یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در مراسم پایانی بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران که دیروز (شنبه، 23اردیبهشت‌ماه) در مصلای امام‌خمینی برگزار شد، محمدرضا رحیمی (معاون اول رئیس‌جمهور) سیدمحمد حسینی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و بهمن دری (معاون فرهنگی ارشاد و رئیس بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران) سخنرانی کردند.

مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب

در پایان این مراسم نیز از رئیسان پیشین نمایشگاه کتاب تهران و ناشران و غرفه‌های برتر در بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران تقدیر شد. محمدرضا رحیمی- معاون اول رئیس‌جمهور- در این مراسم بر تلاش برای حرفه‌ای کردن صنعت نشر کشور تاکید کرد و گفت: امروز شکرانه‌ای بزرگ را برعهده داریم که در مقابل خداوند به‌جا بیاوریم و آن به خاطر برپایی نمایشگاهی ارجمند و بزرگ است که در خاورمیانه بی‌نظیر است و از آن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌های فرهنگی یاد کرده‌اند. رحیمی در ادامه با اشاره به تقارن برپایی نمایشگاه کتاب با ولادت حضرت زهرا(س) گفت: یکی از کارهای خوبی که در این نمایشگاه انجام شده، دعوت از رؤسای نمایشگاه‌های گذشته است که 24‌نمایشگاه کتاب تهران را اداره کرده و اساس این نمایشگاه را در سال‌های گذشته بنا نهاده‌اند.

او با اشاره به تلاش برای برپایی مکانی دائمی برای نمایشگاه کتاب تهران، گفت: امیدوارم در سال‌های آینده بتوانیم نمایشگاهی را بنیان بگذاریم و امیدوارم وزیر ارشاد به‌زودی مقدمه کلنگ‌زنی و ساخت مکان نمایشگاه را فراهم کند تا کارهای اساسی آن در این دولت انجام شود زیرا شایسته نیست چنین نمایشگاهی در چنین مکانی برگزار شود. تازه اگر مصلای تهران نبود، نمی‌دانستیم این عظمت را در کجا جای دهیم. من به آقای وزیر می‌گویم تا پایان این ماه یا آغاز خرداد، مقدمه کلنگ‌زنی نمایشگاه را بنیان نهند. او با بیان اینکه در ایران توسعه اتفاق افتاده است، گفت: با انقلاب امام‌(ره) گام‌های اساسی در کشور برداشته شد، آرمان‌های امام‌(ره) شکوفا شد و توسعه امروز اتفاق افتاده است و نشانه توسعه را در این نمایشگاه باید دید. آنها که توسعه در کشورشان رخ نداده است، با تئاتر و موسیقی و با دعوت کردن از مطربان شاید گروه زیادی از مردم را به دور خود دعوت کنند اما در نمایشگاه کتاب در هر روز بیش از 500‌هزار نفر آمده اند و در یک روز 12‌میلیارد تومان خرید از نمایشگاه شده است.

تعریف خارجی‌ها

همچنین سیدمحمد حسینی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- در سخنانی از مسئولانی که با وجود وعده‌هایی که داده بودند، در نمایشگاه کتاب شرکت نکردند، انتقاد کرد. حسینی از دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب تشکر کرد و گفت: باید از ناشران و غرفه‌داران تشکر کرد که در برپایی این رویداد فرهنگی، ‌اقتصادی، ‌اجتماعی و بین‌المللی ما را یاری کردند حتی روزنامه‌های صهیونیستی و روزنامه گاردین نیز اعتراف کردند، وقتی 77 کشور در کشوری که تحریم شده است، شرکت می‌کنند، این نشان می‌دهد که تحریم‌ها موثر نبوده است. او افزود: این نشان می‌دهد که آنها نمی‌توانند حرکت رو به جلوی انقلاب اسلامی را متوقف کنند. اکنون بحث بیداری اسلامی مطرح است و مقام معظم رهبری پرچمدار وحدت اسلامی هستند. در عین اینکه ما خطوط قرمز خود را داریم و در نماز جمعه مطرح شد که ما به حرکت‌ها و تفکرات انحرافی راه نمی‌دهیم، بر وحدت اسلامی تاکید داریم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه کتاب، همه اقشار مردم حضور دارند و از عارفی چون آیت‌الله حسن‌زاده‌آملی تا مردم عامی به نمایشگاه کتاب می‌آیند. حسینی همچنین با اشاره به تلاش برای ایجاد جنبه‌های معنوی در نمایشگاه کتاب گفت: ما تلاش کردیم در کنار جنبه‌های فرهنگی، به جنبه‌های معنوی هم توجه شود. جشن ولادت حضرت زهرا(س)، اجرای گروه سرود حزب‌الله، ‌بزرگداشت شهدای هسته‌‌ای و ‌شهدای نشر‌ و مزین شدن نمایشگاه به تصاویر شهدا، فضای نمایشگاه را تغییر داد. وی ادامه داد: 65 درصد از بازدیدکنندگان نمایشگاه گفته‌اند که در 25 دوره گذشته نمایشگاه یک تا 5 بار در نمایشگاه حضور داشته‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به ارائه آماری دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه پرداخت و گفت: 40 درصد بازدیدکنندگان از نمایشگاه گفته‌اند که برای رسیدن به کتاب‌های خود در نمایشگاه با مشکلاتی همراه بوده‌اند، هوای نمایشگاه نامناسب و همراه با آلودگی صوتی بوده است.70درصد از بازدیدکنندگان نیز از نمایشگاه با وجود کمبودها احساس رضایت کرده‌اند. درباره گرانی کتاب هم عده‌ای تذکر دادند و کتاب باید در سبد کالای خانواده‌های ایرانی قرار بگیرد. وزیر ادامه داد: 35‌درصد از بازدیدکنندگان گفته‌اند که پس‌اندازی را برای خرید کتاب در سال کنار می‌گذارند. میانگین خرید افراد از نمایشگاه کتاب 25‌هزار و 300‌تومان است. 25‌درصد از مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه بن کتاب داشتند. 37‌درصد کتاب‌های ترجمه و 63‌درصد کتاب‌های تالیفی را خریدند و این آمار خوبی است. بهمن دری- رئیس بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران- نیز علاوه بر مرور اتفاقات نمایشگاه در 10 روز گذشته، از رسانه‌های منتقد و ستایشگر نمایشگاه سپاسگزاری کرد. در مراسم پایانی نمایشگاه کتاب تهران، از میان رئیسان دوره‌های قبل نمایشگاه که قرار بود از آنها تقدیر شود، 4نفر در مراسم حضور داشتند و به این ترتیب، از صباح زنگنه، رئیس نخستین نمایشگاه کتاب تهران، علیرضا برازش، محمدعلی شعاعی و محسن پرویز که در مراسم حضور داشتند، تقدیر شد. همچنین محمدمهدی کرباسچی، احمد مسجدجامعی و احسان‌الله حجتی مورد تقدیر قرار گرفتند که در مراسم حضور نداشتند.

کد خبر 170160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز