانی مجلس را که در بودجه سالانه پیش‌بینی شده و مربوط به ساخت فضاهایی مانند دفتر، کتابخانه و... در اطراف مجلس است، بر تعداد کل نمایندگان تقسیم کردند و گفتند که به هر نماینده ۷۰۰ میلیون پول داده‌اند که این خلاف واقعیت بود.

این نماینده مجلس افزود: به هیچ عنوان چنین چیزی نداشتیم و آن ردیف‌ها هم برای انجام پروژه‌های عمرانی و مکان‌هایی که در اطراف مجلس در حال ساخت است، مصوب‌ شده بود و در واقع یک سری دستگاه‌ها مسئول ساخت و ساز و انجام کارهای عمرانی آن فضا‌ها هستند که اصلا به نمایندگان ربطی ندارد.

 

نمایندگان پولی برای مسکن نمی‌گیرند

سبحانی‌نیا با بیان اینکه برای تهیه مسکن نیز چنین پول و وامی به نمایندگان داده نمی‌شود، گفت که هیئت رئیسه چنین چیزی را مصوب نکرده است بلکه کارپردازن و ناظران مجلس را موظف کرده تا تعدادی خانه و آپارتمان در مناطق متوسط شهر تهران یعنی از بلوار کشاورز به سمت پایین و در محدوده خیابان انقلاب اجاره و رهن کنند.

وی افزود: به نمایندگان نیز اعلام شده است که در این محدوده هر منطقه‌ای که راحت‌تر هستند و بهتر می‌توانند به دنبال مدرسه و یا دیگر مسائل خود باشند را به هیئت رئیسه اعلام کنند تا مسکن‌هایی که توسط ناظرین مجلس برای نمایندگان گرفته می‌شود، در آن مناطق باشد.



مجلس طرف قرارداد منزل نمایندگان است

این عضو هیئت رئیسه با تاکید بر اینکه مجلس طرف قرارداد منازلی است که برای نمایندگان اجاره می‌شود، گفت: این موضوع به هیچ عنوان به نمایندگان ربطی ندارد و آن‌ها تنها می‌توانند در‌‌ همان محدوده یک منطقه را پیشنهاد کنند و در واقع مجلس است که این خانه‌ها را اجاره می‌کند لذا در هیئت رئیسه قرار شد تا مسکن نمایندگان را به این شیوه حل کنیم البته نمایندگان نیز از این موضوع استقبال کردند و اکنون ناظران هیئت رئیسه و معاونین اجرایی مجلس به دنبال کار هستند.

 مجلسی‌ها پول ماشین هم نمی‌گیرند

سبحانی‌نیا در خصوص تهیه خودرو برای نمایندگان مجلس نهم نیز خاطرنشان کرد: در خصوص ماشین نیز مجلس پول و یا وامی به نمایندگان نمی‌دهد و مصوبه هیئت رئیسه نیز این نیست که به نماینده‌ای پول یا وام داده شود بلکه بناست تعدادی ماشین به مالکیت مجلس تهیه شود و در اختیار نمایندگان قرار گیرد و نمایندگان بتوانند برای رفت و آمد و مسائل کاری از آن استفاده کنند.

مجلس مالک ماشین‌های نمایندگان

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مجلس مالک ماشین‌ها خواهد بود، تصریح کرد: سند این ماشین‌ها به نام مجلس است و هیچ ماشینی به نام نماینده سند زده نمی‌شود، همچنین اینکه مجلس نماینده را به ایران خودرو معرفی کند تا قرار‌داد ببندد و یا پول و یا وامی به آن‌ها داده شود، صحت ندارد.

وی افزود: تهیه ماشین برای نمایندگان نیز در اختیارات هیئت رئیسه است و ناظران هیئت رئیسه اکنون به دنبال چنین مسئله‌ای هستند بنابراین مسائلی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود و جوسازی‌هایی که صورت می‌گیرد، خلاف واقعیت است و بحث پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان به هر نماینده هم واقعیت ندارد.

آپارتمان ۱۳۰ متری برای هر نماینده

این عضو هیئت رئیسه تصریح کرد: طبعاً برای گرفتن آپارتمان نیز حدود ۱۳۰ متر که نیاز نماینده را برطرف کند، هزینه‌ای نیاز است که مجلس به عنوان سازمان اصلی وظیفه دارد این هزینه را فراهم کند اما برای این کار هیچ پولی در اختیار نماینده قرار نمی‌گیرد.

سبحانی‌نیا اضافه کرد: طبق مصوبه هیئت رئیسه، تهیه مسکن و ماشین توسط ناظرین هیئت رئیسه انجام می‌شود و آن‌ها نیز تعدادی مجتمع یا محل را در نظر می‌گیرند و پس از عقد قرارداد در اختیار نمایندگان قرار می‌دهند تا مشکل مسکن آن‌ها حل شود.

وی در ادامه سخنان خود در خصوص تهیه دفا‌تر نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه‌شان گفت: ما در بودجه امسال مصوب کردیم که مبلغی برای تهیه دفا‌تر نمایندگان در استان‌ها و حتی در شهرستان‌ها اختصاص یابد که این دفا‌تر مربوط به نمایندگان نیست بلکه مربوط به جایگاه نمایندگی و مجلس است.

دفا‌تر نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه هم ملک مجلس است

این عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: در حوزه‌های استان‌ها و شهرستان‌ها مکانی تهیه می‌شود که ملک مجلس است و در اختیار قوه مقننه خواهد بود و نمایندگان هر دوره از آن استفاده می‌کنند و پایان دوره این ملک در اختیار کسی قرار می‌گیرد که توسط مردم انتخاب می‌شود بنابراین دفا‌تر نمایندگان در شهرستان‌ها ملک مجلس خواهد بود و نماینده تنها با عنوان یک دفتر کار از آن استفاده می‌کند.

سبحانی‌نیا همچنین تاکید کرد: چنین چیزی نیست که پولی در اختیار نماینده برای تهیه دفتر در شهرستان قرار گیرد بلکه خود مجلس و ناظرین آن این موضوع را پیگیری می‌کنند البته ممکن است خود نماینده نیز در مکان‌یابی و یا پیدا کردن زمین و ملک کمک کند تا مجلس زود‌تر بتواند برای استفاده نماینده و مالکیت مجلس در هر حوزه انتخابیه آن را تهیه کند.

وی با ابراز گلایه از برخی رسانه‌ها و «افرادی که چنین مسائل خلاف‌ واقعی را مطرح می‌کنند»، گفت: مسئله ۱۰۰ میلیون تومان نیز مثل مسائلی است که در ابتدای مجلس نهم مطرح شد که مثلا هر نماینده ۷۰۰ میلیون تومان گرفته که انصافا این حرف‌ها خلاف واقع است حتی پس از این موضوع بحث ۴۰۰ میلیون نیز مطرح شد که آن نیز واقعیت ندارد.

این عضو هیئت رئیسه در پایان سخنان خود تاکید کرد: من عضو هیئت رئیسه هستم و در جریان تصمیمات آن قرار دارم و چنین مسائلی به هیچ عنوان صحت ندارد بلکه این رسانه‌ها کل اعتبارات عمرانی مجلس و ساخت و سازهای کلی مجلس را به تعداد نمایندگان تقسیم کردند و چنین ارقامی را درآوردند که واقعا این مسائل جفایی به قوه مقننه و خانه ملت است.

کد خبر 173977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز