همشهری آنلاین: فوت 2 نفر در اثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در مشهد، دوباره این بیماری را در مرکز توجه قرار داده است.

congo fever


«تاکنون 6 مورد ابتلا به این بیماری در استان خراسان رضوی گزارش شده است که متاسفانه 2 نفر از این افراد به دلیل شدت بیماری جان خود را از دست داده‌اند.»

دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اعلام این خبر، از هم‌وطنان خواست از خرید دام بدون تایید دامپزشکی اکیدا خودداری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت و به گفته دکتر گویا، اولین مورد گزارش شده مربوط به یک کارگر کشتارگاه بوده است که حدود 10 روز پیش با علائم بیماری در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد بستری شد.

این بیمار قبل از مراجعه به بیمارستان امام رضا به یک کلینیک خصوصی مراجعه می‌کند که در آنجا نیز یک پرستار در حین تزریق سرم به بیمار، با خون وی تماس پیدا می‌کند و به بیماری مبتلا می‌شود.

این بیمار پس از مراجعه به بیمارستان امام رضا (ع) مشهد بلافاصله تحت مراقبت‌های درمانی قرار گرفت ولی به دلیل شدت بیماری، ظرف 8 ساعت پس از مراجعه فوت کرد.

انتران جوان بیمارستان، دومین قربانی

در بیمارستان امام رضا (ع) نیز یک نیروی خدماتی، یک پرستار و یک انترن در تماس مستقیم با بیمار بودند که از همان ابتدا تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرند ولی متاسفانه انترن بیمارستان به دلیل شدت این بیماری جان خود را از دست می‌دهد.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌ها، در حال حاضر 2 پرستار یاد شده، فرزند بیمار و یک نیروی خدماتی در بیمارستان امام رضا (ع) تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند و تمامی اقدامات درمانی لازم بر روی آنها انجام شده است و حال همه آنها رضایت‌بخش است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌ها در ادامه با بیان این که بیماری تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که به شدت واگیردار است، گفت: این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشاء حیوان آلوده در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.

همچنین این بیماری از طریق گزش کنه‌ای که روی بدن دام بیمار وجود دارد، قابل انتقال به انسان است و در صورت ابتلا انسان به این بیماری، دیگر افرادی که در حین مراقبت درمانی با خون و ترشحات بدن فرد بیمار در تماس باشند و نکات بهداشتی را رعایت نکرده باشند، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

سوغات کریمه کنگو

تب کریمه کنگو در ابتدا ممکن است با یک بیماری سرماخوردگی ساده اشتباه گرفته ‌شود. تب، سردرد، تهوع و استفراغ، درد بدن و علائم گوارشی از دیگر علائم ابتلای به این بیماری است.

بعد از چند روز بیمار دچار خونریزی از بینی، لثه، دستگاه گوارشی و دستگاه تناسلی می‌شود و بیمار خونریزی زیرپوستی پیدا می‌کند که در این موقع، وضعیت بیمار بحرانی است و حتی با انجام اقدامات درمانی، بیمار ممکن است جان خود را از دست دهد.

moreمفاهیم: تب کنگو - کریمه چیست؟

«دام‌های مبتلا به تب کریمه کنگو هیچ نشان و علامتی از بیماری ندارند.» دکتر گویا با تاکید بر این مطلب، از هموطنان خواست به هیچ وجه دام‌هایی که مهر تایید سازمان دامپزشکی را ندارند، خریداری نکنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌ها با اشاره به ابتلا 6 نفر از هم‌وطنان در استان خراسان رضوی به این بیماری و فوت 2 نفر از آنان گفت: تمامی گزارش‌ها و مراتب به سازمان دامپزشکی اعلام شده است که منشاء دام‌های آلوده مورد شناسایی و بررسی قرار گیرند و نتیجه، در اسرع وقت اطلاع‌رسانی شود.

به گفته این مقام مسول، آمار مبتلایان به این بیماری در سراسر کشور 13 نفر است: «6 نفر از این موارد در استان خراسان رضوی بوده‌اند که 2 نفر از آنان فوت کرده‌اند. 7 مورد ابتلا نیز قبلاً در استان سیستان و بلوچستان گزارش شده بود که همگی مورد درمان قرار گرفته‌اند و کاملاً بهبود یافته‌اند.»

 

 

کد خبر 170225
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز