دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: نمایشگاه و فروش آثار هنری با بیش از 550 اثر از 323 هنرمند، با مشارکت 59 نگارخانه تهران و 12 استان از سوی بنیاد فرهنگی هنری رودکی از 28 خرداد تا 12 تیرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

کاظم چلیپا - نقاش

 در این باره با کاظم چلیپا هنرمند نقاش و عضو شورای انتخاب اکسپو به گفت‌وگو نشستیم:

  • شورای انتخاب آثار اکسپو چه معیارهایی برای قیمت‌گذاری آثار هنری درنظر گرفته‌اند؟

در شورای انتخاب کیفیت اثر، سابقه و نوع کار هنرمند و سابقه گالری‌دار مدنظر قرار گرفته است؛ ضمن اینکه همان قیمت‌هایی را که خود گالری‌ها پیشنهاد کرده بودند، سعی کردیم رعایت کنیم؛ چرا که گالری‌داران و مراجعی که خرید آثار هنری را به‌صورت مداوم انجام می‌دهند، به قیمت آثار اشراف دارند. لذا شورای انتخاب در این میان روی قیمت‌ها نظارت دارد. آثار هنرمندان جوان نیز توسط گالری‌داران و شورا قیمت‌گذاری می‌شود و در این بین تنها ممکن است قیمت آثار پیشکسوتان سیال باشد.

  • آیا آثار هنرمندان به‌صورت تفکیکی ارائه خواهد شد؟

به‌هرحال یکسری هنرمندانی هستند که سابقه دیرینه دارند و پیشکسوت هستند. یا یکسری هنرمندانی هستند که جوان هستند و یکسری کارها را هم گالری‌ها داده‌اند. با این حال آثار به‌صورت غرفه‌بندی روی دیوار نرفته بلکه به‌صورت عمومی با نام هنرمند نصب شده است تا خریداران اعم از عموم مردم، کلکسیونرها یا هر دستگاهی که می‌خواهند خرید کنند به راحتی بتوانند به‌خود اثر توجه داشته باشند.

  • چه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا اکسپوی امسال کاستی‌های دوره‌های قبل را نداشته باشد؟

البته من شخصا معتقدم یک مرکز حراج به‌صورت فصلی در کشور داشته باشیم تا آثار قابل‌قبول و شاخص ارائه شود و تحرکی در مجموعه‌داران و هنردوستان ایجاد کند و آثار هنری به فروش برسند. در واقع در کنار برگزاری اینگونه اکسپو‌های بزرگ و کوچک، یک اکسپو بزرگ و عمومی هم می‌تواند برگزار شود. با برگزاری این نوع فروش آثار هنری می‌توان مراکز حراج فصلی آثار هنری را در کشور ایجاد کرد.

  • برگزاری اکسپو تا چه حد می‌تواند در اقتصاد هنر تأثیر داشته باشد؟

واقعیت این است که در طول سال فروش آثار توسط برخی گالری‌ها و انجمن‌ها برگزار می‌شود. مثل هفت نگاه یا انجمن نقاشان ، قبل از آن هم گالری آریا آثاری را به فروش رساند. آنطور که من اطلاع دارم همه آنها خوب به فروش رسیده بودند. این اکسپو را هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌کند. لذا برگزاری این اکسپوها و چرخه فروش آثار هنری می‌تواند به اقتصاد هنر کمک کند، ولی برای به حرکت درآوردن این چرخه باید بیشتر تلاش کنیم، مراکز فروش آثار را با قیمت‌های مشخص افزایش دهیم و فرهنگ خرید آثار هنری را بین مردم ایجاد کنیم.

  • چطور می‌شود این فرهنگ را ایجاد کرد تا مردم با آثار هنرهای تجسمی بیشتر آشنا شوند؟

البته بعد از انقلاب با برگزاری جشنواره‌ها و بی‌ینال‌ها و برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعدد در کشور تا حدی این مسئله عمومی‌تر یا بهتر بگویم مردمی‌تر شده است. به‌نظرم هنر به هر شکل و بهانه‌ای باید روی دیوار ، همه مکان‌های عمومی و خانه‌های مردم برود تا تأثیر خود را داشته باشد. همین نقاشی‌های دیواری که به سفارش شهرداری در سطح شهر می‌بینیم، تأثیر داشته در ارتباط مردم با هنرهای تجسمی. البته این تأثیر می‌تواند تلطیف اندیشه یا روابط درست انسانی باشد. یکی از نکات مهم تأثیرگذاری هنر این است که بیننده را به تأمل وادار کند.

کد خبر 173653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز