گروه محیط‌زیست: در پی درج گزارشی با عنوان «هجوم آفات به بخشی از جنگل‌های هیرکانی» که یازده اردیبهشت جاری در همین صفحه به چاپ رسید سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، جوابیه‌ای ارسال کرده که عینا درپی می‌آید.

جنگل - طبیعت

آنچه که مسلم است، دخالت‌های غیراصولی انسان در عرصه‌های منابع طبیعی، این منابع را از شرایط تعادل طبیعی خود خارج می‌نماید و از سوی دیگر بروز تغییرات اقلیمی از جمله خشکسالی‌های متناوب و افزایش درجه حرارت نیز در تشدید این امر نقش بسزایی را ایفا می‌نمایند که نهایتا شاهد بروز طغیان‌های دوره‌ای برخی از آفات که در فواصل زمانی چندساله رخ می‌دهند خواهیم بود که در این راستا به منظور کاهش دادن جمعیت آفات و پایین آوردن سطح خسارت، رعایت مسائل زیست‌محیطی و تقویت دشمنان طبیعی آفات در راستای کمک مؤثر به ایجاد شرایط تعادل اجزای زیست بوم اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

2- بر خلاف اینکه ادعا شده تجربه مفیدی در زمینه دفع آفات وجود ندارد. این سازمان برنامه‌های لازم و ضروری را در زمینه مدیریت آفات جنگل‌ها و مراتع خصوصا در کانون‌های آلوده در قالب دستورالعمل‌های تخصصی تهیه و تدوین و به استان‌ها ابلاغ نموده است که طی آن عرصه‌ها و کانون‌های بحرانی طبق برنامه‌ زمان‌بندی شده توسط کارشناسان ذی‌ربط تحت پایش بوده و وضعیت زیستی و جمعیت آفات مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. علاوه بر این، انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی در برنامه‌های مدیریتی لحاظ شده و در صورت افزایش جمعیت با اتخاذ تدابیر کنترلی نسبت به کاهش منطقی جمعیت آفات با سیاست کلی عدم استفاده از سموم شیمیایی پرخطر اقدام خواهد شد.

در این راستا می‌توان به کنترل فرمونی و مکانیکی آفات مهم و کلیدی مانند ابریشم‌باف ناجور در شمال کشور و جمع‌آوری مکانیکی لانه‌های لاروی آفت پروانه دم‌طلایی(دم قهوه‌ای) و لاروهای سن سوم برگ‌خوار سفید اشجار که در کانون‌های آلوده انجام پذیرفته است اشاره نمود که منجر به پایین آمدن سطح جمعیت آفات خسارت‌زا گردیده است.

لازم به ذکر است در راستای برون‌سپاری فعالیت‌های اجرایی، برنامه‌ریزی لازم برای استفاده از خدمات تخصصی بخش خصوصی ازجمله کلینیک‌های گیاه‌پزشکی موجود در کشور نیز در دست اقدام می‌باشد که در صورت تحقق کامل این امر، پایش عرصه‌های منابع طبیعی در زمینه آفات و بیماری‌ها از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار خواهد شد.

3- در حال حاضر بخش تخصصی گیاه‌پزشکی منابع طبیعی در این سازمان به عنوان واحد تخصصی و فنی با جامع‌نگری در مدیریت آفات و بیماری‌ها در عرصه‌های جنگلی کشور متولی برنامه‌ریزی این حوزه بوده و در این زمینه با بهره‌گیری از متخصصین علوم گیاه‌پزشکی و مشاورین باتجربه و صاحب‌نظر از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی نسبت به اتخاذ تدابیر لازم و ارائه راهکارهای اجرایی برای پیش‌آگاهی، پیشگیری و کنترل آفات و بیماری‌ها اقدام می‌نماید. این فعالیت در حوزه اقدامات فنی و حمایتی سازمان محسوب گردیده و طبیعتا این موضوع متمایز از حفاظت فیزیکی است.

4- اعتبارات مورد نیاز بخش گیاه‌پزشکی منابع طبیعی، از دو منبع استانی و ملی تامین می‌گردد و لیکن با عنایت به نوپا بودن فعالیت‌های گیاه‌پزشکی در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، پرواضح است که توسعه منابع اعتباری و افزایش آن می‌تواند علاوه بر تسریع در تامین ادوات و تجهیزات مورد نیاز، در بهبود اقدامات نیز اثرگذار باشد.

در پایان ضمن تشکر از آقای دکتر کیادلیری، انتظار این سازمان از ایشان به عنوان یک مسئول علمی و دانشگاهی، تربیت نیروی متخصص گیاه‌پزشک منابع طبیعی و ارائه راهکارهای علمی- کاربردی در این خصوص بوده و قطعا هرگونه راهکار علمی که بتواند در اجرای برنامه‌ها و پیشبرد اهداف گیاه‌پزشکی جنگل‌ها و مراتع کشور مؤثر باشد مورد استقبال واقع می‌گردد.

کد خبر 170156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز