سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: فرستاده ویژه سازمان ملل به دمشق دیروز در حالی با رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرد که گزارش‌های مربوط به کشتار الحوله و ابهامات فراوان پیرامون آن، این مذاکرات و تلاش‌های دیپلماتیک دیگر درباره سوریه را کاملا تحت‌الشعاع خود قرار داده‌است.

دیروز سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود درباره کشتار الحوله، از شلیک گلوله از مسافت نزدیک به قربانیان این کشتار فاجعه‌بار خبر داد و اعلام کرد که تنها 20 نفر از 108 قربانی الحوله، با گلوله تانک و توپ کشته‌شده‌اند. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، کوفی عنان که دوشنبه‌شب وارد دمشق شد، بعد از دیدار با وزیر خارجه سوریه ظهر دیروز با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دیدار و درباره بحران جاری در کشور و طرح 6 ماده‌ای مربوط به این بحران رایزنی کرد.

سخنگوی عنان بعد از این دیدار گفت: نماینده سازمان ملل نگرانی عمیق خود را از تحولات سوریه به اطلاع بشار اسد رسانده است. در دیدار وزیر خارجه سوریه با عنان، المعلم گزارشی از اصلاحات انجام شده و در حال انجام سوریه در سطوح و گستره‌های مختلف را به وی ارائه داد و تاکید کرد که دمشق تمامی موانع احتمالی فراروی ناظران سازمان ملل را برمی‌دارد.

وزیر خارجه سوریه در عین حال از عنان خواست تا تلاش‌های خود را در تعامل با کشورهای کوشا برای به شکست کشاندن طرح 6 ماده‌ای از طریق حمایت مالی یا تسلیحاتی یا مکانی از گروه‌های تروریستی دوچندان سازد. عنان هم به نوبه‌خود ضمن تاکید بر ادامه هماهنگی با رهبران سوریه درباره طرح 6 ماده‌ای، همکاری سوریه در تسهیل روند اجرای مواد این طرح را ستود و درباره کیفیت حذف برخی موانع فراروی ناظران بین‌المللی به رایزنی پرداخت.

عنان در بدو ورود خود به سوریه، کشتار الحوله را واقعه‌ای نفرت‌انگیز و با پیامدهای هولناک توصیف کرده بود. وی با تاکید بر ضرورت اتخاذ اقداماتی جسورانه از سوی دولت سوریه برای نشان دادن جدیت خود در برقراری آرامش در کشور، افزود: این پیام تنها متوجه دولت نیست بلکه متوجه تمامی کسانی است که اسلحه به دست دارند.

در همین حال، سخنگوی کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به کشتار الحوله، تاکید کرد که با توجه به نتایج اولیه تحقیقات سازمان ملل، مشخص شده است که اغلب قربانیان با شلیک گلوله از مسافت نزدیک تا 10 سانتی‌متر کشته شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت کولویل در کنفرانسی مطبوعاتی با اشاره به اینکه کمتر از 20 نفر از میان 108نفر از طریق خمپاره‌انداز و تانک کشته شده‌اند، تاکید کرد که اغلب قربانیان به‌طور سریع و در 2 رخداد متفاوت و از مسافت بسیار نزدیک کشته شده‌اند. مخالفان، ارتش سوریه را به انجام این کشتار متهم کرده‌اند اما دولت سوریه این اتهام را رد کرده و مخالفان مسلح و گروه‌های تروریستی را به این کشتار متهم کرد‌ه‌است.

کولویل اما از ذکر نام محققان سازمان ملل که مکلف به بررسی این پرونده هستند، به دلایل امنیتی خودداری کرد و در عین حال، تاکید کرد که گزارشی از سوی کمیته تحقیقات درباره سوریه که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل مکلف به این کار شده، صادر خواهد شد.

سازمان ملل طی روزهای گذشته اعلام کرد که در کشتار روز جمعه در الحوله، دست کم 108 نفر از جمله 49 کودک کشته شده‌اند. همچنین پیش‌بینی می‌شود کمیته مشترک نظامی قضایی سوریه با همکاری ناظران بین‌المللی، امروز نتایج تحقیقات خود را درباره این کشتار اعلام کنند. در همین حال، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که روسیه از این نگران است که برخی از کشورها تصمیم صادر شده از سوی شورای امنیت درباره انجام تحقیقات درباره کشتار الحوله را نادیده بگیرند و صرفا آن را بهانه‌ای برای درخواست اقدام نظامی علیه سوریه قرار ‌دهند.در همین حال،دیروز کشورهای فرانسه،انگلیس،آلمان،کانادا و استرالیا سفرای سوریه را در اعتراض به ادامه خشونت‌ها،اخراج کردند.

مخالفان مسلحبه‌دنبال تسلیحات ارتش

در همین حال، یکی از اعضای گروه مسلح ارتش آزاد سوریه در گفت‌وگو با یک روزنامه اسرائیلی اعلام کرد که این گروه پیکارجو قصد حمله به مراکز تسلیحاتی ارتش سوریه را دارد. این فرد ناشناس در گفت‌وگو با روزنامه هاآرتص، تاکید کرد که تسلیحات شیمیایی سوریه یکی از مهم‌ترین اهداف این گروه است. وی افزود که این گروه موقعیت جغرافیایی این تسلیحات را می‌داند.
از سوی دیگر، معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان با تاکید بر اینکه مقاومت لبنان امروزه در بهترین و قدرتمندترین جایگاه خود به سر می‌برد، افزود:

دشمنان مقاومت لبنان می‌کوشند با فتنه‌انگیزی در سوریه و لبنان، مقاومت را تضعیف کنند.
به گزارش شبکه خبری المنار، نبیل قاووق با اشاره به این فتنه‌انگیزی‌ها، تاکید کرد که علت این امر، هراس از مقاومت است اما این تلاش‌ها بی‌تردید بر مقاومت لبنان و منطقه تاثیری نخواهد گذاشت.

کد خبر 172512
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز