مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیارک‌ها می‌توانند تهدید بزرگی برای زمین محسوب شوند؛ از این رو، محققان دانشگاه ساوث‌هامپتون، دست به شناسایی 10 کشوری زده‌اند که از بالاترین نرخ خطر مواجهه با برخورد سیارکی برخوردارند

تهدید سیارکی زمین

به گزارش ایسنا، این محققان برای اولین بار به تحلیل مناطقی پرداخته‌اند که در صورت برخورد احتمالی سیارک‌ها، با تلفات جانی فاجعه‌بار روبه‌رو بوده، یا به شدت تخریب شده و قابل بازیابی نخواهند بود.

نمونه‌برداری کاوشگر نقشه‌بردار مادون قرمز میدان وسیع ناسا (وایز) از 107 سیارک نزدیک زمین و بالقوه خطرناک، که از قطر بیش از 100 متر برخوردارند، نزدیک به 47 هزار مورد را گزارش کرده است.

بر اساس بررسی‌های محققان که توسط نرم‌افزار «NEOimpactor» یا برنامه اجسام نزدیک به زمین ناسا انجام شده، 10 کشور احتمالی به این شرح هستند: چین،‌ اندونزی، هند، ژاپن، آمریکا، فیلیپین، ایتالیا،‌ انگلیس، برزیل و نیجریه.

سیارک‌های بالقوه خطرناک از نزدیک‌ترین مدارها نسبت به زمین برخوردار بوده و تا هشت میلیون کیلومتری زمین می‌رسند. برخی از آنها به قدری بزرگ هستند که می‌توانند از جو زمین به سلامت عبور کرده و باعث خسارت و ویرانی در مقیاس منطقه‌ای یا بزرگ‌تر شوند.

این بررسی جدید همچنین نشان داده حدود دو برابر سیارک بالقوه خطرناک در مدارهای با شیب پایین‌تر قرار دارند که با مدار زمین از هم‌ترازی بیشتری برخوردارند.

سیارک‌های دارای مدارهای با شیب پایین‌تر از امکان رویارویی بیشتری با زمین برخوردارند و همچنین دستیابی به آنها بسیار ساده‌تر است. از این رو همچنین اجسام نزدیک به زمین بیشتری، برای ماموریت‌های آینده روباتیک و انسانی در دسترس خواهند بود.

این نتایج از بخش شکار سیارک ماموریت وایز موسوم به «نئووایز» بدست آمده که به نمونه‌برداری از 107 سیارک بالقوه خطرناک برای برآورد تعداد کلی آنها پرداخته است.

فضاپیمای وایز دو بار در نور مادون قرمز به اسکن آسمان پرداخته و در اوایل سال 2011 وارد مرحله خواب زمستانی شده است.

کد خبر 171045
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز