همشهری آنلاین: معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه با اشاره به تشکیل دو بانک تخصصی تعاون و ساماندهی تعاونی‌های اعتبار گفت: در حال حاضر 1500 تعاونی اعتبار ثبت شده که امسال ساماندهی و ادغام می‌شوند.

غلامحسین حسینی‌نیا

فارس نوشت: غلامحسین حسینی‌نیا در خصوص ساماندهی تعاونی‌های اعتبار و ایجاد بانک تخصصی تعاون اظهار داشت: آنچه مسلم است تعاونی‌های اعتبار مشاغل شغلی در حال حاضر با نظارت بانک مرکزی و وزارتخانه مشغول فعالیت هستند و مروج سنت پسندیده قرض‌الحسنه بوده و تسهیلات و اعتبارات را در اختیار کارکنان و گروه‌های شغلی قرار می‌دهند.

حسینی‌نیا افزود: این تعاونی‌ها مورد تایید وزارتخانه بوده و رویکرد توسعه آن دنبال می‌شود و برنامه‌های آنها به توسعه فرهنگ تعاون کمک می‌کند.

وی در خصوص تعاونی‌های آزاد اعتباری تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی قرار شد این تعاونی ها ساماندهی شده تا در چارچوب و قواعد بانک مرکزی مشغول به فعالیت شوند.

حسینی‌نیا خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد ادغام موسسات مالی و اعتباری هستیم اما آنچه مسلم است در برنامه پنجم باید سهم بخش تعاون از بازار پولی و مالی کشور به حداقل 15درصد تا پایان سال چهارم برنامه پنجم برسد.

به گفته این مقام مسئول با رعایت ضوابط بانک مرکزی تلاش می‌کنیم دو بانک تخصصی تعاون از به هم پیوستن موسسات اعتباری تشکیل شود که نظارت و شفافیت در عملیات پولی و مالی آنها از طریق بانک مرکزی و وزارتخانه برای اعضا روشن شده و از مشکلات و سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود.

معاون امور تعاون وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: با تشکیل بانک، قدرت تسهیلات‌دهی در سیستم پولی و مالی کشور ارتقا یافته و می‌توان در سطح کلان بخش تعاون وارد شد و از پروژه‌های مالی حمایت بیشتر انجام داد.

به گفته حسینی‌نیا، با کمک اتاق تعاون مرکزی و نیز شورای پول و اعتبار این موضوع انجام خواهد شد و در حال حاضر با توجه به مثبت بودن نظر اعضا این شورا نسبت به تشکیل این دو بانک برای اخذ مجوز مشکلی وجود ندارد.

وی در خصوص تعداد تعاونی‌های اعتبار در کشور اظهار داشت: نزدیک به 1500 تعاونی اعتبار ثبت شده وجود دارد که اکثر آنها تعاونی‌های اعتبار گروه‌های مشاغل شغلی هستند که به اعضای خود خدمات می‌دهند.

این مقام مسئول تاکید کرد: در سال جاری بحث ساماندهی تعاونی‌های اعتبار و ادغام آنها با رعایت ضوابط وزارتخانه و بانک مرکزی انجام خواهد شد.

کد خبر 171815
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز