سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: هنر خوشنویسی هنری برگرفته از جوهره اندیشه ایرانی است. از این‌رو دوسالانه خوشنویسی به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران، فرصتی برای بازبینی سنت‌های گذشته و احیای دوباره هنرهای وابسته به آن است.

خوشنویسی

 به بهانه برگزاری دومین دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران که امسال با بزرگداشت مقام استاد خوشنویس عبدالمجید طالقانی از 23 اردیبهشت ماه در پایتخت خوشنویسی ایران- قزوین- در حال برگزاری است، با محمد حسین شفیعی‌ها دبیر دوسالانه به گفت‌و‌گو نشستیم:

  • به‌عنوان دبیر دوسالانه خوشنویسی از تفاوت‌های دومین دوره بگویید.

یکی از ویژگی‌های مهم این دوره از دوسالانه در بخش مسابقه است که آثار هنرمندان بدون هیچ گونه آرایش و زیباسازی دریافت شده و در واقع یکی از اصلی‌ترین شرایط برای انتخاب آثار بوده است. نکته دیگری که امسال سعی کردیم به آن توجه کنیم نحوه داوری‌ها بود. به این شکل که برای تمام شرکت‌کنندگان در این دوسالانه، یک متن واحد درنظر گرفته شد تا داوری‌هایمان از عدالت برخوردار باشد. علاوه بر این در دوره گذشته هر هنرمند 3 اثر را به مسابقه ارسال می‌کرد اما در این دوره از هر هنرمند فقط یک اثر خوشنویسی دریافت شد تا کار داوری با اطمینان خاطر بیشتری انجام گیرد. در واقع ما امسال به‌دنبال یک رقابت جدی در امر خوشنویسی محض هستیم تا این اقدام بتواند به ارتقای سطح خوشنویسی ایران کمک کند. به‌نظرم دومین دوسالانه از لحاظ کیفی قوت و استحکام بیشتری دارد.

  • قرار است چه برنامه‌های دیگری در ادامه دوسالانه اتفاق بیفتد؟

ازجمله برنامه‌های این دوسالانه در کنار بحث رقابت، برگزاری نمایشگاه پیشکسوتان است که به نمایش درآمده و توانسته یک کارگاه تخصصی برای علاقه‌مندان باشد. همچنین قرار است همایش یکروزه شکسته نویسی را با موضوع مرحوم درویش عبدالمجید طالقانی که یکی از نوابغ خوشنویسی ایران است برگزار کنیم. در این مراسم جمعی از استادان پیشکسوت شکسته نستعلیق کشورمان مانند استاد مشعشعی، یدالله کابلی، ملک‌زاده، حیدری و... حول شخصیت و آثار نفیسی که از او به جا مانده، به جنبه‌‌های مختلف زندگی و کار تخصصی ایشان در محل تاریخی در سرای سعدالسلطنه خواهند پرداخت. علاوه بر اینها همایش بیداری اسلامی را نیز 17‌خرداد ماه برگزار می‌کنیم که هنرمندان خوشنویس آثاری را به‌صورت زنده به بازدید‌کننده‌ها هدیه خواهند کرد.

  • بخش بین‌الملل چگونه و با حضور چه آثار و داورانی برگزار می‌شود؟

در بخش بین‌الملل 60 اثر از هنرمندان کشورهای عراق، ترکیه، سوریه و پاکستان در غرفه‌هایی از نمایشگاه به روی دیوار رفته است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته قرار است میهمانان خارجی از 10‌خرداد در دوسالانه حضور داشته باشند، که 2 داور هم شامل این گروه است. داوران خارجی در 2رشته نسخ و ثلث به داوری خواهند پرداخت. چون تعداد آثار این بخش‌ها در حوزه بین‌الملل زیاد نیست، لذا داوری اگر در همان هفته آخر هم انجام بگیرد، در اختتامیه که 18‌خرداد برگزار می‌شود، مشکلی نخواهیم داشت و می‌توانیم همه برگزیده‌ها را داشته باشیم.

  • برخی کارشناسان نسبت به بین‌المللی برگزار‌شدن دوسالانه خوشنویسی خوش بین نیستند.

ببینید موضوع بین‌المللی دوسالانه از 2منظر باید بررسی شود. یک وجه آن این است که اولا ما وظیفه داریم زبان فارسی را توسعه و گسترش بدهیم، چرا که در کشورهای مختلف از جمله کشورهای عضو اکو و برخی کشورهای عربی علاقه‌مندانی به زبان و ادبیات فارسی داریم که معرفی این خط به آنها در کشورهای مختلف می‌تواند به نوعی تبلیغ خط فارسی باشد. از منظری دیگر ما برای تبلیغ زبان فارسی و خط نستعلیق، اگر بتوانیم هنرمندان و استادان سایر کشورها را در اینگونه جشنواره‌ها دعوت کنیم و حضور داشته باشند یا کسانی که در امر خرید آثار هنری علاقه‌مندی دارند، به‌خصوص در کشورهای عربی که کم هم نیستند، بتوانیم زمینه حضورشان را در اینگونه دوسالانه‌ها که به‌عنوان معتبرترین دوسالانه خوشنویسی کشور مطرح است فراهم کنیم، چه بسا زمینه‌ای فراهم شود که همین آثار در سایر کشورها به نمایش در بیاید و زمینه خرید آثار هنری بهتر فراهم شود و این می‌تواند باعث تقویت اقتصاد هنر کشورمان بشود.

به‌نظرم باید با برپایی نمایشگاه‌های مختلف خوشنویسی بتوانیم این نگاه را جهانی بکنیم؛ چرا که تبلیغ خط و خوشنویسی ایرانی می‌تواند به توسعه فرهنگ ایرانی کمک کند. البته باید توجه داشت که ما در بحث بین‌المللی دوسالانه خوشنویسی در قدم اول هستیم.

کد خبر 172365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز