دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان هواشناسی کشور با اعلام اینکه 20 استان کشور درگیر پدیده گرد و غبار هستند گفت شش کانون عمده این پدیده شناسایی شده است.

گرد و خاک غبار

بهرام صناعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که دید افقی در کشور طی پنج سال گذشته کاهش یافته است و 20 استان گرفتار این پدیده‌اند گفت: شش کانون عمده گرد و غبار در مناطق غربی و کشورهای عراق، سوریه و عربستان وجود دارد که چهار کانون آنها در عراق موجود بوده و بیشترین گرد و خاک نیز از این کانون‌ها وارد کشور می‌شود.

 وی به نتایج جدیدترین بررسی‌ها در خصوص پدیده گرد و خاک اشاره کرد و افزود: بررسی‌های انجام شده طی ده سال گذشته نشان می‌دهد در استان‌های هرمزگان، خوزستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، کرمانشاه، ایلام، مرکزی و گیلان با افزایش تعداد روزهایی که دید به زیر دو کیلومتر رسیده است، مواجه شده‌ایم.

 رئیس سازمان هواشناسی کشور به مطالعه دیگری در خصوص پدیده گرد و خاک اشاره کرد و گفت: طی ده سال گذشته در استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، فارس، هرمزگان و یزد تعداد روزهایی که گرد و خاک در آنها ثبت شده است، 40 درصد افزایش یافته و از سوی دیگر در استانهای آذربایجان غربی، کردستان، همدان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد و فارس غلظت گرد و غبار 30 درصد افزایش داشته است.

 وی با تاکید بر اینکه چهار استان کشور طی ده سال گذشته بین 120 تا 140 روز با پدیده گرد و خاک روبرو بوده‌اند افزود: در منطقه زابل در استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان طی 10 سال گذشته بین 120 تا 140 روز پدیده گرد و خاک را داشته‌ایم.

 رئیس سازمان هواشناسی کشور به وضعیت تهران اشاره کرد و گفت: در تهران تعداد روزهایی که با مشکل گرد و خاک مواجهیم، کمتر از 10 روز در سال به طور میانگین طی 10 سال گذشته بوده است لذا وضعیت تهران در این زمینه در مقایسه با سایر استانهای کشور بحرانی نیست.

 بارورسازی ابرها راهکار موثری برای مقابله با پدیده گرد و خاک نیست

 وی در خصوص بارورسازی ابرها و تاثیر آن بر پدیده گرد و خاک افزود: بارورسازی ابرها راهکار موثری برای مقابله با پدیده گرد و خاک نیست و آنقدرها بر روی پدیده گرد و خاک تاثیر ندارد از سوی دیگر حداکثر تاثیر این پدیده بین 10 تا 15 درصد است.

 رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرده است بارور سازی ابرها در نقاطی که میزان بارش سالانه در آنها زیر 250 میلیمتر است جواب نمی‌دهد  گفت: بر این اساس بارورسازی ابرها در استانهایی مانند سمنان، یزد، اصفهان، خراسان رضوی، قم، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و ... امکان اجرا ندارد.

 وی با تاکید بر اینکه بارورسازی ابرها تکنولوژی است که از روسیه گرفته شده است گفت: اگر واقعا بارورسازی ابرها پاسخگو بود چرا روسیه در آتش سوزی وسیع سه سال قبل خود که چندین ماه جنگل‌های آن در آتش می‌سوخت از این تکنولوژی استفاده نکرد؟

 رئیس سازمان هواشناسی کشور یکی از علل عمده پدیده گرد و خاک منطقه را مهار آب‌های مرزی عنوان کرد و گفت: این امر که توسط ترکیه طی سال‌های گذشته با احداث سدهای متعدد صورت گرفته، موجب شده اکثر نخلستان‌های عراق خشک شود.

 وی با اشاره به اینکه هورها به عنوان فیلتر هوا عمل می‌کردند تاکید کرد: متاسفانه در زمان رژیم صدام این هورها خشک و آب‌های آنها توسط کانال‌هایی به بخش‌های دیگر منتقل شد که همین امر موجب نابودی هورها از جمله هورالعظیم شد.

 رئیس سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: پدیده خشکسالی، هجوم کشورهای غربی و تاثیر آن بر کشاورزی عراق، تغییر مسیر رودخانه‌ها و خشک شدن هورها از جمله علل اصلی پدیده گرد و خاک در منطقه است.

 وی با تاکید بر اینکه هیچ راهکار فیزیکی برای مقابله با پدیده گرد و خاک وجود ندارد، گفت: باید در مناطقی که منشا گرد و خاک در آنهاست اقدام اساسی صورت گیرد تا از این مناطق شاهد ورود گرد و خاک به کشور نباشیم. از سوی دیگر مالچ پاشی هم تنها سه سال ماندگاری دارد لذا سرمایه گذاری عظیم برای این مساله نیاز است.

 رئیس سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر اینکه کشور ترکیه نیز باید بخشی از خسارت‌های وارد شده در این زمینه را بپذیرد، گفت: قطعا کشور عراق به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را حل کند و اگر همه هماهنگی‌ها صورت گیرد، حل مشکل گرد و خاک حداقل ده سال زمان نیاز دارد. لذا باید هرچه سریعتر مسئولان ذیربط در این زمینه وارد عمل شده و همکاری‌های منطقه‌ای را برای مقابله با این پدیده گسترش دهند.

کد خبر 172306
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز