بازیـگر فـیلم سینمایی «یه‌حبه قند» با اشاره به قـدیــمی بودن شیـوه آموزش بــازیــگـری در ایران، تأکید کرد بیشتر آموزشگاه‌های بازیگری خروجی مناسب ندارند.

رضا کیانیان


 رضا کیانیان درباره روند آموزش بازیگری در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های ایران به سوره سینما گفت: در ایران متأسفانه آموزش بازیگری در دانشگاه و آموزشگاه تنها انتقال یکسری تجارب شخصی و قدیمی است درصورتی که تدریس بازیگری دروس مختلف را می‌طلبد، که همه باید از جزئیات بازیگری گفته و باهم دانشجو را به یک کلیت برسانند، نه اینکه هر کدام از مدرسان ساز خود را بزنند و در آخر بازدهی درستی از آموزش بازیگری صورت نگیرد.

در دانشگاه‌ها استادان مدام عوض می‌شوند و گاهی هر کسی را برای آموزش بازیگری انتخاب می‌کنند تا فقط جای استاد خالی نماند. این نبود نگاه تخصصی و به‌روز بر مقوله آموزش بازیگری ضربه زیادی وارد می‌کند.

نحوه تدریس و دروسی که هم‌اکنون در آموزش بازیگری به کار می‌برند همه مربوط به 30 سال پیش است همان زمان که ما دانشجو بودیم، چطور ممکن است با این پیشرفت‌های دیجیتال و اینترنت که طی این سال‌ها رخ داده ما همواره به همان آموزش‌های منسوخ شده بپردازیم، پس باید به این روش‌های آموزش شک کرد.

کیانیان افزود: منابع تئوری که در حال حاضر در کشور ما وجود دارد و همواره در امر آموزش به آنها ارجاع داده می‌شود مانند: سیستم‌بازیگری استانیسلاوسکی، متداکتینگ لی استراسیرگ و... دیگر منسوخ شده‌اند و در تمام دنیا هم‌اکنون تنها از جوهره آنها استفاده می‌شود، از آنها به‌عنوان یک منبع و منشا یاد می‌شود، وقتی در سیستم آموزش بازیگری ما مدام به آنها تکیه می‌کنیم باید گفت سیستم آموزشی ما عقب‌مانده است.

کد خبر 169405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز