یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: صرب‌ها روز یکشنبه برای شرکت در انتخابات سه‌گانه ریاست جمهوری، پارلمانی و محلی صربستان به پای صندوق‌های رای رفتند.

انتخابات رییس جمهوری صربستان به دور دوم کشیده شد

به گزارش ایسنا، صرب ها در انتخابات ریاست جمهوری باید از میان "بوریس تادیچ"،‌ رئیس جمهوری فعلی و "تومیسلاو نیکولیچ" رقیب مردمی وی یکی را برگزینند.

برای بیش از 7 / 6 میلیون رای‌دهنده صرب، این اولین انتخابات طی دهه‌های گذشته محسوب می‌شود که در آن به جای تمرکز بر درگیری در منطقه بالکان به اوضاع نابسامان اقتصادی توجه ویژه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ جدیدترین نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان از این موضوع دارد که حزب دموکراتیک تادیچ و حزب ترقی صربستان نیکولیچ در این انتخابات سه گانه ریاست جمهوری،‌ پارلمانی و محلی شانه به شانه هم برای کسب 250 کرسی پارلمان رقابت می‌کنند و انتظار می‌رود که هر کدام بیش از 30 درصد این آرا را به دست بیاورند اما هیچ یک به تنهایی نمی‌توانند آراء کافی برای تشکیل یک دولت را به دست بیاورند؛ به طوری که کارشناسان بر این عقیده‌اند نقش سوسیالیست‌ها در پارلمان آتی خاتمه می‌یابد.

همچنین تادیچ و نیکولیچ در میان 12 کاندیدای دیگر برای به دست گرفتن دوره پنج ساله ریاست جمهوری پیشتاز هستند.

آمارها نشان می‌دهد که این دو کاندیدای پیشتاز احتمالا در دور دوم انتخابات با یکدیگر روبه‌رو خواهند شد.

تادیچ بر این موضوع تاکید کرده که این انتخابات برای 10 سال آتی در صربستان بسیار حیاتی و مهم است چرا که این کشور با چالش‌هایی چون اقتصاد و سیاست خارجی روبه‌رو خواهد شد.

همچنین اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند که نرخ بیکاری در این کشور که پیش‌تر 24 درصد بوده افزایش یابد.

نیکولیچ، دیگر نامزد پیشرو متعهد شده که از خارج از اتحادیه اروپا سرمایه‌گذار خارجی جذب می‌کند و قصد دارد روابط صربستان را با روسیه مستحکم کند.

 از ساعت هفت صبح به وقت محلی آغاز و در ساعت هشت شب به وقت محلی پایان می‌یابد.

نتایج اولیه این انتخابات احتمالا در ساعت 21:30 به وقت محلی اعلام می‌شود.

کد خبر 169364
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز