همشهری آنلاین: مراسم رونمایی از آخرین اثر مکتوب بهرام بیضایی با عنوان «هزارافسان کجاست؟» به همت انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، 29 اردیبهشت ماه ساعت 18 در سالن «استاد جلیل شهناز» خانه هنرمندان برگزار می شود.

به گزارش ایلنا «هزارافسان کجاست؟» اثبات تعلق داشتن «هزارویک شب» به تاریخ ایران است.

بهرام بیضایی در این اثر پژوهشی، سعی در اصلاح این ذهنیت داشته که «هزارویکشب» اثرِ عربی بوده و اسنادی مبنی بر ایرانی بودن آن ارائه داده است.

شهلا لاهیجی؛ مدیرانتشارات روشنگران درباره برگزاری این مراسم در خانه هنرمندان می‌گوید: قصد داریم برنامه را با بَرخوانی از «آرش» بیضایی آغاز کنیم و در ادامه محمدرضایی راد توضیحاتی پیرامون کتاب «هزارا فسان کجاست؟» و اهمیت نگارش این اثر ارائه خواهد داد.

ضمن اینکه حمید امجد نیز درارتباط با اثربخشی مجموعه آثار بیضایی در غنا بخشیدن به ادبیات نمایشی ایران ایراد سخن خواهد کرد و یک پیام تصویری از بهرام بیضایی برای حاضرین به نمایش درخواهد آمد».

وی در ادامه به عنوان ناشر این اثر پژوهشی یادآور شد: «این کتاب براساس مطالعات بیضایی بر متون باستانی و اوستایی و همچنین متون قبل و بعد از زرتشتی و کتب دانشمندان ایرانی که در دوران اعراب به مسائل فرهنگی نظر داشته، انجام شده است.

نگارنده از استناد به این مدارک برای تایید نظریه‌هایی که در بطن داستان مطرح می‌کند، سود گرفته است.

«هزارافسان کجاست؟» بعنوان چکیده گستره تحقیقات وسیعِ بیضایی در طول سالها پژوهش و کندوکاو در باقی مانده اسناد تاریخی و گاها آثاری که در طول زمان به دست فراموشی سپرده شده‌اند، بوده است.

امید است که در این برنامه بتوان قدردان گوشه‌ای از مرارت‌های نگارنده از پی‌جویی برای خلق این اثر ماندگار باشیم».

فروش کتاب «هزارافسان کجاست؟» در این برنامه با 20 درصد تخفیف همراه است.

 

کد خبر 170724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز