گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: «آسید کاظم آخر نمایش از جایش بلند می‌شود و می‌رود. امیدوارم همانطور که آسیدکاظم از جایش بلند شد و رفت، تو هم از جایت به سلامتی بلند شوی و امیدوارم که تو در میان ما بمانی و نمایشنامه‌های بیشتری بنویسی، ماها باهات حرف بزنیم و ازت چیز یاد بگیریم.»

نشست نمایشنامه خوانی

آرزوی علیرضا نادری، نمایشنامه‌نویس برای سلامتی محمود استاد محمد یکی از بخش‌های فیلمی است که در چهارمین نشست نمایشنامه‌خوانی نمایشنامه‌نویسان برجسته ایران و کشورهای عضو اکو روز جمعه (5 خردادماه) پخش شد.استاد محمد، کارگردان و نمایشنامه‌نویسی که به‌تازگی از بستر بیماری برخاسته است، روز جمعه به میان هنرمندان آمد تا نمایشنامه خود را با صدای خود بخواند؛ اراده‌ای که بیماری بر‌ آن تأثیر نگذاشته‌است. به‌دلیل همین اراده اوست که کیومرث مرادی، کارگردان تئاتر او را یکی از درختان همیشه استوار تاریخ تئاتر ایران خواند.

این هنرمند تئاتر، پیش از آغاز نمایشنامه‌خوانی رو به مخاطبانی که به احترام او به پای ایستاده بودند، گفت: «راستش را بخواهید من در این روزها دیگر حوصله تعارف کردن ندارم و از ته دل می‌گویم، امشب عشقم نمایشنامه‌‌خواندن نبود؛ عشقم دیدن بچه‌های تئاتر بود و خودخواهانه بگویم هر کدام از بچه‌ها که این روزها به دیدنم می‌آیند، تا یکی دو روز حالم خوب است. پیش خودم گفتم وقتی جمعشان را ببینم، خیلی حالم خوب می‌شود. خوشحالم که در این جمع از قدیمی‌ترین هنرمندان تئاتر تا جوان‌های ما حضور دارند.» استادمحمد در ادامه نمایشنامه‌ای 3 ‌اپیزودی را خواند که تا به حال به‌صورت حرفه‌ای جز در جشنواره‌ تئاتر دانشجویی اجرا نشده است.

در این نمایش، زندگی یک زن از نخستین سال‌های کودکی تا حدود 70سالگی مرور می‌شود. کارگردانی نمایش‌های «تهرن»، «کافه مک آدم»، «رسم زمانه»، «آسید کاظم»، «آخرین بازی» و بازی در نمایشنامه‌های «جنگ اطهر»، «مه پلنگ»، «نظارت عالیه» و کارگردانی «سرمه»، «عکس خانوادگی» و «آنها مأمور اعدام خود هستند» بخشی از فعالیت‌های این هنرمند 62 ساله تئاتر است.چهارمین نشست نمایشنامه‌خوانی اکو با حضور دکتر حجت‌الله ایوبی رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، محمدحیدری دبیر تئاتر اکو و نمایشنامه‌نویسان، کارگردانان و بازیگران مطرح و برجسته تئاتر کشورمان در مؤسسه فرهنگی اکو برگزار شد.

کد خبر 172060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز