رئیس موقت مجلس نهم، در نطق پیش از دستور خود گفت: مجلس شورای اسلامی از اصلاحات دموکراتیک در سوریه که بتواند حقوق ملت را تامین کند، حمایت می‌کند.

19

به گزارش همشهری آنلاین؛«علی لاریجانی» رئیس موقت مجلس نهم شورای اسلامی صبح امروز در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس با اشاره به سالگرد رحلت جانسوز پیشوای بزرگ انقلاب اسلامی،گفت: نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم، سبوعیت جدیدی است که در یکی دو روز اخیر در بیانات مقامات آمریکایی و اقدامات آنها و برخی کشورهای غربی نسبت به سوریه مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد آمریکا و غرب به دنبال زمینه‌سازی بحران جدیدی هستند. یکی از مقامات نظامی آمریکا گفته که "ممکن است ما مثل دخالت در لیبی در سوریه عملیات نظامی کنیم".

رئیس موقت مجلس نهم همچنین خاطرنشان کرد: احتمالا مقامات نظامی آمریکا دچار سوءتفاهم نسبت به خود و مسائل منطقه شده‌اند چراکه سوریه به هیچ وجه مختصات لیبی را ندارد و بن‌غازی‌سازی در سوریه به داخل فلسطین کشیده می‌شود و خاکستر این آتش‌‌افروزی قطعا رژیم صهیونیستی را می‌پوشاند.

لاریجانی همچنین اضافه کرد: مقامات آمریکایی باید متوجه بازی خطرناک خود باشند؛ آیا نسبت به اشغال نظامی بحرین لازم نیست اقدامی کنند؟ سؤال این است که چرا مجال نمی‌دهند طرح اصلاحات سیاسی در سوریه جلو برود.

 

خلاصه نطق رئیس موقت مجلس نهم از این قرار است:

  • مجلس شورای اسلامی از اصلاحات دموکراتیک در سوریه که بتواند حقوق ملت را تامین کند، حمایت می‌کند و رفتارهای تروریستی و دخالت‌های فرصت‌طلبانه برخی کشورها در سوریه و همچنین پیام‌های جنگ طلبانه و غیره عقلانی آمریکا را محکوم کرده و هشدار می‌دهد که شروع این ماجراجویی ممکن است سهل جلو کند اما پایان آن قطعا سخت خواهد بود.
  • امام (ره) از منظر احیاگری دینی و اصلاح‌گری اجتماعی در سده‌های اخیر از مرتبتی بالا برخوردار است که کمتر می‌توان در بین محییان دینی و مصلحان اجتماعی نظیر آن را یافت.
  • عمق بینش دینی و تسلط ایشان به علوم مختلف اسلامی و نگاه نافذ ایشان به علل انحطاط مسلمانان به شگردهای استعمار گران و به خصوص داشتن تئوری حکومت اسلامی از ایشان نه تنها در ایران بلکه در جهان اسلام شخصیتی استثنایی ساخت.
  • تأثیرات اندیشه‌های بلند ایشان تا امروز در بین توده‌های مسلمانان منطقه می‌توان به روشنی درک کرد، منظومه فکری امام در ابعاد مختلف در ارکانی چند استوار است، نخست امام به عنوان اندیشمندی زمان‌شناس و روشن‌بین هم مخالف کج‌اندیشی و واپس‌گرایی بود و با متحجران ستیز داشت و هم با روشنفکر‌زدگی دین‌ستیز که ریاکارانه برای دنیا‌طلبی اسلام را التقاطی معرفی می‌کردند، مبارزه می‌کرد.
  • نکته دیگر اینکه نگاه عدالت‌محور در مدرسه فکری امام (ره) تجلیل و ظهور عمده دارد گرچه در فلسفه سیاسی اسلام عدالت، بنیاد مدینه فاضله است اما به خصوص در قرن بیستم با رویگردانی دنیای غرب از مفهوم و تحقق عدالت، عملا روشنفکران جهان اسلام نیز عمده همت خود را در وجه آزادی قرار دادند و اگر در باب عدالت اجتماعی هم برخی از مصلحان متاخر تاکید کردند، نگاهی فراگیر و معطوف به عمل ارائه نکردند اما امام این توفیق را یافت که نظریه خویش در باب عدالت را در مسیر اجرا قرار دهد گرچه در این مسیر باید تلاشی افزون از گذشته داشت تا هدف‌های آن مرد الهی جامعه عمل پوشانده شود.
  • سوم تکیه بر مردم‌سالاری دینی از منظر امام هم طریق رسیدن به هدف‌های متعالی جامعه اسلامی است و هم بخشی از تحقق عدالت محسوب می‌شود لذا مردم‌سالاری صرفا طریق نیست یکی از مضامینی که در بیانات و آثار ایشان زیاد تکرار شده است، مردمی بودن همه شئون حکومت است که عامل تحرک و رقابت در حوزه سیاسی جامعه است و زنده بودن جامعه را محقق می‌کند.
  • از طرفی دموکراسی خام در نظریه ایشان حرکتی است در تاریکی لذا کمال دموکراسی را در هدایت دینی و هدف‌گذاری حق معرفی می‌کند، آن‌گونه که امام حسین (ع) فرمود در پناه دین عقل به کمال می‌رسد‌.
  • همچنین احترام امام به مجلس که فرمودند "‌که مجلس در راس امور است" و از طرفی بارها توصیه فرمودند که قوانین در مجلس باید بر اساس اسلام تدوین شود، وجهی از این دیدگاه است که امور ملک با مشورت خردمندان سیاست شود."
  • نکته چهارم نیز استقلال اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در نظریه حکومت امام است است که این موضوع در نظریه امام (ره) امری کانونی است. امام زیر بنای استقلال سیاسی و اقتصادی را استقلال فرهنگی می‌دانند لذا به آنها جامعه را به رجوع به عالمان دین و اسلام شناسان واقعی توصیه فرمودند تا از صراط مستقیم خارج نشوند و از طرفی وجه قالب انحراف در جوامع اسلامی را در عدم استقلال سیاسی می‌دانستند بنابراین مبارزه با استکبار و استعمار در نظریه سیاسی ایشان امری فرعی، تاکتیکی و مقطعی نیست بلکه امام بیماری جامعه مسلمانان امروز را در فرودستی اجباری و از دست دادن عزت نفس مسلمانان می‌یابد و علت العلل آن را از دست دادن استقلال سیاسی و تحمیل استعماری می‌داند.
  • عضوی از اعضای شورای ضوابط خارجی آمریکا گفته است که ایران در موقعیت‌ ژئواستراتژیک برخوردار است و ایفای نقش رهبری در خاورمیانه، قفقاز و آسیای مرکزی منوط به ایران است و این نتیجه پایداری در صراطی است که امام پایه‌گذار آن بوده است، همچنین امام حکمت استقلال اقتصادی را در این امر می‌دانست که اسلام نمی‌خواهد غیرمسلمان بر مسلمان تسلط و نفوذ داشته باشد و این هدف هنگامی میسر است که ملت مسلمان در اقتصاد نیازمند نباشد.
  • بنابراین ایشان در تولید داخلی و خودکفایی مصر بودند و عامل پیشرفت جامعه را در تکیه بر تولید داخلی می‌دانستند، همچنین شاگرد مکتب ایشان شهید مطهری نیز چنین فکری را تعقیب می‌کردند، همچنین از نظر اسلام هدف‌های اسلامی بدون اقتصاد سالم غیرقابل تامین است.
  • بن مایه رشد استعدادها و ترقی جامعه در ابعاد مختلف و شادابی و سرزندگی جامعه در آزادی نهفته است، امام خمینی (ره) تاریخ دیکتاتوری گذشته ایران را به خوبی می‌دانستند و درد استبداد و خفقان را حس کرده بود بنابراین جز قانون منبعث از اسلام مرزی برای آزادی قائل نبود و بی‌قانونی و قانون‌شکنی را عامل تخریب آزادی و بازگشت دیکتاتوری و استبداد می‌دانستند.

 

 

کد خبر 172578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز