گروه محیط‌زیست: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته از اجرای استانداردهای یورو 4 در مجموعه‌های پارس خودرو و سایپا خبرداد و گفت: تا پایان آذرماه امسال تمام خودروهای تولید داخل باید استاندارد یورو 4 را داشته باشند.

به گفته او، خطوط تولید پارس خودرو با ظرفیت 340‌ هزار تولید خودرو با استاندارد یورو 4 خودروهای خود را عرضه می‌کند.
به گزارش همشهری محمد جواد محمدی‌زاده در جمع خبرنگاران، سال‌جاری را سال فرهنگ‌سازی و ارتقای کیفیت محیط‌زیست عنوان کرد و افزود:

در سال‌جاری با ائمه جمعه توافقاتی برای تقویت بنیان‌های فقهی و اعتقادی در راستای حفاظت محیط‌زیست صورت گرفته که به‌دنبال آن، آموزه‌های دینی مرتبط با محیط‌زیست تبیین می‌شود. علاوه براین، رشته‌های فقه و محیط‌زیست در مقاطع مختلف کارشناسی ارشد و دکتری راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به امکانات دولت الکترونیک و ظرفیت‌های موجود در این زمینه از توافقات سازمان حفاظت محیط‌زیست با وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات سخن به میان آورد و گفت: براساس این توافقات استفاده از امکانات مجازی برای ارتقای محیط‌زیست ایجاد می‌شود.

وی در بخشی از سخنان خود به افزایش اعتبارات سازمان محیط‌زیست در بودجه91 اشاره و تصریح کرد: برای نخستین بار سازمان محیط‌زیست موفق شد ردیف درآمد برای سازمان در بودجه عمومی لحاظ کند. این اعتبار که بالغ بر 28‌میلیارد ریال است انگیزه کافی بر نظارت کیفی بر واحدهای تولید را فراهم می‌کند. علاوه براین، اعتبارات هزینه‌ای یا جاری سازمان در بودجه امسال به 23‌میلیارد و 775‌میلیون تومان افزایش پیدا کرد که نشان از افزایش 13.5درصدی بودجه جاری سازمان دارد. همچنین اعتبار تملک دارایی این سازمان از 50‌میلیارد تومان به 98‌میلیارد و 900‌میلیون تومان در سال‌جاری افزایش یافته است.

به‌گفته محمدی‌زاده در مجموع میزان اعتبارات تملک و دارایی و جاری سازمان محیط‌زیست در سال‌جاری با 74.5‌درصد رشد به 125‌میلیارد و 547‌میلیارد تومان افزایش یافته است.رئیس سازمان محیط‌زیست از برنامه‌های جدید این سازمان برای حفظ طبیعت و تنوع زیستی خبر داد و گفت:

11 طرح در قالب یک برنامه تحت عنوان حفاظت از طبیعت و تنوع زیستی با 125 میلیارد و 750 میلیون تومان اعتبار در دستور کار قرار گرفته که بودجه تخصیص یافته برای این طرح در سال‌جاری 67 میلیارد و 621‌میلیون تومان است و همه این طرح‌ها در سال‌جاری آغاز می‌شود.

محمدی‌زاده گفت: برنامه مدیریت آلاینده‌ها و پسماندها با 5 طرح و اعتباری بالغ بر 16‌میلیارد و 550‌میلیون تومان از دیگر برنامه‌های سازمان است که در سال آینده اجرایی می‌شود. علاوه براین، 64‌میلیارد تومان از منابع مالی سازمان برای احیای تالاب‌های در معرض خطر اختصاص یافته که در سال‌جاری 21‌میلیارد تومان از این اعتبار صرف تالاب‌های در معرض خطر می‌شود.

24‌میلیارد تومان نیز برای نجات گونه‌های در معرض انقراض درنظر گرفته شده که امسال 4‌میلیارد تومان در این زمینه هزینه می‌شود. 56‌میلیارد تومان هم برای تهیه طرح تفصیلی برای کل مناطق حفاظت شده اختصاص یافته که امسال 12‌میلیارد تومان از این اعتبارات هزینه می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره تأمین منابع انسانی هم گفت: 41 اداره جدید محیط‌زیست در شهرستان‌هایی که فاقد این اداره هستند راه‌اندازی می‌شود 700 نیروی جدید نیز در سال‌جاری از طریق آزمون در سازمان استخدام می‌شوند که بخشی از آنها نیروهای غیر‌رسمی فعال در سازمان هستند.

محمدی‌زاده یادآور شد: 85‌هزار واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صنایع در کشور فعال هستند که حدود 60‌هزار واحد از این واحد‌ها نیاز به پایش و 10‌هزار واحد نیاز به پایش لحظه‌ای دارند. سال گذشته 650‌واحد مجهز به پایش شده‌اند. در سال‌جاری هم 1100 واحد و تا پایان برنامه پنجم توسعه 10‌هزار واحد تحت پایش قرار می‌گیرند. به‌گفته محمدی‌زاده طرح جامع مدیریت پسماند هم در سال‌جاری در 300‌شهر اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان محیط‌زیست در این نشست از پروژه احیای ببر هم دفاع کرد و گفت: کارشناسان ‌ای‌یو‌سی‌ان تمام گواهینامه‌های سلامت و فنی را بررسی و تأیید کرده‌اند.محمدی‌زاده ضمن استقبال از منتقدان گفت: ما از نقد عالمانه استقبال می‌کنیم و آن را حق تمام کارشناسانی می‌دانیم که بدون حب و بغض و منصفانه مسائل را نقد و بررسی می‌کنند. پروژه احیای ببر هم یک پروژه مطالعاتی است که به پیشنهاد دکتر صدوق چهره شناخته شده محیط‌زیست و مهندس ضیایی جانور‌شناس بزرگ کشور پیشنهاد شده و سازمان از این پروژه حمایت می‌کند و این طرح و طرح‌های مشابه را در شمار وظایف خود تلقی می‌کند.

کد خبر 173230
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز