دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد نوشیدنی فضایی ناسا که به منظور کاهش چین و چروک‌های صورت و از بین بردن نشانه‌های پیری زودرس اقامت در فضا ویژه فضانوردان ساخته شده، واقعا می‌تواند در جوانی پوست صورت انسان تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

ناسا

ناسا این نوشیدنی میوه‌ای فضایی را به این منظور ویژه فضانوردان ساخته تا بتواند از پوست صورت آنها در برابر تشعشعات موجود در فضا حفاظت کرده و پوست آنها را جوان نگه دارد. اکنون مطالعه‌ای جدید بر روی تاثیرات این نوشیدنی نشان داده این ترکیب که با نام AS10 شناخته می‌شود می‌تواند به اندازه‌ای قابل توجه از چین و چروک‌های صورت،‌ لکه‌ها و آسیب‌های به وجود آمده در اثر تابش مستقیم نور خورشید بکاهد.

در ابتدای این مطالعه از پوست صورت 180 داوطلب تحت نورپردازی‌های مختلفی که به خوبی وضعیت سطح و عمق پوست را نشان می‌دهند،‌ عکاسی شد. پس از آن داوطلبان برای چهار ماه روزانه دو لیوان از این نوشیدنی را مصرف کردند و پس از پایان این دوره چهار ماهه، عکاسی فرابنفش از پوست صورت آنها نشان داد تعداد لکه‌های صورت افراد 30 درصد و میزان چین و چروک‌های صورت آنها 17 درصد کاهش پیدا کرده است.

AS10 به عنوان یک مکمل غذایی برای فضانوردان تولید شده است تا از آنها در برابر تاثیرات مخرب تشعشعات شدیدی که در خارج از اتمسفر زمین وجود دارد،‌ محافظت کند. این نوشیدنی شامل "کوپوئاکو" (نوعی میوه برزیلی از خانواده گیاه کاکائو) "آکایی"،‌"آسرولا" (نوعی میوه گرمسیری)،‌ گلابی تیغدار (میوه نوعی کاکتوس) و "یام‌بری" (نوعی توت وحشی) است،‌ هر یک از این میوه‌ها تولید کننده انواع ویتامین‌ها و مواد فیتوشیمیایی هستند،‌ ترکیباتی که تاثیرات مضر تشعشعات کیهانی را از بین می‌برد. از دیگر ترکیبات این نوشیدنی می‌توان به انگور،‌ چای سبز،‌انار و سبزیجات اشاره کرد.

ناسا

ذرات تشعشعات کیهانی مولکول‌های اکسیژن درون بدن را به شکلی تحریک می‌کنند که تبدیل به رادیکال‌های آزاد می‌شوند. این رادیکال‌ها می‌توانند طی فرایندی به نام "استرس اکسیداتیو" به سلول‌های بدن آسیب وارد کنند. این فرایند می‌تواند منجر به بروز بیماری‌هایی از قبیل سرطان و آلزایمر شده و همچنین این مولکول‌های سمی می‌توانند در تسریع فرایند پیر شدن پوست صورت نیز نقش داشته‌باشند.

رادیکال‌های آزاد به صورت طبیعی و در حین تولید انرژی توسط سلول‌ها نیز در بدن انسان به وجود می‌آیند اما عوامل محیطی مانند مواد شیمیایی و نور فرابنفش خورشید نیز می‌توانند چنین مولکول‌های مخربی به وجود آورند. از دیگر عوامل محیطی می‌توان به تشعشعات موبایل،‌ سیگار کشیدن و مصرف مواد الکلی اشاره کرد.

از آنجایی که AS10 ترکیبی از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است، می‌تواند فرایند استرس اکسیداتیو را کنترل کرده و به پوست مهلت دهد تا خود را به صورت طبیعی ترمیم کند. آنتی‌اکسیدان‌ها خود را به رادیکال‌های آزاد متصل کرده و پیش از اینکه این مولکول‌ها بتوانند آسیبی وارد کنند،‌ آنها را خنثی می‌کنند.

قرار است در تابستان سال جاری دور دوم این مطالعه بر روی تاثیرات نخوردن این نوشیدنی بر روی پوست داوطلبان آغاز شود. با این همه قیمت بالای این نوشیدنی طبیعی یکی از محدودیت‌های موجود برای انجام مطالعات بیشتر است.

کد خبر 172309
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز