دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

گــروه بیــن‌الملل: در یکی از مرگبارترین حملات از زمان کنار رفتن علی عبدالله‌صالح، دیکتاتور سابق یمن از قدرت، حمله یک بمب‌گذار انتحاری، کشته‌شدن حداقل ۶۴نفر و زخمی شدن صدها نفر را به‌دنبال داشت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بمب‌گذار انتحاری عامل این حمله که یونیفورم نیروهای ارتش را به تن داشته کمربند انفجاری خود را در میان نظامیانی که در حال تمرین رژه در میدان السبعین صنعا بودند منفجر کرده است. این سربازان در حال آماده شدن برای برگزاری مراسم روز اتحاد ملی بودند که هدف این حمله انتحاری قرار گرفتند.

منابع پزشکی یمن تعداد کشته‌شدگان این حمله انتحاری را در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه ۹۶نفر اعلام کرده‌اند که از زمان به‌قدرت‌رسیدن عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور جدید یمن در ماه فوریه، بی‌سابقه به حساب می‌آید. براساس این گزارش غیررسمی تعداد مجروحان بیش از ۳۰۰نفر تخمین زده می‌شود. میدان السبعین در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری یمن قرار دارد و مراسم رژه روز اتحاد ملی قرار است امروز با حضور رئیس‌جمهور یمن برگزار شود.

این مراسم به مناسبت بیست‌و‌دومین سالگرد اتحاد کشور کمونیستی جمهوری دمکراتیک خلق یمن (یمن جنوبی) با جمهوری عربی یمن (یمن شمالی) در سال ۱۹۹۰ برگزار می‌شود. هنوز مشخص نیست عامل این حمله انتحاری، در میان نظامیان حاضر در تمرین رژه بوده یا لحظاتی قبل از انفجار به گروه نظامیان نزدیک شده است. به گزارش‌ بی‌بی‌سی، در زمان این حمله، وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش در محل تمرین نظامیان حاضر بودند اما آسیبی ندیده‌اند.

متهم: القاعده

تا لحظه تنظیم خبر هیچ گروهی مسئولیت این حمله مرگبار را برعهده نگرفته است اما مقام‌های یمنی القاعده را عامل آن قلمداد می‌کنند. این عملیات 10روز پس از آغاز دور جدید عملیات سنگین نظامی از سوی دولت یمن علیه شبه نظامیان مرتبط با القاعده در جنوب این کشور صورت گرفته است. در حملات اخیر به مواضع شبه‌نظامیان وابسته به «القاعده شبه جزیره عرب» حداقل ۳۳شبه‌نظامی و ۱۹نظامی یمن کشته شدند.

بسیاری این حمله انتحاری را یک هشدار جدی به دولت یمن می‌دانند چون شبه‌نظامیان نشان دادند که می‌توانستند حمله خود را در مراسم اصلی که با حضور مقام‌های ارشد یمن صورت می‌گرفت انجام دهند. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، شبه‌نظامیان با قدرت‌نمایی خود نشان دادند که می‌توانند قلب ارتش یمن را هدف قرار دهند و این هشدار را دادند که هیچ‌کس در این کشور در امنیت نیست.

مقام‌های یمنی اعلام کرده‌اند که با وجود این حمله، مراسم روز اتحاد ملی طبق برنامه قبلی برگزار می‌شود و اجساد نظامیان کشته‌شده هم در همین مراسم تشییع خواهد شد.

حمله به نظامیان آمریکایی

عملیات انتحاری روز گذشته یک روز پس از آن صورت گرفت که 3مربی نظامی آمریکایی هدف حمله افراد مسلح قرار گرفتند. 3مربی نظامی آمریکا با خودرو در حال سفر در بندر حدیده واقع در دریای سرخ بودند که هدف این حمله قرار گرفتند که یک نفر از آنها کشته شد.

مسئولیت این حمله را گروه انصارالشریعه، یک گروه مرتبط با القاعده به‌عهده گرفته است. مربیان نظامی آمریکا برای آموزش ارتش یمن در این منطقه مستقر هستند.

در ماه نوامبر، پس از ما‌ه‌ها تظاهرات مردم یمن، علی عبدالله‌صالح، دیکتاتور این کشور سرانجام قدرت را طی توافق پیشنهادی شورای همکاری خلیج‌فارس به عبدربه منصور هادی، معاون خود واگذار کرد. عبدربه منصور هادی پس از انتخاب به‌عنوان رئیس‌جمهور یمن در همه‌پرسی ماه فوریه، ادامه جنگ علیه القاعده را وظیفه‌ای ملی و مذهبی خواند.

کد خبر 171475
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز