همشهری‌ورزشی: سایپا در حالی صدای نفس آبی‌پوشان را واضح‌تر از قبل می‌شنود که بازیکن - مربی این تیم در آخرین تلاش‌های خود برای حفظ جایگاه صدرنشینی در لیگ ششم معتقد است: «دست‌های پشت پرده اجازه قهرمانی به سایپا را نخواهد داد.»

مصاحبه‌های علی دایی مبنی بر جریان غیرصحیح علیه سایپا در حالی هر روز مورد توجه رسانه‌های مختلف قرار می‌گیرد که استقلال با یک بازی کمتر تنها با پنج امتیاز اختلاف نسبت به صدرنشین لیگ برتر رفته رفته به شانس قهرمانی خود می‌افزاید. چه این بار شاگردان صمد مرفاوی به طرز عجیبی قواعد بازی را بر هم زده‌اند. آن‌ها از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم مانده‌اند، اما همچنان برنده از زمین بیرون می‌آیند.

صمد به استقلال رسید
چندی پیش به مرفاوی خبر رسید که رئیس سازمان فوتبال باشگاه قصد دارد تئودور یونگ را به کادر فنی استقلال اضافه کند. هرچند که هدف از آوردن دستیار سابق آری‌هان از سوی شخص مذاکره‌کننده با این مربی هلندی، تقویت فنی استقلال در آسیا عنوان شد، اما این دلیل خوبی برای عدم واکنش صمد مرفاوی محسوب نمی‌شد. سرمربی جوان استقلال که پشت پرده حضور یونگ را به خوبی درک کرده بود در اولین واکنش خود نسبت به حضور این مربی گفت: «حرف اول و آخر را من می‌زنم.»

پاسخ یونگ که بیش از پیش حمایت ریاست سازمان فوتبال باشگاه استقلال را حس می‌کرد خیلی زود مرفاوی را دچار نگرانی کرد: «اگر من شخص اول کادر فنی باشم، نمی‌گذارم استقلال سقوط کند». نزاع این دو تا قبل از قصه تلخ حذف استقلال از آسیا همچنان ادامه داشت.

خوشبختی مرفاوی در اوج بحران
در حالی که تمام فضای ذهنی صمد روی این سئوال که «آیا شما تصمیم‌گیرنده نهایی در استقلال هستید یا تئودور یونگ؟» متمرکز شده بود، خبر حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا استقلال را به بدترین شکل ممکن در بحران فرو برد. بحرانی که در نهایت به حذف حامی اصلی یونگ منجر شد. اما صمد مرفاوی درست در همان روزی که استقلال توسط AFC از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم شد، بازی درون زمین را از آن خود کرد تا در اوج بحران نگاه‌های عمیق‌تری به یونگ بیندازد. در واقع او همان هفته که استقلال به معنای واقعی در بحران فرو رفته بود، به استقلال رسید.

تغییر رویه سرمربی
اتفاقات اخیر در حالی به حذف عاملان محرومیت این تیم منجر شده که صمد مرفاوی برای روزهای باقی‌مانده تا پایان فصل بدون هیچ اضطرابی در ذهن خود رویای قهرمانی را مرور و برای رسیدن به آن راحت‌تر از قبل با رسانه‌ها مصاحبه می‌کند و از استراتژی تازه تیمش می‌گوید: «از زمانی که مسئله محرومیت استقلال مطرح شد و این اتفاق تلخ رخ داد، تمرینات تیمم را تعطیل نکرده‌ام و بازیکنان هم موظف هستند به طور منظم سر تمرین حاضر شوند.»

سرمربی جوان استقلال که حالا در حرف‌هایش رنگ قاطعیت و «استقلال» بیشتر به چشم می‌آید ضمن اشاره به نابسامانی‌های موجود در باشگاه استقلال تأکید می‌کند: «وضع آشفته مدیریتی که به دنبال محرومیت ما از حضور در آسیا شکل بحرانی‌تری هم به خود گرفته، باعث نگرانی است. اما تمرکز من و تیمم این روزها روی مسابقات لیگ برتر بوده و بی‌توجه به دیگر مسائل و حتی نتایجی که رقیبان ما به دست می‌آورند، به قهرمانی در لیگ ششم فکر می‌کنیم. قهرمانی که شاید بر زخم هواداران مرهمی بگذارد.» وی نسبت به افت تیم علی دایی هیچ واکنشی از خود نشان نداده. مرفاوی می‌گوید: «به نتایج هیچ تیمی اهمیت نمی‌دهیم و برای رسیدن به هدف دست از تلاش برنخواهیم داشت.»

معادله قهرمانی سخت است
برای استقلال و مرفاوی با وجود اختلاف پنج امتیازی نسبت به سایپا، راه قهرمانی هموارتر به نظر می‌رسد. به خصوص این که در استقلال چند اتفاق مهم رخ داده که همگی کار مرفاوی را برای رسیدن به اهداف جاه‌طلبانه‌اش راحت‌تر می‌کند. سکوت یونگ در شرایطی که دیگر حامیان اصلی خود را در استقلال نمی‌بیند در حالی به «استقلال» مرفاوی منجر شده که قدیمی‌های این تیم همچون منصور پورحیدری و حتی ناصر حجازی بی‌علاقه نیستند که مرفاوی تا پایان فصل سرمربی باقی بماند. پورحیدری می‌گوید: «مرفاوی در این فصل فشار زیادی را تحمل کرده و حق مسلم اوست که تا پایان فصل به کارش در استقلال ادامه دهد.»

حجازی نیز که از او به عنوان اصلی‌ترین آلترناتیو مرفاوی نام برده می‌شود، هیچ گاه این مربی جوان را مورد انتقاد و تخریب قرار نداده. پس با این حساب هم استقلال و هم فرصت در اختیار مرفاوی است. از طرفی محرومیت احتمالی علی دایی که قرار است امروز در جلسه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بررسی شود، می‌تواند خبر خوشی برای آبی‌ها به حساب بیاید. در حالی که مرفاوی نمی‌تواند رضایت خود را از اتفاقات روزهای اخیر کتمان کند، عده‌ای در اظهارنظری که کمی هم به اغراق آمیخته شده، می‌گویند: «در آلمان بکن‌باوئر یک شخصیت ذاتاً برنده است چون در سه دوره بازیگری، مربیگری و مدیریت معادلات را به نفع خود پایان داده. در فوتبال ایران نیز می‌توانیم ضمن تخفیف فراوان دایی را دارای این خصوصیت بدانیم که البته در دومین فاز زندگی حرفه‌ای خود قرار دارد.»

کد خبر 17104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز