یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

گروه دانش وسلامت-آرش نهاوندی: فصل تابستان فرارسیده است و در این فصل اغلب نوجوانان و جوانان تلاش می‌کنند اوقات فراغت خود را با استخر یا دریا رفتن پرکنند

اما تنها خاصیت آبتنی و شناکردن پرکردن اوقات فراغت نیست و خاصیت درمانی نیز دارد که باعث سلامت بدن می‌شود، بنا بر نظر کارشناسان بهداشت عمومی در آمریکا آب‌درمانی باعث کاهش فشار روی عضلات و مفاصل و کاهش خطر مصدومیت یا درد ناشی از انجام تمرینات بدنی می‌شود و آب نیز به‌نوبه خود به مقاومت بدن افراد در تمرینات می‌افزاید و شرایط بهتری را برای ورزش کردن ایجاد می‌کند آب‌درمانی همچنین باعث افزایش انعطاف‌پذیری در انجام تمریناتی که ممکن است در خارج از آب همیشه امکان‌پذیر نباشد، می‌شود.

این مزیت به‌ویژه در مورد افرادی صدق می‌کند که مبتلا به آرتریت (التهاب مفصل) یا مشکلات دیگری هستند که طیف تحرکات بدنی آنها را محدود می‌سازد.به‌منظور بررسی دلایل مفید بودن شنا و آب‌درمانی برای بدن با دکتر مسعود مسلمی فرد، نایب‌رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که درپی می‌آید:

  • کارشناسان بهداشت عمومی آمریکا اعلام کرده‌اند که ورزش کردن در داخل آب روشی کم فشار و مؤثر برای تقویت عضلات و سوزاندن کالری است، نظر شما در این باره چیست؟

آب‌درمانی در واقع دو بخش دارد یکی درمان بیماری‌ها و دیگر سلامت نگه داشتن بدن است. موضوع سلامت نگه داشتن بدن با آب‌درمانی بحث مهم‌تری است، زمانی که ما در این‌باره صحبت می‌کنیم منظورمان از آب‌درمانی اول سلامت فرد است. از ابتدای زندگی بشر تا به امروز روحیه افرادی که به قصد نظافت بدن استحمام می‌کرده‌اند عوض می‌شد و در واقع به‌دلیل تماس با آب سر حال می‌شدند.

  • پس شما معتقدید که آب‌درمانی یک پدیده جدید نیست؟

خیر، آب‌درمانی پدیده‌ای بسیار کهن است که اکنون تحقیقات و بحث‌های علمی در این باره در جریان است. پزشکان ما نیز از قدیم بحث‌های زیادی را درباره آب‌درمانی مطرح کرده‌اند.

  • پس با آب‌درمانی یا هیدروتراپی چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟

آب‌درمانی معمولا برای رفع گرفتگی و اسپاسم عضلانی شیوه‌ای مؤثر است. برای توضیح بهتر خواص آب‌درمانی در حوزه سلامت ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم که چرا گرفتگی عضلات اتفاق می‌افتد؟ زمانی که فرد فعالیت بدنی انجام می‌دهد سوخت‌وساز در بدن وی بالا می‌رود، اما حین سوخت‌وساز زائداتی در عضلات باقی می‌ماند که باعث ایجاد خستگی و کوفتگی در بدن می‌شود.

شما زمانی که با درجه حرارت مناسب دوش می‌گیرید یا در استخر یا در دریا شنا می‌کنید، به‌دلیل انجام فعالیت در آب درجه حرارت بدن شما متعادل می‌شود. از سویی دیگر زمانی که فرد شنا می‌کند به‌طور طبیعی وزن وی در آب کاهش می‌یابد و در واقع حالتی که به آن نیمه خلأ گفته می‌شود، ایجاد می‌شود.

به‌دلیل ایجاد این حالت نیمه خلأ دیگر فشار اصلی روی پا نیست و در واقع از ناحیه پا نیز فشاری بر بدن وارد نمی‌شود؛ به همین دلیل در مرکز ثقل بدن نوعی آرامش ایجاد می‌شود و به تبع آن هورمون‌هایی به‌طور آزادانه ترشح می‌کنند. به هنگام شنا در آب و آب‌درمانی اتساع عروق ایجاد می‌شود بعنی عروق گشاد‌تر می‌شوند و قلب باید در این حالت که فعالیت بدن بالا رفته خون بیشتری پمپاژ کند. در واقع فعالیت قلب زیاد افزایش می‌یابد و خون با سرعت بیشتری در عروق جریان پیدا می‌کند؛ معنای این حرف این است که مواد زائدی که پیش تر به آن اشاره شد و گفتیم که در زمان سوخت وساز در سلول‌ها باقی می‌مانند، در زمان بالا رفتن سرعت گردش خون از سلول‌ها خارج می‌شوند.

آب‌درمانی و تعادل در اندام بدن

با یک آب‌درمانی، مواد زائد داخل سلول‌ها دفع می‌شود، گرفتگی عضلات برطرف شده و به‌دلیل ایجاد تمدد اعصاب ناشی از فعالیت بدنی فرد به آرامش می‌رسد. به همین دلیل گفته می‌شود بدن افرادی که به استخر می‌روند و به آب‌درمانی می‌پردازند دارای یک حالت تعادل است و دامنه فعالیت اندامشان به‌دلیل نرم‌تر شدن عضلات بیشتر می‌شود.

به‌عنوان مثال شما حتی اگر یک چوب خشک در آب بگذارید بعد از مدتی خم می‌شود یعنی، بدن انسان هم دقیقا در آب نرم می‌شود و به تبع آن دامنه فعالیت اندام بیشتر می‌شود. به همین دلیل به آب‌درمانی یک ورزش مضاعف می‌گویند بنابراین بنده توصیه می‌کنم که افراد اکنون که فصل تابستان است هفته‌ای دست‌کم دوبار به استخر بروند.

بدن انسان در آب و هوای گرم به‌دلیل افزایش تعریق نیاز به آب دارد. پس نه تنها انسان باید در فصل تابستان بیشتر از سایر فصول به استخر برود بلکه برای جبران کاهش آب بدن روزی 6 تا 10 لیون آب بنوشد. بررسی شده است کسانی که آب کمتر می‌خورند زودتر عصبانی و به بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شوند.

کد خبر 173619
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز