همشهری آنلاین: در حالی که بحث‌ها پیرامون ارسال پیامک‌های مسئله‌دار ایرانسل در جزیره ابوموسی همچنان داغ است؛شواهد حاکی از آن است که کمپانی نوکیا نیز در نقشه‌های تلفن همراه خود، جزایر سه‌گانه ایرانی را تحت مالکیت امارات نشان می‌دهد.

نقشه ایران در نوکیا

شرق نوشت: در این نقشه‌ها که روی بسیاری از انواع گوشی‌های ساخت نوکیا و همچنین کامپیوترها قابل دسترسی است اگر روی نقطه‌ای کلیک شود، پنجره کوچکی باز می‌شود که حاوی اطلاعاتی از نقطه مورد نظر است.

بر همین اساس اگر در این نقشه، نشانگر روی جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک گذاشته شود، نوکیا اعلام می‌کند این جزایر متعلق به کشور امارات متحده عربی است. این در حالی است که در همین نقشه اسم خلیج‌فارس به درستی (Persian gulf) ذکر شده است اما تهیه‌کنندگان نقشه‌های نوکیا در رابطه با جزایر سه‌گانه ایرانی آنها را جزو مناطق متعلق به کشور امارات ذکر کرده‌اند.

در همین حال دسترسی به این نقشه با داشتن IP ایران از طریق گوشی‌های تلفن همراه و کامپیوتر امکان‌پذیر نیست. اما اگر کاربری در ایران با استفاده از سیستمی به اینترنت وصل شود که آی‌پی ایران را تغییر دهد (VPN) دسترسی به نقشه‌های نوکیا از داخل ایران امکان‌پذیر خواهد بود. با این حال، همه کاربران اینترنت در دیگر نقاط جهان بدون هیچ محدودیتی به این نقشه‌ها و اطلاعات آن دسترسی دارند.

در همین حال، یکی از کاربران گوشی‌های نوکیا در این‌باره می‌گوید: «من این قضیه را بیشتر از یک‌سال است که روی گوشی تلفن همراهم متوجه شدم، اگر فقط نقشه ایران را دانلود کرده باشی اصلا جزیره‌ها هیچ اسم و نشانی ندارند و همه جا هم جزو ایران است. ولی وقتی روی گوشی نقشه ایران و امارات را با هم داشته باشید، آن وقت نوکیا جزیره‌ها را جزو امارات نشان می‌دهد. من وقتی این مسئله را دیدم به نوکیا ای‌میل زدم اما تاکنون هیچ جوابی نگرفتم.»

گفته می‌شود نقشه نوکیا برای 74 کشور در 46 زبان مختلف از جمله فارسی فعال است و نقشه بیش از 180 کشور جهان در آن موجود است. این یعنی این نقشه صدها‌ میلیون نفر مخاطب و مشترک در گوشه کنار جهان را پوشش می‌دهد.

بر این اساس هر مخاطبی در هر گوشه‌ای از دنیا اگر بخواهد با استفاده از این نقشه در رابطه با این سه جزیره ایرانی اطلاعاتی کسب کند با اطلاعاتی اشتباه و نافی تمامیت ارضی کشور ایران مواجه می‌شود. از سوی دیگر، نوکیا در تهران دفتر رسمی دارد و مسئولان این دفتر به صورت مستقیم از سوی روسای کمپانی‌ای که مقر آن در کشور فنلاند است، تعیین و معرفی می‌شوند.

علاوه بر این، محصولات این شرکت بخش زیادی از بازار موبایل و لوازم جانبی آن در ایران را در اختیار دارند، این مسئله گویای آن است که سود سالانه‌ای که این شرکت از بازارهای ایران کسب می‌کند بر‌میلیاردها تومان بالغ می‌شود. با این حال، پذیرفتنی نیست که در این شرایط در محصولات این شرکت؛ تمامیت ارضی و مالکیت ایران بر بخش‌هایی از خاک خود نقض شود.

نقشه ایران در نوکیا

چندی پیش در خبرها آمده بود که شرکت گوگل نام خلیج‌فارس را از نقشه‌های خود حذف کرد، با توجه به اینکه این شرکت هیچ قراردادی با ایران ندارد و دفتر آن در تهران نیز دایر نیست، طبیعی است که به لحاظ حقوقی پیگیری‌ها و اعتراض‌های ایران به این اقدام ره به جایی نبرد.

اما در این مورد خاص دفتر مرکزی و رسمی نوکیا در تهران دایر است و دسترسی به مدیران آن کار سختی نیست. مدیران این شرکت در فنلاند و تهران باید متوجه نارضایتی ایرانیان نسبت به این اقدام خود باشند.

به دفتر فنلاند اطلاع دادیم

مدت زمان زیادی از بالاگرفتن بحث‌ها پیرامون مالکیت ایران بر جزیره‌های سه‌گانه در خلیج‌فارس و واکنش‌های مقامات کشور امارات نمی‌گذرد، در همین رابطه دلایل این اقدام نوکیا و واکنش دفتر تهران نوکیا را از حمیدرضا نیکدل، مدیر روابط عمومی نوکیا در ایران پرسیدیم، او در این باره گفته است «ما نیز ظرف سه تا چهار هفته اخیر متوجه این موضوع شدیم، به همین دلیل هم مراتبط را به دفتر مرکزی و مقامات نوکیا در فنلاند اطلاع دادیم، آنها نیز نظر ما را تایید کرده و قبول دارند. آن‌طور که به ما گفته شده اصلاح این موضوع در دست اقدام است.»

«از سویی با توجه به اینکه نقشه‌های نوکیا حدودا به فاصله هر شش ماه یک‌بار به‌روزرسانی می‌شود به احتمال زیاد در به‌روز‌رسانی بعدی نقشه‌ها این مشکل رفع شده باشد و جزایر تحت مالکیت ایران نشان داده شوند.»

اگرچه براساس اطلاعات موجود و عکس‌های ماهواره‌ای نقشه‌های نوکیا، تصاویر آن مربوط به سال 2012 است اما با این اظهارنظر مدیر روابط عمومی نوکیا در ایران باید منتظر ماند و دید نوکیا در نقشه‌های خود این اشتباه فاحش و خلاف تمامیت ارضی ایران را چه زمانی اصلاح می‌کند.

حذف پیام خوشامدگویی ایرانسل در ابوموسی

در کنار این مسئله نیز در روزهای گذشته موضوع ارسال پیام خوشامدگویی به خاک امارات از سوی ایرانسل در جزیره ایرانی ابوموسی که اولین بار روز شنبه گذشته خبر آن منتشر شد، واکنش‌های بسیاری را هم در میان افکار عمومی و هم در مجلس شورای اسلامی برانگیخت.

در جدیدترین رخداد پیرامون این مسئله حسن رضوانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون رگولاتوری خبر از حذف این پیامک داد، او در این‌باره به  گفته است: «ارسال پیامک‌ ورود به امارات ناشی از نبود آنتن و ضعف سیگنال‌‌های ایرانسل در جزیره ابوموسی بوده که دستور نصب سریع آنتن و حذف پیغام ورود به شبکه امارات، به ایرانسل ابلاغ شد.»
ایرانسل: در ابوموسی آنتن نداریم

در همین حال، شرکت ایرانسل نیز در جوابیه‌ای  آورده است: در پی دریافت پیامکی با محتوای خوشامدگویی به کشور امارات توسط مسافران جزیره ابوموسی از سوی شبکه تلفن همراه ایرانسل، این شرکت اعلام کرد: این پیامک توسط اپراتورهای اماراتی در قالب رومینگ ارسال شده است. به‌رغم پیگیری‌های مکرر متاسفانه تاکنون، مجوز لازم برای نصب و راه‌اندازی آنتن‌های BTS ایرانسل در جزیره ایرانی ابوموسی، صادر نشده است.

بدیهی است به محض صدور مجوز، ایرانسل با نصب تجهیزات لازم، این جزیره را نیز تحت پوشش خدمات خود قرار خواهد داد. در این راستا همزمان، مذاکرات لازم برای استفاده از اماکن شرکت نفت فلات قاره ایران به منظور نصب تجهیزات لازم، در حال انجام است.

ایرانسل ظرف مدت پنج سال گذشته، بیش از 80‌درصد جمعیت کشور را تحت پوشش شبکه خود قرار داده است.»ایرانسل در اطلاعیه خود تاکید کرد: «این شبکه تلفن همراه در جزیره ابوموسی، به دلیل عدم صدور مجوز نصب آنتن، فاقد پوشش شبکه می‌باشد در حالی‌که اپراتورهای کشور امارات، این جزیره ایرانی را تحت پوشش شبکه خود قرار داده‌اند.

ایرانسل با اپراتورهای کشور امارات قرارداد رومینگ بین‌الملل دارد و به همین دلیل، هرگاه مشترک ایرانسل وارد منطقه تحت پوشش اپراتورهای طرف قرارداد رومینگ شود و آن منطقه فاقد پوشش شبکه ایرانسل باشد، گوشی تلفن همراه مشترک، به صورت خودکار تحت پوشش خدمات رومینگ اپراتور میزبان قرار گرفته و پیامک خوشامدگویی و فعال‌سازی رومینگ دریافت می‌کند.

این پیامک توسط اپراتور میزبان به طور خودکار به مشترک ارسال می‌گردد. بدیهی است ایرانسل در منطقه خارج از پوشش شبکه خود قادر به ارسال پیامک به مشترک خود نمی‌باشد، از این رو، این پیامک به دلیل وجود پوشش رادیویی اپراتورهای اماراتی در جزیره ایرانی ابوموسی، توسط اپراتورهای اماراتی ارسال می‌شود. هدف از ارسال این پیامک علاوه بر خوشامدگویی، مطلع نمودن مشترک از فعال شدن خدمات رومینگ بین‌الملل می‌باشد.»

همراه با این توضیحات ایرانسل در این مدت برخی منتقدان خبر اولیه نیز اعلام کردند که این یک اشتباه ساده است که با تغییر تنظیمات گوشی قابل حل است با وجود این، اما پرسش این است که چرا اپراتور‌های کشورهای بیگانه در بخشی از خاک ایران پیام خوشامدگویی برای مشترکان ایرانی می‌فرستند و اینکه چرا مشترکان ایرانی مجبور می‌شوند در داخل خاک کشورشان تنظیمات گوشی خود را برای عدم دریافت سیگنال‌های مزاحم عوض کنند و در غیراین‌صورت هزینه زیادی را باید بابت رومینگ بین‌المللی گوشی‌های خود پرداخت کنند؟

علاوه بر این، براساس برخی شنیده‌ها تا حدود چهار هفته پیش از این، مشابه چنین پیامی از سوی اپراتور همراه اول نیز به مشترکانی که به ابوموسی وارد می‌شدند، ارسال می‌شد، که با تذکر مستقیم وزیر ارتباطات این مشکل حل شد.

کد خبر 170343
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز