سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین:‌ مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با اعلام اینکه در مدت زمان اجرای طرح پیش فروش سکه تا امروز به میزان کل سکه‌هایی که سال گذشته وارد بازار کردیم، سکه عرضه شده است، تعداد سکه‌های تحویل شده را تا این لحظه 3 میلیون و 250 هزار قطعه اعلام کرد.

مهر نوشت: پیمان قربانی در مورد آخرین اطلاعات مربوط به تحویل سکه‌های پیش فروش بانک مرکزی گفت: آخرین مهلت باقیمانده تا روز 13 خردادماه جاری برای دریافت اوراق گواهی سپرده جایگزین تحویل سکه پیش‌فروشی با نرخ سود 24 درصد است.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی افزود: پیش از این، آخرین زمان اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای دریافت اوراق گواهی سپرده با نرخ 24 درصد روز پنجم خرداد ماه بود اما با توجه به اینکه تاریخ مذکور روز جمعه بود و بنابراین، ایفای تعهدات مربوطه به روز شنبه بعد موکول می شد و در عین حال تعهدات روز شنبه یعنی ششم خردادماه زیاد بود، بنابراین بانک مرکزی مهلت مراجعه را تا روز 13 خردادماه تمدید کرد.

به گفته وی، ممکن بود برخی از افراد امکان مراجعه به بانک و دریافت اوراق گواهی با نرخ 24 درصد را در آن زمان نداشته باشند، کارگروه مربوطه در بانک مرکزی تا روز سیزدهم مهلت را تمدید کرد، اما پس از این تاریخ به بعد نرخ اوراق گواهی به 20 درصد تقلیل خواهد یافت و سایر شرایط آن مانند اینکه نرخ سود از زمان ثبت نام در نظر گرفته می شد، همچون گذشته خواهد بود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی نرخ سود 24 درصد اوراق گواهی سپرده را جذاب دانست و تصریح کرد: افرادی که علاقه مند هستند، می توانند تا تاریخ سیزدهم خردادماه جاری از فرصت باقیمانده استفاده کنند و این مهلت تمدید نخواهد شد.

قربانی تاکید کرد: دریافت ابزارهای پیشنهادی بانک مرکزی به جای دریافت سکه اختیاری است و در عین حال موقتی است و دائمی نیست.

عملکرد تحویل سکه ها

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در مورد عملکرد این بانک برای تحویل سکه ها و عرضه ابزارهای جایگزین عنوان کرد: از ابتدای اجرای طرح تا امروز سه شنبه در مجموع 3 میلیون و 250 هزار قطعه سکه تحویل داده شده است.

وی افزود: در این مدت میزان دریافت ابزارهای جایگزین سکه به میزان یک میلیون و 830 هزار بوده است و برای 950 هزار قطعه سکه نیز عدم مراجعه داشته ایم.

قربانی در مورد عملکرد 4 ماهه مرحله اول اجرای طرح گفت: تاکنون از مجموع 4.1 میلیون قطعه سکه 86 درصد ایفای تعهد شده که این امر به معنای عدم مراجعه 14 درصدی ثبت نام کنندگان دریافت سکه پیش فروشی است، یعنی 574 هزار قطعه سکه عدم مراجعه داشته است که پیش بینی می شود در روزهای آینده مراجعه کنند.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در مورد عملکرد 4 ماهه مرحله دوم اجرای طرح اظهارداشت: مرحله دوم که از تاریخ سوم خردادماه جاری آغاز شده است، تاکنون 81 درصد ایفای تعهد داشته ایم. در این مرحله تاکنون 315 هزار قطعه سکه تحویل داده شده است، یک میلیون و 245 هزار استفاده از ابزار جایگزین بوده است و تا به حال برای دریافت 375 هزار قطعه سکه عدم مراجعه داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین تا به این لحظه از کل سکه های سررسیده شده اعم از اینکه در 4 ماهه مرحله اول یا دوم بوده است، مجموعا بیش از 84 درصد ایفای تعهد داشته ایم که 86 درصد در مرحله اول ایفای تعهد شده و 81 درصد در مرحله دوم ایفای تعهد شده است.

به گفته قربانی، مجموعا از تعهدات بانک مرکزی در زمینه طرح پیش فروش سکه از 9.3 میلیون قطعه سکه تا به حال 70 درصد ایفای تعهد شده و باقی مانده 30 درصد تعهد بانک مرکزی است و در زمان سررسید ایفای تعهد می شود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تحولات قیمت سکه در بازار گفت: بانک مرکزی هیچگونه مشکلی در زمینه ایفای تعهدات خود ندارد و از ابتدای اجرای طرح ( زمان تحویل سکه ها از تاریخ 29 فروردین ماه جاری تاکنون) تا این لحظه به میزان کل سکه هایی که سال گذشته بانک مرکزی وارد بازار کرده است، سکه به بازار عرضه شده است، یعنی تعداد 3 میلیون و 250 هزار قطعه سکه ای که در این مدت وارد بازار کردیم بیش از تعدادی است که پارسال به بازار عرضه کرده ایم.

وی 30 درصد باقیمانده تعهدات بانک مرکزی برای عرضه سکه به بازار را حجم عمده ای قلمداد کرد و افزود: همواره تحولاتی مانند نرخ طلای جهانی و ارز بر روی قیمت سکه تاثیر می گذارد ودر برخی موارد نیز عوامل انتظاری در نرخ سکه در بازار دخیل است اما تحولات اینچنینی زودگذر است و فروکش می کند، اما به هر حال زنجیره عرضه سکه در ماه های آتی ادامه خواهد داشت.

کد خبر 172409

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز