دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: خوردن قهوه عمر را کاهش می‌دهد یا افزایش؟ بنا بر نتایج یک پژوهش قهوه تأثیر مثبتی روی سلامت دارد. اما با این وجود بیشتر قهوه‌خوران زندگی نسبتا کوتاهی دارند.

پژوهشگران مختلف در مورد تأثیر قهوه روی سلامت انسان در یک نکته هم‌نظر هستند: قهوه مفید است، اما کافئین تأثیری روی سلامتی ندارد. آنها با توجه به اطلاعاتی که از پژوهش‌های متعدد در این زمینه جمع‌آوری کرده‌اند متوجه شده‌اند که قهوه عادی و قهوه بدون کافئین تأثیر یکسانی روی سلامت انسان بر جای می‌گذارند. به این ترتیب ظاهرا مواد دیگری در قهوه علت تأثیرات مثبتی هستند که این نوشیدنی در پیش‌گیری از بیماری‌های قلبی و دیگر ناراحتی‌ها به همراه دارد.

میانگین عمر قهوه‌خوران در مقایسه با دیگران

نیل فریدمن (Neal Freedman) از موسسه ملی بهداشت در آمریکا همراه با دیگر همکارانش اطلاعات مربوط به بیش از ۲۲۹ هزار مرد و ۱۷۳ هزار زن را مورد بررسی قرار دادند. این افراد از اواسط دهه ۹۰ میلادی در پژوهشی بزرگ شرکت کرد‌ند. آنها در آن زمان فرمی را پر کرده بودند که در قالب آن بایستی اطلاعات متعددی در مورد سبک زندگی خود، عادات غذائی، میزان مصرف الکل و موارد دیگر را ذکر می‌کردند. در ابتدای پژوهش داوطلبان ۵۰ تا ۷۱ ساله بودند.

بنا به گزارشی که پژوهشگران در مجله علمی "New England Journal of Medicine" منتشر کرده‌اند، تا سال ۲۰۰۸ حدود ۵۲ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در این پژوهش درگذشتند.

تیم پژوهشی به سرپرستی فریدمن قصد داشت بررسی کند که آیا عمر داوطلبانی که قهوه مصرف می‌کردند طولانی‌تر یا کوتاه‌تر از داوطلبانی بوده که نوشیدنی‌های دیگر مصرف می‌کردند.

نتیجه‌ای که پژوهشگران به آن دست یافتند این بود که عمر افراد قهوه‌خور واقعا کوتاه‌تر از دیگران است. اما واقعیت دیگری که در مورد این افراد وجود داشت این بود که بیشتر آنها به ندرت فعالیت بدنی داشتند و به میزان بالائی نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کردند. این گروه همچنین در برنامه‌ غذائی روزانه خود مقدار بسیار کمی میوه و سبزیجات، و در عوض مقدار زیادی گوشت قرمز داشتند.

قهوه‌خورها معمولا سیگاری نیز هستند

نکته جلب‌توجه‌ کننده در این بررسی این بود که در میان مردانی که به هیچ عنوان قهوه مصرف نمی‌کردند تنها حدود ۵ درصد سیگار می‌کشیدند، اما ۳۴ درصد مردان قهوه‌خور سیگاری بودند. در میان زنان، حدود ۸ درصد از پرهیزگران قهوه و ۴۸ درصد از قهوه‌خوران سیگاری بودند. این نتیجه دوباره نشان داد که کسانی که قهوه زیاد مصرف می‌کنند در مجموع ناسالم زندگی می‌کنند.

به گزارش دویچه‌وله، پژوهشگران نهایتا با بررسی مواردی مانند مصرف سیگار و الکل و عادات دیگر به این نتیجه رسیدند که ویژگی‌های مفید مصرف قهوه بیشتر از ویژگی‌های منفی آن است.

اما این پژوهش هم مانند دیگر پژوهش‌های طولانی‌مدت درباره عادات زندگی افراد دارای این نکته منفی است که در نهایت به طور واضح مشخص نیست که آیا واقعا قهوه علت تفاوت مشاهده شده میان دو گروه داوطلبان قهوه‌خور و پرهیزگر قهوه است. شاید عواملی دیگر در تفاوت موجود میان این دو گروه نقش داشته باشد که از چشم پژوهشگران پنهان مانده است.

کد خبر 171430
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز