مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از یک دوره نامعمول طولانی‌مدت سکون، خورشید در روز 17 مه (28 اردیبهشت) سال جاری به انتشار یک جرقه خورشیدی پرداخت که دانشمندان را در مورد تاثیر آن بر زمین سردرگم کرده است

جرقه خورشیدی

به گزارش ایسنا، دستگاه‌های نظارت نوترون در سراسر جهان در واکنش به این انفجار برای نخستین بار در شش سال اخیر روشن شدند، هر چند که این توفان از نوع M یا متوسط بود. این پالس واکنشی نباید به هیچ وجه اتفاق می‌افتاد.

اکنون دانشمندان در تلاش برای کشف این رویداد و دلیل پالس واکنشی زمین به آن هستند.

به گفته محققان، این جرقه خورشیدی یکی از بی‌تاثیرترین جرقه‌ها بوده و تخلیه تاج خورشیدی مرتبط با آن از انرژی کمی برخوردار بود. از نظر نوری نیز، این رویداد بسیار تار بوده است.

دانشمندان اکنون اطلاعات را با استفاده از ماهواره‌ پاملا تجزیه و تحلیل کرده‌اند که به اسکن طیفی از ذرات عجیب نامرئی برای فضاپیماهای دیگر می‌پردازد.

این فضاپیمای اروپایی که در سال 2006 به فضا پرتاب و به بررسی تابش‌های کیهانی اختصاص یافته، تنها دو هفته پیش از این رویداد برای تمرکز بر فیزیک خورشید بر اساس فعالیت فزاینده خورشیدی برنامه‌ریزی مجدد شد.

برای دهه‌های متوالی تردیدهای محکم و زیادی در مورد چیستی فرایندهای پیچیده تولید کننده ذرات بسیار پر انرژی وجود داشته که بر روی زمین به ثبت رسیده‌اند، آیا آنها امواج شوک ابتدایی یک تخلیه تاج خورشیدی بوده یا در اثر ذرات خود جرقه خورشیدی ایجاد شده‌اند؟

این رویداد اخیر به دانشمندان اجازه خواهد داد تا به مطالعه تکامل جرقه از انرژی‌های پایین به بالا بدون اختلال بپردازند.

کد خبر 173018
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز