همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی سند چشم انداز 20 ساله ایران را ملی و فراجناحی دانست و گفت: این سند باید مانند قانون اساسی مورد اتفاق و اجماع همه گروهها و سلایق باشد.

غلامعلی حدادعادل در همایش ملی سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران درافق 1404 در مرکز همایشهای بین المللی سازمان صداوسیما افزود: ما می توانیم با گرد آمدن حول محور اموری مانند چشم انداز 20 ساله کشور، تکثر خود را در عرصه سیاسی با وحدت بخشیدن در این ریشه ها تنظیم و رقابتی میان سلیقه های گوناگون در این زمینه ایجاد کنیم.

وی با اشاره به وجود سند چشم انداز میان کشورهای درحال توسعه گفت : هرکشوری باید چشم انداز ویژه خود را داشته باشد.

حدادعادل افزود: اگر چه درسند چشم انداز برخی امور کلی مورد اقتباس است اما امور مختص به هر کشوری از جمله اوضاع طبیعی، جغرافیایی، نیروی انسانی و به ویژه جهان‌بینی، اعتقادات و فرهنگ کشورها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه داشتن سند چشم انداز را نشانه ثبات هر کشوری خواند و گفت: در کشورهای بی ثبات سخن از چشم انداز معنایی ندارد.

غلامعلی حداد عادل افزود: اهتمام به چشم انداز, ثبات بخش، اطمینان بخش و امید آفرین است.

وی مفهوم توسعه را در جهان بینی اسلامی با توسعه در کشورهایی که دارای این جهان بینی نیستند متفاوت خواند و تصریح کرد: برخی افراد با وجود اینکه مسلمانند به این فرق قائل نیستند، اما در مقابل کسانی نیز معتقدند، که توسعه در جامعه ای با جهان بینی الهی با جوامعی که به این جهان بینی معتقد نیستند، متفاوت است همچنانکه مفهوم سعادت در جوامع دینی با جوامع‌غیردینی یکسان نیست.

حداد عادل افزود: باید این سیال را از خود بپرسیم که آیا می توان توسعه را از جوامعی که به مبانی دینی معتقد نیستند اقتباس کنیم.

وی با اشاره به ضرورتهای تحقق چشم انداز بر هماهنگی میان قوای سه گانه‌تاکید کرد و گفت: اگر قوای سه گانه در اموری مانند سند چشم انداز یا سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی با یکدیگر کاملا هماهنگ نباشند این برنامه‌های کلی محقق نمی‌شود و یا ناقص می ماند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین همراهی و همگامی مردم را برای تحقق سند چشم انداز ضروری خواند و افزود : چنین اهداف کلانی را بخشهایی از جامعه‌مانند دولت و مجلس نمی توانند بر عهده بگیرند و اجرا کنند بلکه هنر حکومت در این است که جامعه را برای تحقق آن بسیج کند.

وی گفت: باید شور احساس‌، امید، همت و ایثار مردمی را که 28 سال پیش در انقلاب به ظهور رسید و همچنان زنده است، برای اموری مانند سند چشم انداز و دیگر سیاست‌های کلی جهت دهیم و راه را باز کنیم تا همان مردمی که انقلاب را به پیروزی رساندند این اهداف را هم تامین کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نمی‌شود سهم مردم را تنها به امور هیجانی و راهپیمایی مربوط دانست بلکه باید مردم در همه عرصه های اداره جامعه حضور داشته باشند.

وی گفت: نگاه جدیدی که با تصویب سیاستهای کلی اصل 44 به فعالیتهای اقتصادی دوخته شد حکایت از توجه بیشتر به مشارکت همه مردم دارد و برای سند چشم انداز هم باید سازوکاری در این خصوص پیدا کرد.

حدادعادل همچنین بر داشتن تعریفی واحد از مفاهیم به کار رفته در سند چشم انداز 20 ساله تاکید کرد و افزود: ممکن است به دلایل متعدد، مدیران ارشد نظام با نگاه به ظواهر این مفاهیم برداشت‌های متفاوتی از آن داشته باشند اما باید کاری کنیم که این اختلاف برداشت روشن شود و به حداقل کاهش یابد.

کد خبر 17006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز